کد خبر : 13953
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 مهر 1402 - 15:47

تشریح جزئیات بسته حمایتی از مدارس دولتی

تشریح جزئیات بسته حمایتی از مدارس دولتی
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت توجه به عدالت آموزشی در کشور، جزئیات بسته حمایت از مدارس دولتی را تشریح کرد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ محمود امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره «اهمیت عدالت آموزشی»، اظهار کرد: تعریف نهایی عدالت آموزشی این است که کشور پس از سه برنامه توسعه، طوری عمل کند که اگر هر دانش‌آموزی بر اساس کد ملی انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفت، از نظر آموزشی این دانش‌آموزان با هم تفاوت نداشته باشند و بتوانیم نقاط نامطلوب و دانش‌آموزان محروم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ارتقا دهیم.

وی با بیان اینکه از عالی‌ترین مقام کشور تا سطوح دیگر توجه ویژه‌ای به عدالت آموزشی دارند، افزود: به این نتیجه رسیده‌اند که باید به مدارس دولتی عادی نگاه جدی و ویژه‌ای داشته باشیم. ما ابتدا به گزاره‌های سند تحول نگاه کرده و آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بررسی و استخراج کردیم و بعد از آن زیرنظام‌ها از جمله برنامه درسی، تجهیزات، منابع انسانی، امور مالی، مدیریت و تکالیف را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ استخراج کردیم که اگر این بسته در نظر گرفته‌ شده جدی گرفته شود، می‌تواند در دو برنامه توسعه، فضای خوبی در کشور ایجاد کند.

بسته حمایت از مدارس دولتی

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش از آماده شدن «بسته حمایت از مدارس دولتی» خبر داد و گفت: این بسته می‌تواند توسط آموزش و پرورش مورد استفاده قرار گیرد. برای اینکه مطمئن شویم این بسته امکان اجرا دارد، در اجلاس رؤسای آموزش و پرورش یکی از محورها تقویت و کیفیت‌بخشی مدارس دولتی بود.

امانی طهرانی اضافه کرد: به‌ طوری‌که استان خراسان شمالی عهده‌دار این موضوع شد و با به‌کارگیری ارتباطات استانی سراسر کشور به پیشنهاد‌اتی رسیدند که روی آن کار کرده‌ایم و به دو خروجی منتهی شد؛ یکی برنامه کاملی است که اجرای درازمدت می‌طلبد تا در طول چند سال به نتایج خوبی برسیم.

وی متذکر شد: علاوه بر آن خروجی دو ساله‌ای داریم و اینکه چگونه به ایده‌هایی برای تقویت مدارس دولتی و بهبود فوری شرایط آن برسیم. در نتیجه ۱۰ پیشنهاد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ استخراج کردیم تا اقدام سریع‌تری انجام شده و به بهبود وضعیت مدارس منجر شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه موضوع جلسه آخر شورای معاونان آموزش و پرورش با حضور مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها، تقویت مدارس دولتی عمومی است، به تشریح پیشنهاد‌های این بسته حمایتی پرداخت و افزود: این پیشنهاد‌ها شامل این است تا شبکه ارتباطی بین مدارس ایجاد کنیم تا مدارس در ایده‌پردازی به یکدیگر کمک کنند.

امانی طهرانی خاطر نشان کرد: ایجاد این شبکه ارتباطی بین مدارس برای تبادل تجربیات و الگوبرداری از برنامه درسی و موفقیت دیگر مدارس است تا مورد استفاده یکدیگر قرار گیرد.

ورود ارتش و سپاه در ایجاد فضای فیزیکی مدارس کشور

وی با اشاره به دومین پیشنهاد این بسته حمایتی، یادآور شد: اکنون فضای فیزیکی مدارس نیازمند رسیدگی است و دچار مشکل منابع و نیرو هستیم که از جمله آنها امن‌سازی، گرم و سردسازی، زیبا کردن محیط و… که در این خصوص می‌توانیم همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله سپاه و ارتش و… در تأمین امکانات و کمک به فضای فیزیکی مدارس مورد استفاده قرار گیرد.

حمایت خیرین و مدارس برخوردار از مدارس دیگر

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، سومین محور این بسته و پیشنهاد‌ات آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این طور عنوان کرد که از مدارس دولتی عادی، گروه حامی حمایت کند که شامل حمایت‌ها و مشاوره‌های مالی و مدیریتی است؛ در نتیجه جمعی از خیرین، مؤسسات عام‌المنفعه و حتی مدارس دولتی و  غیردولتی برخوردار به عنوان گروه پشتیبان مدرسه فعالیت داشته باشند.

