کد خبر : 14675
تاریخ انتشار : دوشنبه 1 آبان 1402 - 16:13

کوچکی‌نژاد نماینده مجلس:

صداوسیما با آن همه ریخت و پاش و تخلف نباید بودجه اش اضافه شود

صداوسیما با آن همه ریخت و پاش و تخلف نباید بودجه اش اضافه شود

عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه همچنین تأکید کرد: «به اعتقاد من صداوسیما تا حد زیادی ریخت‌وپاش دارد که باید جلوی این ریخت‌وپاش‌ها گرفته شود.

روزنامه شرق نوشت: روز گذشته مجلسی‌ها در صحن علنی به مصوبه پیشین کمیسیون تلفیق رأی در باره افزایش ۷۵درصدی بودجه صداوسیما رای ندادند.
قرار بود بودجه‌ای که به گفته جبار کوچکی‌نژاد نماینده رشت رقمی بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان است به عنوان بودجه سالانه در اختیار سازمان صداوسیمایی قرار بگیرد که طی سال‌های اخیر مرجعیت خود را در جامعه از دست داده و با ریزش مخاطب مواجه شده است. لذا با وجود اینکه برخی نمایندگان معتقدند باید در مقابل ۲۵۰ رسانه فارسی‌زبان مخالف جمهوری اسلامی، بودجه صداوسیما را تا حدی افزایش داد و تقویت کرد که مخاطبان را جذب کند، اما نمایندگان به دلیل عدم تحقق انتظارات خود از برنامه‌ها و رویکرد صداوسیما این امر را تصویب نکردند و قالیباف هم برای بررسی دوباره این ماده را به کمیسیون ارجاع داد.
موضوع قابل توجه دیگر اظهارات جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مردم رشت در گفت‌وگو با «شرق» است که از هزینه‌های نامتعارف در این سازمان گفته و حتی از تخلفات گسترده در صندوق صداوسیما می‌گوید. او همچنین در ادامه سخنان خود به مواردی اشاره کرد که در جای خود قابل تأمل است. مطالبی که علاوه بر گفت‌وگوهای دیگر نمایندگان در ادامه می‌خوانید.
تخصیص بودجه ۵۰ هزار میلیارد تومانی برای صداوسیما پذیرفتنی نیست
جبار کوچکی‌نژاد ارم‌ساداتی، عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه درباره افزایش ۷۵ درصدی بودجه صداوسیما در برنامه هفتم توسعه که با مخالفت رئیس مجلس به کمیسیون مربوطه عودت داده شد، به «شرق» گفت: «با توجه به بودجه‌ای که صداوسیما دریافت می‌کند، مردم و مسئولان انتظاراتی از این رسانه دارند که تاکنون برآورده نشده است».

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: «این رسانه نتوانسته برنامه‌های خود را برای همه مناطق کشور خصوصا روستاها و مناطق کوهستانی پوشش مناسبی بدهد. بنابراین شاهدیم که در خط‌های مرزی همه کانال‌ها و شبکه‌های جهانی را به‌جز شبکه‌های صداوسیما دریافت می‌کنند و این یک مشکل جدی در صداوسیماست».
او در ادامه به مشکلات دیگر صداوسیما اشاره کرد و گفت: «از مشکلات دیگر صداوسیما قیمت بالا و گران تجهیزات این سازمان است. ضمن اینکه این سازمان صندوقی دارد که این صندوق هم پر از مشکل است».
کوچکی‌نژاد درخصوص مشکلات صندوق صداوسیما توضیح داد: «پیش از این طرح تحقیق و تفحص از صندوق صداوسیما مطرح شد که متأسفانه رأی نیاورد و با تحقیق و تفحص از این صندوق ممکن بود خیلی از مسائل روشن شود».
نماینده مردم رشت در مجلس یازدهم اضافه کرد: «در دل شهر رشت زمینی به مساحت پنج هکتار و نیم که قیمتی بالغ بر سه هزار میلیارد تومان دارد یکباره و مبهم به‌طور رایگان بدون هیچ‌گونه وجه و پرداختی به صندوق صداوسیما واگذار شده است. در حالی که این صندوق غیردولتی است».
او افزود: «این صندوق مشکلاتی دارد که باید به طور جداگانه مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد».
این عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه همچنین تأکید کرد: «به اعتقاد من صداوسیما تا حد زیادی ریخت‌وپاش دارد که باید جلوی این ریخت‌وپاش‌ها گرفته شود. ضمن اینکه به اعتقاد من این سازمان به برخی نیروهای خود که ۱۰ یا ۱۵ سال بدون هیچ قراردادی با کمترین پول در این سازمان کار می‌کنند ظلم می‌کند. نیروهایی که اکثر آنها افرادی تحصیل‌کرده، خوش‌فکر و هنرمند هستند».
عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه تأکید کرد: «سازمان صداوسیما در تبدیل وضعیت نیروهای خود به دلیل اینکه آزمون خاصی برگزار نمی‌کنند و ضوابط خاصی ندارد، کسانی که نفوذ دارند به سمت تبدیل وضعیت می‌روند و دیگرانی که چنین امکانی را ندارند حقشان پایمال می‌شود».
کوچکی‌نژاد در پاسخ به اینکه بر چه مبنایی افزایش ۷۵ درصدی بودجه صداوسیما در برنامه پنج‌ساله هفتم لحاظ شده است؟ گفت: «با توجه به اینکه امروز در جنگ رسانه‌ای قرار داریم، نگاه نمایندگان این است که اگر صداوسیما را تقویت کنیم، در جنگ رسانه‌ای و جنگ تبلیغی می‌توانیم موفق شویم. این نوع نگاه در بین نمایندگان وجود دارد. اما برای اینکه به این نقطه برسیم، این سؤال مطرح است که آیا صداوسیما این توان را دارد یا خیر؟ این بحثی است که باعث شد نمایندگان به آن رأی ندهند و رئیس مجلس آن را به کمیسیون تلفیق عودت داد تا در کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد».
عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه ادامه داد: «اگر صداوسیما خوب کار کرده بود و رضایت نسبی درباره کارکرد آن وجود داشت، این ماده به کمیسیون تلفیق برگردانده نمی‌شد».

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.