کد خبر : 14976
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 آبان 1402 - 14:16

وزیر آموزش و پرورش؛ مدارس تهران ۱۰ هزار معلم کم دارد

وزیر آموزش و پرورش؛ مدارس تهران ۱۰ هزار معلم کم دارد
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه حدود ۵۰۰ هزار نفر به فرآیند آزمون استخدام آموزگاری اعتراض دارند، گفت: هر کس اعتراض دارد برگزیده ها را ببیند. آموزش و پرورش محل تأمین شغل برای بیکاران نیست که هر کسی بیکار مانده از آموزش و پرورش گله کند.

به گزارش اقتصاد پرس؛  رضامراد صحرایی در جشن طلیعه داران تعلیم و تربیت که به منظور استقبال از نو معلمان آموزش و پرورش شهر تهران که با حضور حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده مجلس و وزیر آموزش و پرورش در دولت دهم برگزار شد، اظهار کرد: به عنوان معلمی که در انتخاب شما کوشیده است، امروز می‌خواهد پرده از برخی مسائل بی هیچ تعارفی بردارد. می‌خواهم برای شما درد دل کنم که برای انتخاب معلمان قیمتی چه مرارت‌هایی را تحمل کردم.

وی ادامه داد: میخواهم به شما بگویم برای انتخاب «معلمی» که گران سنگ ترین سرمایه کشور یعنی کودکان معصوم در دستان اوست؛ چه سختی ها کشیدم. میخواهم بگویم برای اینکه نشان دهم معلم محور تحول جامعه است و اگر او درست شود کشور درست می‌شود چه سختی‌ها کشیده‌ام. امروز نه برای رسانه‌ها؛ بلکه برای همکارام عزیزم سخن می‌گویم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۵۳۰ هزار نفر در آزمون استخدامی آموزگاری شرکت کردند، افزود: از این بین حدود ۲۷ هزار و ۵۰۰ نفر در دو مرحله پذیرفته شدند و بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر به این فرآیند اعتراض دارند. هر کس اعتراض دارد برگزیده ها را ببیند. آموزش و پرورش محل تأمین شغل برای بیکاران نیست که هر کسی بیکار مانده از آموزش و پرورش گله کند.

صحرایی افزود: برای این ۲۷ هزار و ۵۰۰ نفر قیمتی ترین فارغ التحصیلان را برگزیده ایم چون مهم ترین کار کشور را به آنها می‌سپاریم. روزی که رئیس جمهوری من را برگزید به ایشان گفتم بنده معلم هستم، از سیاست می‌دانم اما آن را نمی ورزم. میخواهم معلمی کنم.

وی درباره مسائل مربوط به کمبود معلم نیز توضیح داد: کسانی حقیقت ماجراها را نمی‌گویند. نمی‌گویند پچ پچ کنان در گوش رئیس جمهوری وقت می‌گفتند ۳۰۰ هزار معلم در کشور اضافه است و امروز می‌گویند که ای وای معلم نداریم. این دولت مظلومانه به دنبال کشف استعدادها برای معلمی است. کمبود معلم را مگر ما به وجود آوردیم؟ مگر این کمبود معلم یک ساله ایجاد شده است که این دولت آن را یک ساله از بین ببرد؟

صحرایی خاطر نشان کرد: با چه رویی، رو به دوربین می‌شوند و می‌گویند کمبود معلم به دلیل ضعف مدیریت بوده است؟، مگر معلم ها یادشان رفته شما دم از مازاد بودن و زیادی بودنشان میزدید؟، معلمان فراموش می‌کنند آن دوران خسران را؟

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود تاکید کرد: در آزمون دبیری و هنرآموزی نیز ۳۳۰ هزار نفر برای جذب ۲۲ هزار نفر شرکت کردند. در اجرای این آزمون تاخیر شد. البته آموزش و پرورش در آن تاخیر تقصیر ندارد؛ اما بماند. ما بهترینن ها را در این آزمون انتخاب کردیم. تاخیر در اعلام نتایج وجود داشت، اتقاق بدی بود، می‌پذیریم. یک ماه این معلمان به مدارس ملحق نشدند؛ اما جذب معلمی که قرار است ۳۰ سال به آموزش و پرورش خدمت کند؛ اگر یک ماه با تاخیر انجام شود می‌ارزد به اینکه من بعدها دانش آموز را برای آنچه آموخته و نیاموخته قانع کنم.

