کد خبر : 18692
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 آبان 1402 - 20:45

اسکان اضطراری برای زلزله ۶.۷ ریشتری تهران تمرین شد

اسکان اضطراری برای زلزله ۶.۷ ریشتری تهران تمرین شد
تمرین عملیاتی اسکان اضطراری در شهر تهران با سناریوی زلزله ۶.۷ ریشتری و مشارکت ۳۵۰۰ نفر از ۵۵ دستگاه مختلف در بوستان ولایت تهران اجرا شد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ از ساعت شش صبح امروز تمرین عملیاتی اسکان اضطراری در کلانشهر تهران با سناریوی زلزله ۶.۷ ریشتری در گسل ری در محدوده بوستان ولایت تهران به اجرا درآمد.در این مانور که با محوریت سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اجرا شد، جمعیت هلال احمر، سازمان مدیریت بحران کشور، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران، سازمان اورژانس، وزارت نیرو، سازمان آب، برق و شرکت گاز، سازمان پدافند غیرعامل، وزارت ارتباطات، قرارگاه ثارالله، فرمانداری تهران، پلیس، سازمان هواشناسی و … مشارکت داشتند.

بر اساس سناریوی این تمرین عملیاتی، در پی زلزله ۶.۷ ریشتری در گسل ری، نیروهای عملیاتی ملزم شدند تا اقدام به برپایی یک اردوگاه اسکان اضطراری با ظرفیت ۳۰۰ چادر کنند. در کنار آن نیز اقدامات مربوط به تامین امنیت، توجه به سلامت روان، ایجاد مسیرهای اضطراری، برپایی سرویس‌های بهداشتی، استقرار نانوایی و در مجموع ۵۵ اقدام دیگر نیز تمرین و اجرا شد.

در جریان برگزاری این مانور که تا ساعت ۱۶، یعنی حدود ۱۰ ساعت پس از زلزله فرضی تهران ادامه داشت، علاوه بر ناظران عملیاتی، علیرضا زاکانی، شهردار تهران، سردار عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس پایتخت، محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، ترکی، معاون دادستان کل کشور، صادق محمودی، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر، قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران، حامد یزدی مهر، مدیرکل بحران استان تهران، اسماعیل نجار، رئیس سابق سازمان مدیریت بحران کشور و …. در محل حاضر شده و اقدام به بازدید و نظارت میدانی از شرایط و نحوه برگزاری مانور کردند.

سال آینده تمرین بزرگتری با مشارکت استان‌های معین برگزار کنیم

علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در پایان این مانور به ایسنا گفت: تمرین اسکان اضطراری بیش از یک دهه بود که در تهران رخ نداده بود، این درحالی است که در شهری مانند تهران که مستعد زلزله است و با زلزله‌های بالای ۵.۵ ریشتر امکان آسیب به سازه نیز در آن وجود دارد، لازم بود که ما چنین تمرینی را برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه اسکان اضطراری با اسکان موقت فرق دارد، گفت:‌اسکان اضطراری یعنی اسکان در چادر و با اسکان در کانکس و … فرق دارد. در این تمرین هدف ما ارتقاء درک خطر بود.

نصیری با بیان اینکه ۳۵۰۰ نفر در اجرای این مانور مشارکت داشتند، گفت:‌ ۵۵ دستگاه و نهاد وسازمان نه فقط به تمرین یک کارکرد بلکه به تمرین ۵۵ کارکرد پرداختند و اقداماتی مانند، دستورالعمل تردد، سخنگویی بحران، تامین و توزیع آب اضطراری، پخت نان اضطراری، تامین ایمنی و استقرار کلانتری سیار، خط‌کشی سایت و … مورد تمرین قرار گرفت.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران همچنین گفت:‌در این تمرین برای اولین بار گروه‌ها و افراد دارای معلولیت و کودکان دیده شدند و تمرین‌هایی برای آنان انجام شد. توجه به سلامت روان و ارتقاء تاب‌آوری هم در این تمرین مورد توجه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه نمره میانگین این تمرین در ارزیابی اولیه حدود ۷۵ درصد اعلام شد، گفت:‌ کارشناسان و متخصصان ارزیاب در هفته آینده نیز نظرات تخصصی خود را در این خصوص اعلام خواهند کرد. در تلاشیم تا سال آینده نیز تمرین بزرگتری را با مشارکت استان‌های معین برگزار کنیم.

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.