کد خبر : 1403
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 اردیبهشت 1395 - 9:10

نرخ بیکاری تحصیلکردگان به ۴۲ درصد می‌رسد

نرخ بیکاری تحصیلکردگان به ۴۲ درصد می‌رسد

آمارها نشان می‌دهد در پاییز ۹۳ حدود ۲٫۲۵ میلیون جمعیت بیکار در کشور وجود داشته و نرخ بیکاری در این فصل برابر با ۱۰٫۵ درصد بوده است. در مورد جوانان نیز جمعیت بیکار در پاییز ۹۳ برابر با ۷۶۰ هزار نفر و نرخ بیکاری ۲۵٫۷ درصد بوده است.

اقتصاد پرس: آمارها نشان می‌دهد در پاییز ۹۳ حدود ۲٫۲۵ میلیون جمعیت بیکار در کشور وجود داشته و نرخ بیکاری در این فصل برابر با ۱۰٫۵ درصد بوده است. در مورد جوانان نیز جمعیت بیکار در پاییز ۹۳ برابر با ۷۶۰ هزار نفر و نرخ بیکاری ۲۵٫۷ درصد بوده است.

به گزارش خبرنگار انتخاب اقتصادی، براساس بررسی صورت گرفته چنانچه شرایط سال‌های آتی همانند سال‌های دهه ۹۰ باشد با در نظر گرفتن متوسط رشد اقتصادی سالانه ۳ درصد برای دوره ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰ و نرخ مشارکت ۳۷٫۳ درصدی جمعیت فعال کشور، در سال ۱۴۰۰ کل جمعیت بیکار به چهار میلیون و ۴۸۰ هزار نفر، جمعیت بیکار جوان ۳۷۳ هزار نفر و جمعیت بیکار با تحصیلات عالی کشور سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر خواهد شد.

همچنین نرخ بیکاری کل به ۱۷، نرخ بیکاری جوانان ۱۱ و نرخ بیکاری تحصیلکردگان به ۴۲٫۴ درصد می رسد. چنانچه نرخ رشد اقتصادی سالانه پنج درصد و نرخ مشارکت ۳۷٫۳ درصدی جمعیت فعال کشور در نظر گرفته شود، در سال ۱۴۰۰ کل جمعیت بیکار چهار میلیون و ۱۷۰ هزار نفر، جوانان بیکار ۳۱۳ هزار نفر و تحصیلکردگان بیکار سه میلیون و ۱۰۰ هزار نفر خواهند بود و نرخ بیکاری هر یک از این گروه‌ها به ترتیب ۱۵٫۹، ۹٫۲ و ۳۱ درصد خواهد بود.

با وجود همه مناقشه‌ها در تعریف بیکاری و نرخ‌های رسمی اگر همین آمارها را مبنا قرار دهیم، متوجه خواهیم شد که در حال حاضر بالغ بر ۶۰ درصد از جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر غیرفعال هستند به این معنا که نقش بالفعلی در تولید کالا و خدمات بازاری ندارند یا اینکه اساسا قابلیت نقش‌آفرینی در تولید ندارند.

منبع: انتخاب

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.