کد خبر : 761
تاریخ انتشار : شنبه 11 اردیبهشت 1395 - 7:57

نرخ رشد اقتصادی برای سومین فصل متوالی از قلم افتاد

نرخ رشد اقتصادی برای سومین فصل متوالی از قلم افتاد

بانک مرکزی گزارش نماگرهای اقتصادی سه‌ماهه سوم ۹۴ را منتشر کرد. اما به روال دو فصل گذشته، نرخ رشد اقتصادی را از قلم انداخت و در این گزارش به جای اعلام نرخ رشد سال ۹۴ بار دیگر نرخ رشد سال ۹۳ را اعلام کرد و پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از رشد سال ۹۵ را هم منتشر کرد.

اقتصاد پرس: این سومین فصل متوالی است که بانک مرکزی گزارش نماگرهای اقتصادی را منتشر می‌کند، اما از کنار اعلام نرخ رشد اقتصادی سال ۹۴ می‌گذرد. اما این تنها رویه بانک مرکزی نیست. مرکز آمار هم در گزارش‌های خود یا نرخ رشد اقتصادی را اعلام نکرده و یا به عددی کلی که مشخص نیست نرخ رشد اقتصادی با محاسبه نفت است و یا بدون آن، بسنده کرده است.

در سرمقاله گزارش منتشر شده توسط بانک مرکزی به جای بیان نرخ رشد اقتصادی سال ۹۴ به شرایط بد سال ۹۱ و ۹۲ و بهبود شرایط و نرخ رشد اقتصادی ۳ درصدی در سال ۹۳ اشاره شده است. در ادامه هم به تشریح اوضاع نابسامان اقتصادی از نیمه سال ۹۳ و رسیدن رشد اقتصادی به ۰٫۶ درصد در فصل چهارم سال ۹۳ پرداخته اما باز هم هیچ آماری از نرخ رشد سال ۹۴ منتشر نشده است.

تنها در ادامه این گزارش آمده که با انجام مجموعه اقداماتی از طرف دولت و خوش‌بینی‌های ناشی از اجرای برجام، انتظار می‌رود به تدریج شاهد تقویت رشد اقتصادی باشیم. در نهایت هم این مرکز به جای ارائه نرخ رشد سال ۹۴ و یا پیش‌بینی خود از نرخ رشد اقتصادی سال ۹۵، اعلام کرده صندوق‌بین‌المللی پول رشد سال ۹۵ را مثبت ۴ پیش‌بینی کرده است. اما خود این مرکز، نه آمار سال ۹۴ را منتشر کرده و نه گمانه خود از رشد سال ۹۵ را.

تکرار رویه مبهم آماردهی
بعد از آنکه نرخ رشد اقتصادی از مثبت ۳ در سال ۹۳ پایین آمد رسید و حتی بسیاری از گمانه‌ها حاکی از منفی شدن این عدد در سال ۹۴ بود، ناگهان به روال دولت قبل، نرخ رشد اقتصادی از گزارش‌های مرکز آمار و بانک مرکزی حذف شد. رئیس مرکز آمار در واکنش به دلیل این حذف آن را دستور رئیس جمهور دانست و گفت: نرخ رشد سه‌ماهه شرایط اقتصادی را به خوبی تصویر نمی‌کند و قرار است این نرخ هر شش ماه یکبار منتشر شود تا تصویر بهتری از اقتصاد ارائه کند.

در مقابل این توضیح عادل آذر، اما نکته قابل توجه این است که هیچ یک از مسئولان بانک مرکزی تا این لحظه هیچ توضیحی در خصوص غیبت نرخ رشد اقتصادی از آمارهای خود عنوان نکرده اند و هر بار در گزارش ها به جای بیان عدد کمی نرخ رشد آن را با عبارتی مبهم توصیف کرده اند.

برای مثال بانک مرکزی در تشریح نرخ رشد اقتصادی بهار در فصلنامه خود نوشت: «شواهد و قراین موجود در سطح اقتصاد جهانی و داخلی حاکی از تضعیف روند روبه رشد اقتصاد در فصل نخست سال جاری است.»

مرکز آمارهم  در فصل دوم سال ۹۴ در گزارشی بسیاری کلی نرخ رشد اقتصادی را یک درصد عنوان کرد. بدون هیچ توضیحی که آیا این نرخ رشد اقتصادی با محاسبه نفت است و یا بدون آن.

البته یکبار این نهاد در گزارش نرخ رشد اقتصادی شش ماهه سال ۹۴، این رقم را ۱٫۹ درصد عنوان کرده بود. اما در گزارش خود همه آمارهای اقتصادی را به روز کرده جز نرخ رشد اقتصادی را. نکته دیگر این است که حتی در این گزارش نرخ رشد اقتصادی سه ماهه دوم سال ۹۴ –که پیش از این هم بانک مرکزی و هم مرکز آمار آن را اعلام کرده بودند- اعلام نشده، بلکه این گزارش به اعلام نرخ رشد اقتصادی سال ۹۳ اکتفا کرده است که بسیار بالاتر از نرخ رشد سال ۹۴ است.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.