کد خبر : 19679
تاریخ انتشار : جمعه 3 آذر 1402 - 10:57

غزه برای آینده انرژی خاورمیانه اهمیت خاصی دارد

غزه برای آینده انرژی خاورمیانه اهمیت خاصی دارد

یک استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین الملل می گوید: با توجه به اتفاقاتی که در اوکراین رخ داد و مساله تحولات انرژی جهانی منطقه غزه اهمیت بیشتری پیدا کرد

به گزارش اقتصاد پرس؛ میرقاسم مومنی در پاسخ به این سوال که آیا می توان وقوع آتش بسی طولانی را در غزه پیش بینی کرد؟ هدف اسرائیل در مورد آینده غزه چیست؟ اظهار داشت: من نسبت به موضوع غزه نگاهی متفاوت دارم. به نظر من بحث غزه و جنگی که شروع شده و نحوه شروع این جنگ و مکان شروع آن یک سناریوی از پیش تعیین شده بود که در قالب تفاهم نامه ای پنهانی بین آمریکا و اسرائیل و برخی از کشور های عربی برای از بین بردن گروه های جهادی در منطقه بوده است. این بحث که آنجا اتفاقاتی افتاد و در فستیوالی جهانی از اتباع مختلف حضور داشتند و گروگان هایی از کشور های مختلف گرفته شد و وجهه ای بین المللی ایجاد شد و جوی ایجاد کرد؛ این زمان و مکان و نوع افراد شرکت کننده و ملیت ها همه مهم بود تا ماجرا بازتابی بین المللی داشته باشد. این ماجرا جز سناریوی طراحی شده اسرائیل نمی توانست چیز دیگری باشد. می شود گفت اسرائیلی ها با ایجاد زمینه هایی سعی کردند این حمله انجام شود و چه به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم سعی کردند این واقعه اتفاق بیفتد و از آن بهره برداری کنند و بهره برداری می کنند.

وی افزود: کمک های مالی آمریکایی ها و دیگران به اسرائیل به چندین میلیارد دلار کمک های بلا عوض می رسد. اسرائیل در سطح جهانی مظلوم نمایی کرده است. فشاری که به گروه های جهادی آوردند و بهانه ای پیدا کردند تا هر عملی را در منطقه علیه هر کشور یا شخصی به بهانه دفاع انجام بدهند و حمایت های کامل اروپاییان را به دنبال دارند. آمریکایی ها و اروپاییها و به ویژه فرانسوی ها به شدت از این وضعیت حمایت می کنند. کابینه نتانیاهو در حال فروپاشی بود که با این واقعه اتحاد ملی رژیم صهیونستی تقویت شد. نتانباهو توانست از وضعیتی که علیه اش ایجاد شده بود قسر در برود. قبل از طوفان الاقصی هر هفته تظاهراتی میلیونی در تل آویو وجود داشت و علیه نتانیاهو به خیابان ها می آمدند ولی امروز خبری از آن اعتراضات نیست و آزادی گروگان ها به مهمترین مساله مردم اسرائیل تبدیل شده است. دوم توافق عربستان و کشور های عربی با اسرائیل است؛ این واقعیتی است که اعراب انجام می دهند عربستان می داند که تا این اتفاق نیفتد نمی تواند پیشرفتی را که می خواهد داشته باشد و نمی تواند آن سطح روابط مورد نظرش با آمریکایی ها را برقرار کند. آن ها گروه های جهادی را به عنوان معضلی برای امنیت و توسعه و ثبات منطقه می دانند. بهانه ای می خواستند تا به این بهانه این گروه ها را سرکوب کنند یا از نظر نظامی خلع سلاح کنند. دیدیم که در این بحث کشور های عربی علیه اسرائیل سیاست های محکمی اتخاذ نکردند و سعی داشتند یکی به میخ و یکی به نعل بزنند و قاطعانه اسرائیل را در مورد قتل عامی که در غزه انجام داده محکوم نکردند. آتش بسی که از آن صحبت می شود موقت است و نتانیاهو می خواهد با آزاد کردن عده ای از گروگان ها آرامشی در داخل و خارج ایجاد کند و حسن نیتی نشان بدهد چون اسرائیلی ها شمال شهر غزه را تصرف کرده اند و اماکن اصلی در دست آن ها است و به پاکسازی ادامه می دهند و خانه به خانه می گردند. اسرائیل از نظر نظامی به نقطه ای که می خواسته رسیده است.

