کد خبر : 18714
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 آبان 1402 - 23:45

خودروهای ژاپنی و کره‌ای به ایران می‌رسند؟

خودروهای ژاپنی و کره‌ای به ایران می‌رسند؟
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کیفیت خودروهای داخلی خوب نیست و باید این را بپذیریم. بعضی واقعیت‌ها تلخ است ولی ما باید بپذیریم.

به گزارش اقتصاد پرس؛ علی رضایی عضو کمیسیون اقتصادی در خصوص واردات خودرو گفت: من به چند دلیل موافق واردات خودرو هستم. اولاً کیفیت خودروهای داخلی خوب نیست و باید این را بپذیریم. بعضی واقعیت‌ها تلخ است ولی ما باید بپذیریم. البته ما باید به عنوان ایرانی اول به این سرزمین تعلق و علاقه داشته باشیم و به نیروی کار ایرانی و تولید داخلی احترام بگذاریم. ولی واقعیت‌های تلخ هم باید بپذیریم. به هر حال پراید با بنز و بی‌ام‌و تفاوت دارد. در ادامه این نماینده توضیح داد: در بیشتر تصادفاتی که در جاده‌ها رخ می‎دهد، ماشین‌های داخلی بیشترین خسارت را می‌بینند. اما ماشین‌های خارجی چون از مواد اولیه بهتری ساخته‌ شده‌اند، مقاومت بیشتری دارند. در خودرو داخلی یک تصادف خشن، تلفات بسیاری بر جای می‎ماند. از آنور می‌گوییم تولید داخلی و نیروی ایرانی، از اینور این همه تصادف و تلافات می‌دهیم.

رضایی بیان کرد: بنابراین اگر بازار رقابتی بشود و خودرو خارجی وارد شود، شرایط بهتر می‎شود. البته نباید خودرو چینی که واردکنندگان قطعه که منافعشان درگیر است، وارد کنند. بلکه باید خودروهای شرکت‌های بزرگ مثل شرکت‌های ژاپنی و کره‌ای وارد بشود و فکر کنم این شرایط فضا را رقابتی می‌کند. همچنین مردم استقبال می‌کنند به نظرم قیمت هم تعدیل می‌شود. یعنی قیمت خودرو کاهشی می‎شود، البته به شرطی که وزارت اقتصاد و گمرک تعرفه خیلی بالا نبندد. من معتقد هستم که تعرفه را باید بسیار پایین ببندند و ماشین خارجی وارد کشور شود و مصرف‌کننده تشخیص دهد که ماشین خارجی یا ماشین ایرانی استفاده کند. این عضو کمیسیون اقتصادی مطرح کرد: هر موقع ما قیمت دستوری داشتیم، نتیجه عکس گرفتیم. برای مثال مسئولی می‌گوید قیمت ماشینی ۶۰ میلیون است و بازار عکس العمل منفی نشان می‌دهد و قیمت آن ماشین ۲۰۰ میلیون می‎شود. در قیمت خودرو و سایر بازارهای سرمایه عرضه و تقاضا نرخ را تعیین می‌کند. اگر دستوری باشد با واکنش منفی مخاطبین، مردم و جامعه هدف که خریدار خوردو است، روبه‌رو می‌شود.

وی در نهایت گفت: من معتقد هستم که هر چه زودتر دولت باید آیین نامه را ابلاغ کند. سخنگوی دولت هم اعلام کرد آیین‌نامه به زودی تایید و اجرا می‌شود. اما تا امروز دولت عقب انداخته است و ما علت آن را نمی‎دانیم؟! به هر حال دولت باید آیین‌نامه را هر چه زودتر ابلاغ کند که عملیاتی شود و نخستین محموله خودرو خارجی وارد شود.

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.