کد خبر : 10951
تاریخ انتشار : یکشنبه 9 مهر 1402 - 23:44

معاون زنان و امور خانواده ریاست جمهوری از بیمه شدن زنان خانوار خبر داد

معاون زنان و امور خانواده ریاست جمهوری از بیمه شدن زنان خانوار خبر داد
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: بیمه زنان خانه دار سال‌هاست که مطرح می‌شود اما امسال در دولت سیزدهم بیمه زنان خانه‌دار روستایی دارای سه فرزند دارد اجرایی می‌شود.

به گزارش اقتصاد پرس؛ انسیه خزعلی روز یکشنبه در دیدار و گفت وگو با بانوان استان خراسان رضوی که در حاشیه همایش خانواده سالم و نقش زنان در تربیت فرزندان در مشهد برگزار شد در جریان دغدغه‌ها، مسائل حوزه بانوان، مطالبات آن قرار گرفت.

وی در خصوص مسئله سنوات خدمت برای فرزندآوری دانشجویان دکتری که در این جلسه از سوی یکی از بانوان فعال حوزه زنان مطرح شد گفت: برای موضوع عدم محاسبه سنوات مرخصی فرزندآوری دانشجویان دکتری در قانون دیده می‌شود و آنان می‌توانند بدون محدودیت مرخصی داشته باشند که اگر مواردی غیر از این بود برای رسیدگی گزارش داده شود.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: علاوه بر این برنامه ای برای تدوین مرخصی استعلاجی برای بانوان شاغل به منظور مراقبت از فرزندان در زمان بیماری آنان داریم که امید است به زودی به تصویب برسد.

خزعلی افزود: عدم هماهنگی ساعت کاری و کاهش ساعت کاری برای زنان شاغل دارای کودک زیر ۶ سال باید اجرایی شود و مواردی که اجرایی نمی‌شود بایستی گزارش داده شود تا پیگیری شود.

امنیت شغلی زنان مهم است

وی با بیان این که امنیت شغلی زنان موضوع بسیار مهمی است ادامه داد: در برخی ادارات در ارزیابی های سالانه برای بانوانی که از مرخصی زایمان استفاده می کردند پایین ترین ارزیابی در نظر گرفته می شد اما بعضی دستگاه ها مقرر کردند که بالاترین ارزشیابی را لحاظ کنند و این موضوع در بعضی از دستگاه ها اجرایی شده است و در صدد آن هستیم که لحاظ کردن ارزشیابی بالا به سایر دستگاه ها سرایت یابد.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده اظهار داشت: مسائلی از جمله دورکاری زنان، مرخصی کار، بازنشستگی، مرخصی زایمان، کاهش ساعت کاری افراد دارای فرزند زیر ۶ سال، و غیره موجب می‌شود کارفرمایان حاضر به استخدام کارمندان زن نباشند لذا این امر این یک تیغ دو لبه است که باید مورد توجه قرار گرفت.

خزعلی اضافه کرد: ما به دنبال تعریف شغل منعطف که دارای حالت شناور و دورکاری با پوشش بیمه‌ای برای زنان باشد، هستیم.

وی با بیان این که بازاریابی و مهارت‌آموزی از جمله برنامه‌های عملیاتی معاونت رییس جمهور در امور زنان و خانواده است که یک درصد بودجه به آن اختصاص یافته است ادامه داد: مشاوران بانوان می توانند طرح‌های خود در این زمینه را برای اجرایی شدن و بهرمندی از این اعتبار ارسال کنند.

ایجاد مهدکودک در محیط های اداری

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده بیان کرد: مسئله دورکاری در برخی دستگاه ها به خوبی اجرا نمی شود و اینگونه تلقی می‌شود که دورکاری، تعطیلی کار است و ضرورت دارد زنانی که دور کار می‌شوند بهتر و با مسئولیت شناسی به وظیفه خود عمل کنند.

خزعلی با بیان این که موضوع مهدکودک در محیط‌های اداری در حال پیگیری است و به طور مستمر هر چند ماه در خصوص چگونگی مراحل انجام کار گزارش گرفته می‌شود افزود: نبود بودجه و مکان مناسب از جمله مشکلاتی بوده که دستگاه‌ها برای عدم ایجاد مهد کودک در کنار محیط‌های اداری مطرح کرده‌اند که امید است این موضوع را هم در قالب دیگری و با اصلاح قانون بتوانیم عملیاتی کنیم چرا که اجرای آن می‌تواند به فرزندآوری زنان شاغل کمک کند.
وی در پاسخ به مشکلات و دغدغه های مشاوران بانوان با بیان این که مسئله ساختار و بودجه از مسایل جدی در موضوع مشاور بانوان است گفت: بخش مرتبط با مشاوران دستگاه‌ها با تصویب قانون به مرحله اجرایی رسیده و یک درصد بودجه برای آنان در نظر گرفته شده است.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان این که برنامه مشاوره زوجین و “برنامه رویداد خانواده” در۹ گروه برنامه ریزی شده است که فرهنگ خانواده و سبک زندگی ایرانی اسلامی را از طرق مختلف با آموزش دادن، برگزاری رویدادهای مختلف در کشور اجرا کنند افزود: مشاور بانوان در راستای عملیاتی شدن “برنامه رویداد خانواده” می‌توانند طرح‌ها و برنامه‌های خود را به صورت ویژه ارسال کنند تا از یک درصد بودجه اختصاص گرفته بتوان پاسخگوی آنان بود.