صحرایی ادامه داد: ما تصمیم گرفتیم و عهد بستیم که بر وظیفه خود بکوشیم. افتخار بنده معلمی و نه وزیر بودن و نه یکی از اعضا کابینه بودن است. امروز معلمی شرافت وزارت و نه وزارت شرافت معلمی است؛ اما به خاطر نمایاندن حقیقت باید بگویم کسانی که چند سال پیاپی مجوز استخدام به آموزش و پرورش ندادند و معلمی وارد آموزش و پرورش نکردند و پشت تریبون مجلس گفتند هزینه تربیت در مدارس دولتی بالا است و باید مدارس غیر دولتی را تقویت کنیم؛ امروز با چه رویی درباره کمبودی که پیش آمده سخن می‌گویند؟

وی با بیان اینکه ما معلم قیمتی انتخاب کردیم اما نه به هرقیمتی، توضیح داد: بیش از ۵۰۰۰ معلم جدید وارد آموزش و پرورش شهر تهران شده‌اند. بیایند و بگویند در کدام سال‌ها در دهه گذشته به ویژه آن هشت سال خسران بار و به ویژه چهار سال اول آن هشت سال، بیش‌از ۵۰۰۰ معلم در یک سال به شهر تهران دادند؟

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: برای تهران حداقل به ۱۰ هزار معلم دیگر نیاز داریم؛ اما انتخاب معلمان خوب برایمان بسیار مهم تر از این است که فورا تعدادی را بی هیچ حساب و کتابی و گزینش نشده و نشناخته و با سفارش این و آن وارد نظام تعلیم و تربیت کنیم. افتخار می‌کنیم یک فرآیند علمی، سنجیده و کاملا مبتنی بر کشف استعداد، معلمی داشتیم. امانت آموزش و پرورش بار سنگینی بر دوش این معلم کوچک شماست و نمی‌توانم بر آن خیانت کنم.

صحرایی خطاب به رسانه‌ها تأکید کرد: از رسانه‌ها می‌خواهیم نشان دهند آموزش و پرورش امروز نتیجه چه اقداماتی است. نشان دهند آموزش و پرورش می‌خواهد امروز به اولویت اول کشور تبدیل شود و نشان دهند چه کسانی نمی‌گذارند این اتفاق بیوفتد. اگر به فکر کشور هستید بدانید نطفه اقتصاد، فرهنگ و جامعه و کشور قوی در مدرسه و نه در محافل سیاسی گذاشته می‌شود. منظور من از محافل سیاسی مجلس شورای اسلامی نیست و کسانی که این تحول را رقم می‌زند، معلمان هستند.

وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: برشی از حرف من برمی‌دارند و می‌گویند «وزیر آموزش و پرورش نمی‌داند دربی چیست». بله معلمان عزیز، به کودکانمان بیاموزید هیچ چیزی را نبینند مگر آنکه منبع را بدانند. به کودکان بیاموزید حقیقت را کشف کنند و کسی چیزی را به آنها دیکته نکند.

صحرایی با اشاره به جذب حدود ۴۰ هزار معلم از طریق آزمون استخدامی آموزگاری و دبیری، بیان کرد: افتخار من انتخاب ۴۰ هزار معلمی است که با طیب خاطر می‌گویم هیچ کس سفارش آنها را نکرده است.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود عنوان کرد: هرکسی می‌خواهد بداند آینده بیست سال دیگر کشور چگونه خواهد، بود کافی است به آموزش و پرورش و مدرسه ها و کلاس‌ها نظری بیاندازد؛ آینده ایران را خواهد دید. عبارت کلیدی که این روزها بیش از هر زمان دیگری به درد ما می‌خورد و پیام ما به عموم جامعه است؛ آن است که استخفاف معلمان کار منافقان است.

