کد خبر : 6391
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 شهریور 1402 - 23:11

واکنش آمریکا به گزارش آژانس انرژی اتمی؛

تولید اورانیوم غنی شده ۶۰ درصد ایران هدف صلح آمیزی ندارد

تولید اورانیوم غنی شده ۶۰ درصد ایران هدف صلح آمیزی ندارد
آمریکا در واکنش به گزارش جدید مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته است که «تولید اورانیوم غنی شده با خلوص ۶۰ درصد ایران هیچ هدف صلح آمیز معتبری ندارد».

به گزارش اقتصاد پرس؛ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه ۱۳ شهریور (۴ سپتامبر) در آخرین گزارش خود درباره ایران اعلام کرد ذخیره اورانیوم «خلوص پایین» ۱۸ برابر حد تعیین‌شده در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ (برجام) است اما نسبت به گذشته کمتر شده است.

آمریکا در واکنش به گزارش جدید مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته است که «تولید اورانیوم غنی شده با خلوص ۶۰ درصد ایران هیچ هدف صلح آمیز معتبری ندارد».

به نقل از شبکه خبری BBC؛ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است «هیچ کشور دیگری در جهان امروز از اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد برای اهداف خود استفاده نمی‌کند».

بنا بر نسخه‌ای از گزارش تازه مدیرکل آژانس درباره ایران که به رویت خبرگزاری فرانسه و رویترز رسیده، ذخیره اورانیوم با خلوص بالا به نسبت خرداد بیشتر شده است.

بر اساس این گزارش ذخیره اورانیوم ۶۰ درصد غنی شده ایران افزایش یافته است. موضوعی که می‌تواند باعث افزایش تنش‌ها با غرب شود.

گزارش محرمانه سه ماهه مدیرکل آژانس در نشست هفته آینده شورای حکام که متشکل از ۳۵ دولت عضو است، بررسی خواهد شد.

گزارش مدیرکل آژانس شامل چه مواردی می‌شود؟

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه ۱۳ شهریور (۴ سپتامبر) در آخرین گزارش خود درباره ایران اعلام کرد ذخیره اورانیوم «خلوص پایین» ۱۸ برابر حد تعیین‌شده در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ (برجام) است اما نسبت به گذشته کمتر شده است.

بنابر این گزارش ذخایر اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۶۰ درصد همچنان در حال رشد است و با ۷.۵ کیلوگرم افزایش به ۶/۱۲۱ کیلوگرم رسیده. این رقم در خرداد ماه ۱۱۴/۱ بود.

ایران همچنین غنی‌سازی اورانیوم با «خلوص پایین» را هم کاهش داده است.

به نظر می‌رسد پس از ماه‌ها مذاکرات محرمانه بین تهران و واشنگتن، امیدواری به تعدیل غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران افزایش یافته است.

اما حتی با کاهش غنی‌سازی از سوی ایران، هنوز نگرانی‌های جدی در مورد فعالیت‌های گذشته اتمی ایران وجود دارد.

کشف ذرات اورانیومی در حومه تهران و مریوان

بر همین اساس بنابر گزارشی که رویترز به آن دست پیدا کرده با وجود پیگیری‌های نهاد ناظر هسته‌ای سازمان ملل ایران همچنان از «توضیح موثر» درباره منشا ذرات اورانیوم در مکان‌های اعلام نشده این کشور سر باز می‌زند. ایران قبلا گفته بود کشف این ذرات هسته‌ای می‌تواند «خرابکاری اسرائیل» باشد، اما آژانس این توضیح را «رضایت‌بخش» ندانست.

ذرات اورانیومی که باعث نگرانی آژانس شده در ورامین، تورقوزآباد در حومه تهران و مریوان کردستان کشف شده‌اند.

توضیحات ایران درباره منشا این آلودگی اورانیومی از آن جهت اهمیت دارد که آژانس اطمینان حاصل کند جمهوری اسلامی انحرافی در فعالیت‌های هسته‌ای خود ندارد و به سمت ساخت سلاح اتمی و فعالیت‌های مخفیانه نمی‌رود.

موضوع این آلودگی‌ها از سوی اسرائیل مطرح شده بود اما پس از هفته‌ها کشمکش بین ایران و آژانس، در جریان سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس به تهران، ایران موافقت کرد که به بازرسان اجازه دسترسی محیطی بدهد. پس از این دسترسی، آژانس اعلام کرد که در سه مکان ذرات اورانیوم کشف کرده و خواهان پاسخگویی ایران درباره علت آن شد که تاکنون مشخص نشده است.

اکنون مدیرکل آژانس بار دیگر در گزارشی که این هفته به شورای حکام ارائه خواهد کرد نوشته است «هنوز هیچ پیشرفتی در حل مسائل پادمان باقی‌مانده صورت نگرفته است».
منبع: عصر ایران

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.