امانی طهرانی با بیان اینکه بزرگ‌ترین حامی مدارس فارغ‌التحصیلان گذشته آن هستند که می‌توانند در مدارس نقش حامی داشته باشند، تصریح کرد: هنرمندان، صاحبان اندیشه، روحانیون و افراد مطرح دیگر می‌توانند در این خیر آموزشی مشارکت داشته باشند.

تهیه بسته‌های یادگیری متناسب با مطالب درسی برای دانش آموزان مناطق محروم

وی با اشاره به چهارمین پیشنهاد و محور این بسته حمایتی افزود: تولید بسته‌های یادگیری متناسب با مطالب درسی برای دانش‌آموزان مناطق محروم تهیه کنیم تا این دانش آموزان درس‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خوب‌تر بگذرانند که می‌توان متون خواندنی و فایل‌های صوتی در نظر گرفته تا کیفیت آموزشی این دانش‌آموزان بالا برود.

تهیه تبلت امن دانش‌آموزی برای دانش‌آموزان 

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، پنجمین محور پیشنهاد‌ی این بسته را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در نظر گرفتن ابزاری مانند تبلت با اینترنت امن و رایگان با اولویت مناطق محروم عنوان کرد و گفت: این تبلت با چنین شرایطی به دانش‌آموزان این مناطق داده شود و حتما باید ما به یک تبلت ملی آموزش فکر کنیم تا همه کتاب‌های درسی،‌ تمرین‌ها، بازی‌های مجاز، اینترنت امن و… روی آن بیاید و این تبلت فضای امنی به وجود بیاورد.

امانی طهرانی با اشاره به پیشنهاد ششم این بسته حمایتی، بیان کرد: در مدارس به ساحت زیستی ـ بدنی و ساحت زیباشناسی و هنری بیشتر توجه کنیم. برای نمونه صبحانه برای دانش‌آموزان در نظر بگیریم و به ابزاری همچون ابزارهای ورزشی و هنری در مدرسه توجه شود.

تشکیل کارگروه ویژه در مدارس خاص کشور

وی با اشاره به هفتمین محور این بسته حمایتی، یادآور شد: در مدارس شبانه‌روزی، چند پایه‌ها، مرزی، روستایی و استثنایی باید کارگروه ویژه‌ای در آنها تشکیل شود تا به رفع مشکلات آنها بپردازد.

دادن یارانه آموزش به دانش‌آموزان دهک‌های پایین

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به هشتمین محور بسته حمایتی مدارس، اظهار کرد: باید پرداخت یارانه آموزشی برای دانش‌آموزان دهک‌های پایین در نظر گرفته شود.

برنامه کاهش تراکم کلاس‌های درسی

امانی طهرانی، نهمین پیشنهاد این بسته را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کاهش تراکم کلاس‌های مدارس دولتی برشمرد و گفت: باید ۵۰ درصد این کلاس‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در دو سال سامان دهیم و از شر تراکم بالاتر خلاص کنیم و مابقی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در ۸ سال بعد یعنی در طول ۱۰ سال انجام دهیم.

ساخت معلم‌سرا در مناطق محروم

وی با اشاره به دهمین محور پیشنهادی این بسته حمایتی، ابراز کرد: تأمین و ساخت معلم‌سرا در مناطق محروم و مرزی برای بیتوته معلم و پرداخت هزینه ایاب و ذهاب و حق اسکان در نظر گرفته و تأمین شود.

نیازمند آموزش انسانیت هستیم

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به حوادث تلخ‌بار غزه، افزود: هفته تلخی در خصوص قضایای غزه داشتیم؛ به‌ طوری‌که کل بشریت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به چالش کشاند؛ در حالی‌ که ما نیازمند آموزش انسانیت هستیم.

امانی طهرانی اضافه کرد: انسان‌سازی ریشه‌ای می‌تواند جلوی این کارها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بگیرد و تا زمانی که انسان‌ها با بی‌عدالتی و ظلم احساس ناراحتی درونی نداشته باشند، جلوی این ظلم‌ها گرفته نخواهد شد و این کار مصداق نسل‌کشی است که اکنون در خصوص غزه انجام می‌شود.

فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.