برخی کشور های عربی به آرمان های مردم فلسطین خیانت کردند

وی تصریح کرد: اگر کمک ها بیاید بار از دوش اسرائیل برداشته خواهد شد و وجهه بین المللی نتانیاهو ترمیم می شود چون اجازه داده کمک ها بیایند و صلیب سرخ بیاید. واقعیت این است که در این شرایط گروه های فلسطینی به توطئه ای گرفتار شده اند که طراحی اش صهیونیستی، آمریکایی عربی بود. به نظر من برخی کشور های عربی به آرمان های مردم فلسطین خیانت کردند. دولت آقای محمود عباس هم گفت من حماس را قبول ندارم و حماس در دولت آینده فلسطین نقشی نخواهد داشت. این یعنی اگر دولت آینده فلسطین تشکیل شود گروه جهاد اسلامی و حماس نخواهند بود یعنی این نکته صحبت های پشت پرده توافقات را بیان می کند که حماس و جهاد اسلامی کلا از صحنه سیاسی دولت آینده فلسطین کنار گذاشته شده اند. بحث دیگر این است که با سرکوب حماس و جهاد اسلامی گروه هایی که به نوعی از ایدئولوژی ایران تحت تاثیر بودند و ارتباطی عقیدتی با ایران داشتند از بین می روند. یعنی فشاری بر ایران وارد می شود و گروه های حامی ایران هم از بین می روند و قدرت مانور ایران و قدرت چانه زنی ایران در مسائل امنیتی خاورمیانه کم می شود. مساله بعدی این است که پس از این ماجرا نوبت حزب الله لبنان و حوثی های یمن است و من نگران این مساله هستم. با شدت عملی که اسرائیل در غزه نشان داده است فکر نمی کنم کشور دیگری اجازه بدهد که در خاک اش جنگی با اسرائیل رخ بدهد. اسرائیل از این فرصت استفاده کرده است و افکار عمومی جهان و ظرفیت های قدرت های بزرگ جهان را در کنار خود قرار داده است و از نظر سیاسی و مالی از این ظرفیت استفاده می کند و من از این جهت برای آرمان های فلسطین و مردم لبنان و گروه های جهادی نگران هستم.

اسرائیل به دنبال تغییر دادن بافت جمعیتی غزه است

مومنی با بیان اینکه من فکر می کنم غزه به هیچ عنوان در اختیار گروه های جهادی نخواهد بود گفت: یا اینکه مردم غزه را به اردن و صحرای سینا در مصر کوچ خواهند داد و غزه در بست در اختیار اسرائیل خواهد بود که این خواسته نتانیاهو است و می خواهند غزه را ضمیمه خود کنند و حاکمیت خود را بر غزه تثبیت کنند و مرز ها در دست او باشد. اسرائیل به دنبال تغییر دادن بافت جمعیتی در آن منطقه است و من فکر نمی کنم مردم غزه بتوانند به راحتی به خانه های خود برگردند چون اسرائیلی ها چنین اجازه ای نخواهند داد. امروز دولتی به نام فلسطین تشکیل نشده است طبق تعاریف بین المللی از نظر جغرافیایی دولتی به نام فلسطین نداریم. ما منطقه ای داریم که گفته می شود دو منطقه می خواهند کشور فلسطین را تشکیل بدهند و اسرائیل سعی می کند الیحا را مرکز فلسطین اعلام کند. این منطقه تحت نظر اسرائیل است اسرائیل در هر دو منطقه غزه و الیحا نفوذ دارد. تشکیلات محمود عباس در الیحا بود و گروه های جهاد اسلامی و حماس در غزه بودند. این دو منطقه از نظر سیاسی متفاوت است.

