کد خبر : 9546
تاریخ انتشار : یکشنبه 2 مهر 1402 - 22:57

استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران؛

زلزله های کوچک، هشدار زلزله بزرگ برای تهران

زلزله های کوچک، هشدار زلزله بزرگ برای تهران
ایران کشوری است لرزه خیز و شاهد آن زلزله های ویرانگر تاریخی و گذشته می باشد که بارها پهنه ایران بزرگ را به لرزه و گاها ویران کرده است.

به گزارش اقتصاد پرس؛ شاید برای عموم مردم که موضوع را بدلایل غیر تخصصی و غیر فنی دنبال نمی کنند این یک مسئله خیلی طبیعی در پهنه کشور ما قلمداد می شود. اما برای آنهایی که بدلایل تخصصی هر روز در رصد و برآورد تبعات وحشتناک زلزله ها در گستره ایران و بخصوص بنا به دلایل علمی “زلزله تهران” را دنبال می نمایند، این موضوع یک آینده وحشتناک را در جلوی چشم آنان به تصویر می کشد.

هر روز در گوشه و کنار کشور زلزله هایی با بزرگای مختلف رخ می دهد و گاها فکر می کنم بیشتر از میانگین متداول مناطق، حتی با کمی بزرگای بالاتر در حد ۴ و ۵ که همه اینها که از نگاه عموم مردم و مسئولان بدور می مانند و عادی از کنار آنها گذر می شود. این زلزله ها همگی هشدارهای گسلهایی هستند که اعلام می کنند ما فعالیم و در زمان مقرر همان زلزله بزرگ قبلی یا حتی بزرگتر را خواهیم آورد!

سالهاست بر اساس مطالعات گسترده درباره زلزله و تبعات آن و بخصوص زلزله تهران هشدار می دهم و تقریبا به ضرس قاطع تمامی اقدامات لازم را برای رویارویی با این پدیده شوم را طی گزارشات مبسوط تقدیم کرده ام ! در مقابل، اقدامی یا حرکت مثبتی از سوی مسئولین امر و مقامات شهری بصورت جدی و فقط در حد حرف بیشتر ندیده ام !؟

من منتظر زلزله بزرگی برای تهران “زودتر تا دیرتر” هستم

خواستم به بهانه زلزله های ویرانگر اخیر دنیا، سالروز زلزله مرگبار طبس ۴۵ سال پیش با نزدیک به ۲۰،۰۰۰ کشته، زلزله های کوچک و بزرگ کشور حتی دماوند کنار گوش تهران، عرض کنم من منتظر زلزله بزرگی برای تهران “زودتر تا دیرتر” هستم و متاسفانه آمادگی شهر و کشور را برای مقابله با آن بسیار اندک و ناچیز می بینم.

همه خوانده و شنیده ایم که سالها حضرت نوح علی نبینا و آله علیه السلام نسبت به طوفان سهمگین و ویرانگر هشدار و مشغول ساخت کشتی بودند. هر کس ایشان را در کنار ساحل در حال ساخت کشتی می دید ایشان را … قلمداد می کرد. حال هشدار دهندگان زلزله نعوذ بالله نه پیامبران الهی هستند و نه تهمت جنون به آنها می چسبد، فقط از روی دلسوزی و دانش تبعات فاجعه بار آن پیام آور یافته های علم زلزله شناسی و مهندسی زلزله می باشند که باید به حرف آنها دقیق گوش داد و گرنه طوفان در راه است !

* استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران

منبع: خبرآنلاین

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.