کد خبر : 12753
تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 مهر 1402 - 9:40

طرح جمهوری‌خواهان آمریکا براى جلوگیرى از دسترسی ایران به ۶ میلیارد دلار به دنبال حمله حماس به اسرائیل

طرح جمهوری‌خواهان آمریکا براى جلوگیرى از دسترسی ایران به ۶ میلیارد دلار به دنبال حمله حماس به اسرائیل

جمهوریخواهان کنگره آمریکا دولت بایدن را تحت فشار قرار دادند تا تصمیم خود مبنی بر آزاد کردن ۶ میلیارد دلار دارایی ایران را لغو کند؛ این موضوع پس از حمله حماس به اسرائیل به یکی از اولویت‌های حزب جمهوریخواه آمریکا تبدیل شده است.

به گزارش اقتصاد پرس؛ در نامه‌ای که روز سه‌شنبه به امضای ۲۰ سناتور جمهوریخواه رسید از وزارت خارجه این کشور خواسته شده تا معافیت‌های تحریمی را که اجازه می‌دهد وجوه ایران به حساب‌های بانکی در قطر منتقل شود، لغو کند.

به نوشته واشنگتن تایمز، آزادسازی این پول، بخشی از توافق ماه گذشته دو کشور برای مبادله زندانیان بوده است.

ایران حملات روز شنبه حماس را ستوده است با این وجود شرکت در این حمله که تا کنون دست‌کم ۱۲۰۰ کشته بر جای گذاشته را رد کرده است.

نیکی هیلی، فرماندار پیشین کارولینای جنوبی و یکی از نامزد‌های جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، از دولت خواست تا این پول را به اسرائیل منتقل کند.

او روز سه‌شنبه در توییتی نوشت: «۶ میلیارد دلار از قرارداد باج‌گیری بایدن با ایران را بگیرید و به اسرائیل بدهید تا حماس را ریشه کن کند.»

تهیه پیش‌نویس لایحه‌ «محکومیت حماس و نقش متمایز ایران»

واشنگتن‌پست نیز در گزارشی اعلام کرده است کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در حال تهیه پیش‌نویس قانونی برای محکوم کردن حملات حماس و متمایز نشان دادن نقش ایران در حمایت از این گروه فلسطینی است.

بنا به این گزارش، مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با همکاری گرگوری میکس، نماینده ارشد دموکرات حوزه انتخابیه نیویورک در این کمیته به صورت مشترک این پیش‌نویس قانون را تهیه کرده‌اند.

در این گزارش ادعا شده است که چنین اقدامی فراتر از آنچه باید می‌رود، چرا که ایران را نیز به تامین مالی گروه‌های تروریستی از جمله حماس به میزان «سالانه ۱۰۰ میلیون دلار» متهم می‌کند.

پیش نویس قطعنامه‌ای که چنین ادعایی در آن مطرح شده بر اساس گزارش واشنگتن‌پست «نمادین» است اما ضربه سخت آن با طرح ادعای نقش ایران در تامین مالی حماس قابل توجه به نظر می‌رسد.

گفتنی است که واشنگتن‌پست در گزارش دیگری که روز دوشنبه منتشر شد، به نقل از منابع رسمی ادعا کرده بود که ایران از یک سال پیش با آموزش نیروهای حماس در خاک لبنان و کمک‌های تسلیحاتی به این گروه در طراحی و انجام حملات اخیر به اسرائیل نقش داشته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.