صحرایی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به جنایاتی که در غزه رخ داده است، گفت: به دانش آموزان یاد دهید نه ظالم و نه مظلوم باشند. این را برای کودکان تبیین کنید. امروز هدف جنگ‌ها جنگ شناختی تضعیف هویت دانش آموزان است. هویت تاریخ ساز ایران را به کودکان منتقل کنید. امروز هدف جنگ‌ها زدودن هویت است، هدفشان این است که ایرانی بودن را کمرنگ کند.

وی با بیان اینکه معلم قبل از آموزگاری باید پروردگاری کند، خطاب به نومعلمان افزود: معلم باید با شادی کودک شاد و با غم او غمگین باشد. از یک بلای بزرگ بترسید؛ هر وقت معلم دچار تکرار شود فرسودگی شغلی در او شروع می‌شود. تکرار عامل فرسودگی شغلی است. به کودکانمان بیاموزید که انقلاب و نظام و در صدر آن رهبر انقلاب دغدغه‌ای جز شکوفا شدن یکایک فرزندان این کشور ندارد.

وزیر آموزش و پرورش خطاب به معلمان حاضر در همایش توصیه کرد: معلم خوب باید یک روانشناس خوب باشد. از گزینه‌های مهم ما در فرآیند انتخاب شما، همین امر بود. امروز یک واقعیت وجود دارد و آن این است که مفاهمه بین ما و نسل جدید در جاهایی حتی از بین رفته است و ما باید این نسل را بشناسیم تا بتوانیم بر او تاثیر بگذاریم.

صحرایی خطاب به معلمان حاضر در جشن خاطر نشان کرد: فن آموزش مهم تر از علم آموزش است، فنون آموزش را بدانید. کار معلمی با کارهای دیگر فرق دارد. معلم کارمند نیست. ما با انسان ها کار می‌کنیم که هیچ دو تن آنها مثل دو تن دیگر نیست و هیچ روز آنها مثل روز دیگر نیست. آزمون شناس و آزمون ساز و آزمون گر باشید، یکی از چیزهای که هر معلم خوب باید بداند تحول سنجیدن و ارزشیابی است. از بچه‌ها برای یادگیری و نه از یادگیری آزمون بگیرید. یعنی جلسه آزمون مهم ترین جلسه یادگیری شما و نه حساب کشی باشد.

وی با بیان اینکه تولید کتب درسی ۱۴۰۳ حدود ۴۵ روز پیش آغاز شده است، خطاب به نومعلمان افزود: توقع نداشته باشید که کتب درسی تند تند عوض شوند. این معلم است که دائما باید عوض شود و پاسخگوی نیازهای جدید دانش آموز باشد. برده کتب درسی نشوید. کتب درسی اسباب دست شما و چراغ راهنمایی برای مسیر هستند اما شما راهنمای اصلی هستید.

وزیر آموزش و پرورش همچنین خطاب به معلمان تاکید کرد که خود را برای آموزش دانش آموزان به روز نگه دارند و بیان کرد: کرونا یاد داد کلاس را می‌توانیم به محل یادگیری و نه آموزش تبدیل کنیم چراکه اگر کلاس محل آموزش باشد معلم متکلم وحده است. اگر دانش آموزان به طور متوسط پنج ساعت در فضای مجازی باشند، شما باید به این دانش آموزان جهت دهید تا مقداری از این ساعات را به آموزش پیش از کلاس درس در همان فضای مجازی مشغول باشند. نسخه جدید شاد این امکان را برای شما ایجاد کرده است. بنابراین دانش آموزان را به آموختن درس ها پیش از کلاس درس ترغیب کنید.

در این مراسم به صورت نمادین از تعدادی از نومعلمان حاضر در جمع که پیش از معلم شدن سابقه فعالیت‌های برجسته فرهنگی، ورزشی و علمی داشتند، تجلیل و سوگمندانه معلمی توسط نومعلمان و وزیر آموزش و پرورش قرائت شد.

ایسنا

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.