ایجاد بازار فروش برای مشاغل خانگی

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده اظهار داشت: ایجاد بازار فروش برای مشاغل خانگی و تحت پوشش تعاونی قرار گرفتن آن و توسعه تعاونی‌های زنان و ایجاد اتحادیه تعاونی‌ها به صورت تخصصی برای زنان از دیگر مواردی است در معاونت رییس جمهور در امور زنان و خانواده در دست پیگیری است.

خزعلی با اشاره به اهمیت میراث فرهنگی و لزوم سرمایه‌گذاری و بازاریابی در این حوزه و به ویژه در بازارچه‌های مرزی و لزوم صادرات صنایع دستی به کشورهای همسایه برای ارزآوری به کشور، بر بروزرسانی و کاربردی شدن صنایع دستی و ایجاد نوآوری و قابلیت بهره‌برداری از آن در محیط زندگی و در نیازهای خانواده تاکید کرد.

وی میراث ناملموس را که یکی از ۹ گروه تعریف شده در موضوع خانواده در معاونت رییس جمهور در امور زنان و خانواده عنوان کرد و ادامه داد: خانواده و بازی، خانواده، مد و لباس، خانواده و مهارت، خانواده و موفقیت، خانواده و غذای سالم از دیگر گروه های تعریف شده در حوزه زنان و خانواده به شمار می‌رود.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده بیان کرد: رویداد “خانواده و غذای سالم” با محوریت نان سالم هفته آینده در کرمان برگزار خواهد شد که استان های دیگر نیز باید همراهی کنند و روی مسأله نان سالم و سلامت فرزندان کار کنند تا تبدیل به فرهنگ شود .

دریافت زمین برای بازارچه فصلی و دایم

خزعلی با اشاره به در سفرهای استانی و تلاش برای دریافت اعتبارات و زمین مورد نیاز بازارچه‌های مرزی، فصلی، دایم از شهرداری ها افزود: در خراسان رضوی چند بازارچه در دست احداث است.

وی ادامه داد: اگر مناطق دیگری هم نیازمند بازارچه‌های مرزی، فصلی، دایم باشند به صورت مکتوب موارد را ارسال کنند تا از طریق شهرداری‌ها و بودجه مسولیت‌های اجتماعی آن را پیگیری کنیم.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: مسئله بالارفتن سن ازدواج جامعه را رنج می‌دهد چرا که اکنون در بعضی مناطق سن ازدواج زنان به ۲۵ سال و در مردان به ۲۹ سال رسیده و سن فرزندآوری برای مردان به بالای ۳۰ سال و برای زنان نزدیک ۳۰ سال می شود که این موضوع شانس فرزندآوری آن‌ها را به شدت کاهش می‌دهد.

خزعلی افزود: برای متولدین دهه ۶۰ نیز وام های ویژه‌ای در نظر گرفته شده که چهار امتیاز برای زوجین دهه شصتی روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت درنظر گرفته شده است که باید در این خصوص تبلیغ شود و حمایت صورت گیرد تا این ازدواج ها پا بگیرد.

تاکید بر ضمانت وام ازدواج

وی با اشاره به تاکید رییس جمهور بر تسهیل ضمانت وام ازدواج و لزوم تنها یک ضامن برای این امر گفت: در این خصوص بانک‌های عامل نبود اعتبارات قانونی را از جمله مشکلات در پرداخت تسهیلات ازدواج مطرح کرده‌اند لذا خواهشمندیم مواردی که پرداخت صورت نمی گیرد به صورت مصداقی گزارش داده شود تا پیگیری صورت گیرد.

وی با بیان این که توانمندی‌های بسیار خوبی در بانوان مشهد و در دهیاری‌ها وجود دارد گفت: تعدادی از بانوان دهیار که تعدادشان در استان خراسان رضوی نسبت به سایر استان‌ها بیشتر است با فعالیت‌ها و اقدامات موثر توانستند محیط‌های خود را متحول کنند که این امر قابل تقدیر و تشکر است.

خزعلی در پایان افزود: زنان رییس جمهور در امور زنان و خانواده است و این معاونت در این راستا قوانین مربوطه و برنامه توانمندسازی زنان را تدوین کرده و علاوه بر آن ضامن برای دریافت تسهیلات برای زنان سرپرست خانوار مورد تصویب قرار داده است .

به گزارش ایرنا، به مناسبت هفته وحدت و به همت معاونت سیاسی و دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی، همایش نقش بانوان در تربیت فرزندان با حضور دکتر خزعلی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، خانم دکتر خوش نسب مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری، حجت الاسلام باقری رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی استان و جمعی از بانوان فرهیخته اهل سنت و تشیع از هفت شهرستان خراسان رضوی در مجتمع شهدای سلامت دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد برگزار شد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.