کد خبر : 1853
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 خرداد 1402 - 8:35

مقصر اصلی گرانی بازار مسکن کیست؟/ کاهش قیمت مسکن از ماه‌های آینده

مقصر اصلی گرانی بازار مسکن کیست؟/ کاهش قیمت مسکن از ماه‌های آینده

رئیس اتحادیه مشاورین املاک تهران گفت: آنچه که باعث افزایش قیمت مسکن شده، تورم است. مشاورین املاک نمی‌توانند مقصر اصلی در این ماجرا باشند.

اقتصاد پرس؛ کیانوش گودرزی گفت: مشاورین املاک نمی‌توانند مقصر اصلی در افزایش قیمت مسکن باشند . البته به صورت محدود ممکن است بعضی از دفاتر املاک در افزایش موردی قیمت مسکن تاثیر گذار باشند. آنچه که باعث افزایش قیمت مسکن شده تورم است که هرساله افزایش پیدا می کند و باعث بالا رفتن هزینه سبد زندگی مردم شده است. مالک ها قیمت های آپارتمان ها را در اپلیکشن هایی مثل دیوار مشاهده می کنند و خودشان قیمت گذاری می کنند و به املاکی ها اعلام می‌کنند . مشاورین املاک چون قیمت های اعلامی از سوی خود مالکین را به خریداران معرفی می کنند، مقصر شناخته می شوند وگرنه مشاورین املاک هیچ تاثیری در افزایش قیمت مسکن ندارند.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک تهران از کاهش قیمت مسکن در ماه های آینده خبرداد و گفت: با توجه به افزایش غیر منطقی و سرسام آوری که سال قبل در حوزه مسکن داشتیم‌، قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است و در بازرسی هایی که انجام دادیم ، مشاهده شده که قیمت مسکن در مناطق شمالی شهر کاهش پیدا کرده و قیمت اجاره‌بها هم در اکثر مناطق شمالی ثبات پیدا کرده است. در مناطق جنوبی و متراژ های کوچک تر قیمت مسکن تقریبا ثابت شده است. تصور می‌شود که اگر اتفاق خاصی رقم نخورد، با کاهش قیمت دلار و… قیمت مسکن در ماه های آینده کاهش می‌یابد و یا حداقل به ثبات می‌رسد.
قیمت‌گذاری مسکن در فضای مجازی انجام می‌شود

گودرزی افزود: زمانی مشاورین املاک بودند که قیمت آپارتمان هارا مشخص می کردند و قیمت گذار بودند و ما شاهد بودیم که قیمت مسکن به صورت منطقی افزایش پیدا می‌کرد ، اما امروز قیمت گذاری مسکن در دست فضای مجازی و اپلیکیشن های مختلف است و قیمت ها از دست مشاورین املاک خارج شده است .

مردم عادت کرده اند که در اپلیکیشن های مختلف و فضای مجازی قیمت اعلام کنند و حتی ما شاهد هستیم که عده ای قیمت‌سازی هم انجام می‌دهند.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک در مورد بارگزاری و تایید کاغذ سفید توسط مشاوران در سامانه املاک و مستغلات گفت: این که عده ای کاغذ سفید را به جای قرارداد در سامانه ثبت می کنند را تایید نمی‌کنم، چون خودم با این مواجه نشده‌ام، اما اتحادیه مشاورین املاک در سال ۸۷ زمانی که هیچ کدام از مسئولین حوزه مسکن به فکر نبودند، برای شفافیت ساماندهی قراردادها و قانون مداری، سامانه املاک و مستغلات را طراحی کردند.
معایب سامانه املاک و مستغلات چیست؟

وی در ادامه افزود: این سامانه از دیدگاه دولت شاید برای تنظیم موقت بازار مسکن موثر باشد اما اشکالات حقوقی، امنیتی و اجتماعی هم خواهد داشت. مهم‌ترین ایراد سامانه این است که اهلیت افراد را نمی‌تواند تشخیص دهد و ممکن است که این قرارداد به صورت غیر واقعی در سامانه ثبت شده و افراد حقیقی اصلا وجود ندارند. این‌ها مسائلی است که اگر پیگیری نشود، فردا شاکی‌های زیادی را به‌ وجود می‌آورد و قوه قضائیه درگیر مسائل پیچیده‌ای خواهد شد. حاصل کل زندگی مردم یک آپارتمان است و آن‌ها به راحتی نخواهند پذیرفت که حاصل یک عمر زندگی خود را در اختیار یک سامانه قرار دهند.