غزه یا به اسرائیل واگذار خواهد شد یا با شرایطی تحت نظر محمود عباس اداره خواهد شد

غزه برای آینده انرژی خاورمیانه مهم است

وی ادامه داد: غزه نیز تا سال ۲۰۰۵ در اختیار اسرائیل بود و در سال ۲۰۰۶ این منطقه به دولت فلسطین تحویل داده شد. بعد از دو سال اختلافات داخلی فلسطینیان باعث شد گروه های حماس غزه را تصرف کنند و نیروهای محمود عباس را از آنجا بیرون کنند، در واقع فلسطین دو بخش است. چون گروه های آزادی بخش فلسطین و طیف محمود عباس با جامعه بین الملل گفت و گو می کنند و رایزنی سیاسی می کنند و در جهان حضور دارند دولت های غربی آن ها را به رسمیت می شناسند ولی حماس را به عنوان گروه تروریستی معرفی کرده اند. امروز که حماس در حال رانده شدن از غزه و تضعیف شدن است غزه یا به اسرائیل واگذار خواهد شد و به شهرک ها الحاق می شود و یا با شرایطی تحت نظر محمود عباس اداره خواهد شد این مساله به فشار های بین المللی بستگی دارد. به هر حال توافق اسرائیل باید وجود داشته باشد تا مشخص شود چه گروهی در این منطقه ساکن خواهد بود و توسط چه گروهی اداره خواهد شد چون امروز این بهانه وجود دارد که از طرف این منطقه امنیت اسرائیل به خطر افتاده است. این موضوع معامله ای پیچیده و هوشمندانه دارد هم اسرائیل توانست غزه را بگیرد که از نظر ژئوپولتیکی منطقه ای با ارزش است این محدوده دارای ذخایر عظیم نفت و گاز است. ۴۰ کیلومتر ساحل در دریای مدیترانه دارد و خط لوله های انرژی از این منطقه رد می شود. این منطقه برای آینده انرژی خاورمیانه مهم است و موقعیتی استراتژیک در منطقه دارد.

هدف؛ از بین بردن گروه های جهادی در منطقه است

غزه و حماس پیش زمینه ای برای برخورد با ایران خواهد بود

وی تصریح کرد: با توجه به اتفاقاتی که در اوکراین رخ داد و مساله تحولات انرژی جهانی منطقه غزه اهمیت بیشتری پیدا کرد از این رو این جریانات به هم متصل است. گروه های فلسطینی باید هوشیار باشند این توطئه بسیار زیرکانه و بزرگ است ابعاد این مساله هنوز کاملا مشخص نیست و بیشتر هم خواهد شد. این ماجرا تنها به موضوع عزه و مردم اش ختم نمی شود و کم کم مسائل دیگری وارد این بحث خواهد شد شاید با پرونده سازی و مستند سازی و جعل اسناد مسائل بسیاری در آینده ایجاد شود و بسیاری از جمله کشور ما و یا برخی گروه ها در لبنان و عراق و سوریه مطرح شوند بحث از بین بردن گروه های جهادی در منطقه است. صددرصد مطمئن هستم که مساله بعدی بحث ایران است و پای ایران به این ماجرا کشیده خواهد شد چون از روز اول صحبت فقط از حمایت ایران بود. امروز اسرائیل و غرب نمی خواهد مساله جدیدی ایجاد کند می خواهند اول غزه را تعیین تکلیف کنند و بعد به سراغ سایر گروه های جهادی بروند و اول ارتباطات ایران با گروه های جهادی را قطع کنند و سپس به سراغ ایران بیایند. هدف نهایی ایران است و غزه و حماس و… پیش زمینه ای برای برخورد با ایران خواهد بود.

منبع: شفقنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.