ما ۱۵۰ هزار مشاور املاک داریم که همکاران با خانواده های این عزیزان بین ۲ تا ۳ میلیون نفر خواهند شد. من معتقدم با راه اندازی این سامانه به جز اینکه اصلا از نظر حقوقی مشکل دارد، در کار مشاورین املاک هم اختلال ایجاد می‌کند.

افرادی که سامانه املاک و مستغلات را راه اندازی کردند به بعضی مسائل مهم و جزئیات دقت نکردند. دوستان توضیح بدهند که خریدار و فروشنده و یا مستاجر و مالک چگونه یک آپارتمان را در این سامانه پیدا کنند.
مشاورین املاک موافق افزایش قیمت مسکن نیستند

کیانوش گودرزی گفت: نزدیک به ۳۰ سال پیش مشاورین املاک ۱ درصد کمیسیون دریافت می‌کردند، که در آن زمان قیمت مسکن هم افزایش پیدا نمی‌کرد و دولتمردان و جامعه هم مشاورین را املاک را مقصر گرانی مسکن نمی‌دانستند. در چند سال اخیر به بهانه کمیسیون ، حق الزحمه مشاورین املاک هر دو سال یکبار کاهش پیدا کرده است.

مشاورین املاک هرچقدر قیمت مسکن ثابت باشد یا پایین بیاید به نفعشان است. برای اینکه با ثبات بازار مردم تمایل بیشتری برای خرید و فروش دارند و این به درآمد مشاورین کمک می کند. هر چقدر که قیمت ها افزایشی باشد رکود کاری ایجاد می کند، بنابراین مشاورین املاک به هیچ‌ عنوان به بهانه اینکه درآمد بیشتری کسب کنند، موافق افزایش قیمت ها نیستند.

مشاورین املاک مالیات، بیمه و هزینه های دیگری مثل بقیه افراد در زندگی پرداخت می‌کنند و فقط نصف مبلغ کمیسیون قرارداد را از دفاتر املاک دریافت می‌کنند. شما اگر تعداد دفعاتی که این عزیزان قرارداد می‌نویسند را مشاهده کنید، حتی به اندازه یک کارمند ساده درآمد کسب نمی کنند. پس با توجه به این تورمی که در جامعه وجود دارد اگر کمیسیون مشاورین املاک از این هم کمتر شود قطعا در حقشان ظلم خواهد شد. ضمن اینکه کم کردن حق کمیسیون املاک باعث کاهش قیمت مسکن نشده است .

دغدغه مردم پرداخت کمیسیون املاک نیست، دغدغه آن‌ها افزایش قیمت مسکن و افزایش اجاره آپارتمان است. دولت با سیاست هایی مانند کاهش نرخ کمیسیون املاک و راه‌اندازی سامانه املاک و مستغلات قصد دارد بازار را به یک ساماندهی برساند، اما ساماندهی بازار با کاهش نرخ کمیسیون املاک صورت نخواهد گرفت.
نرخ کمیسیون مشاورین املاک دوباره تغییر می‌کند؟

رئیس اتحادیه مشاورین املاک ادامه داد: حق الزحمه مشاورین املاک بر اساس درصدی از قیمت معامله ملک است ولی در مجلس قصد دارند نرخ حق الزحمه مشاورین املاک را از طریق دیگری بر اساس ارزش مالیاتی ملک تعیین کنند. بنده اطلاع ندارم که مجلس می خواهد نرخ حق الزحمه مشاورین املاک را کم و یا زیاد کند. من از قانون‌گذاران می‌خواهم آنچه را که به عنوان نرخ حق الزحمه مشاورین املاک مصوب می کنند از نرخ فعلی کمتر نباشد و بر اساس سبد زندگی و تورم ایجاد شود که این قشر دو ،سه میلیون نفری را هم به قشر ضعیف تبدیل نکنند.

/رکنا

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.