کد خبر : 21953
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 بهمن 1402 - 9:31

مقایسه بودجه صدا و سیما در دولت رئیسی و روحانی/ آیا جبهه پایداری در افزایش بودجه تلویزیون نقش داشته است؟

مقایسه بودجه صدا و سیما در دولت رئیسی و روحانی/ آیا جبهه پایداری در افزایش بودجه تلویزیون نقش داشته است؟

بودجه سازمان صدا و سیما در سال‌های اخیر شیب افزایشی قابل توجهی داشته، اما سال آینده یک جهش سه برابری را تجربه خواهد کرد. این حجم از بیت المال در حالی به صدا و سیما اختصاص پیدا خواهد کرد که آمار‌ها نشان می‌دهد این سازمان، ورشکسته و فاقد مقبولیت عمومی است.

به گزارش اقتصاد پرس؛ در نشست علنی نوبت صبح روز شنبه، ۷ بهمن ماه مجلس شورای اسلامی در بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ دولت را مکلف کرده «اعتبارات سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران را معادل دویست و چهل هزار میلیارد ریال در نظر بگیرد. پیشنهاد اولیه دولت ۱۸ هزار میلیارد تومان بود که کمیسیون تلفیق آن را به ۲۴ هزار میلیارد تومان رسانده است. این آمار به معنای سه برابر شدن بودجه صدا و سیما در سال آتی نسبت به امسال خواهد بود.

در جدول زیر روند افزایش بودجه صدا و سیما در دولت‌های ابراهیم رئیسی و حسن روحانی مقایسه شده است. شیب تند افزایش بودجه صدا و سیما در دولت رئیسی نشان دهنده حمایت متقابل دولت و صدا و سیما در دوره جدید است.

اقتصاد پرس

این شیب تند افزایش بودجه صدا و سیما در حالی اعمال شده که این سازمان به اذعان مقامات صدا و سیما، یک سازمان ورشکسته است که با کاهش چشم گیر مخاطب در سال‌های اخیر مواجه شده است.
محبوبیت رو به زوال صدا و سیما

آخرین آمار مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما در شهریور ۱۴۰۲ از کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی تعداد بیننده سریال‌های تلویزیونی خبر می‌داد.

در گزارشی اداره‌کل روابط عمومی رسانه ملی که آمار مخاطب سه سریال در حال پخش در نیمه دوم مردادماه را نشان می‌دهد، مجموعه «بازپرس» شبکه یک ۲۲.۵ درصد مخاطب، «عشق کوفی» شبکه سه ۱۳.۴ درصد مخاطب و تکرار سریال «گاندو ۲» از شبکه آی‌فیلم ۱۱.۱ درصد مخاطب جذب کردند.

این وضعیت برای برنامه‌های سرگرم کننده صدا و سیما وخیم‌تر هم هست.

پس از سلسله اتفاقاتی که منجربه کاهش مخاطب تلویزیون و کوچ مردم به سمت شبکه‌های خارجی یا خانگی شده، حالا به تازگی مدیران صداوسیما تصمیم گرفتند با دعوت از برخی چهره‌ها، بتوانند شرایط را تغییر دهند. در حالی که صدا و سیما درگیر جنجال‌ها و اختلاف نظر‌ها درباره بازگشت برخی چهره‌ها به تلویزیون برای جذب بیشتر مخاطب بود، محمدرضا نجارزاده، مدیر وقت گروه اجتماعی شبکه سه در توییتر خود به اظهارات شهبازی مجری برنامه‌های «پاورقی» و «سیدخندان» که در اعتراض به بازگشت مجری‌های پرمخاطب استعفا داده بود، دست به افشا گری زد. او گفته بود میزان بیننده برنامه «سیدخندان» شبکه دو تنها ۵ درصد است.

نجارزاده همچنین گفته بود برنامه‌هایی چون «اعجوبه‌ها» تنها تا ۳۰ درصد و «خودمونی» تا ۱۹ درصد مخاطب داشتند.

پس از انتشار این ارقام، یکی از روزنامه‌ها در گزارشی که در انتقاد از مدیریت شبکه سه تنظیم شده بود، آمار‌هایی را از این شبکه منتشر کرد که ارقام پایین‌تری را نشان می‌داد. طبق این گزارش در خردادماه «اعجوبه‌ها» ۱۴.۶ درصد و «بدون توقف» ۲ درصد مخاطب جذب کرده بودند.

شاید یکی از مهمترین شاخص‌های کاهش محبوبیت صدا و سیما را بتوان مساله اقبال مردم به دنبال کردن اخبار از طریق رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی قلمداد کرد. آذر ماه امسال حسن مسلمی نایینی، رییس جهاد دانشگاهی اعلام کرد بر اساس جدیدترین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، ۳۷/۹ درصد مردم «اخبار را بیشتر از طریق صداوسیما دنبال می‌کنند». بر اساس این آمار، اعتماد به صداوسیمای جمهوری اسلامی در طول شش سال گذشته، حدود ۱۴ درصد کاهش یافته است.

پیش از این نتایج نظرسنجی ایسپا در سال ۱۳۹۶ نشان می‌داد ۵۱ درصد از ایرانیان، صدا و سیما را برای اطلاع از اخبار روز انتخاب می‌کردند.
وضعیت صدا و سیما به قدری وخیم است که خبرگزاری‌های دولتی و حاکمیتی از جمله تسنیم، فارس و ایسنا ابتدای امسال در گزارش‌های متعددی نسبت به مشکل جدی «کاهش مخاطب» صدا و سیما را به حاکمیت هشدار دادند.

در حالی که آمار‌های کاهش مخاطب صدا و سیما به طور رسمی و غیر رسمی منتشر شده، مجلس سیزدهم در واپسین روز‌های خود با همکاری دولت تصمیم گرفته بودجه این سازمان ورشکسته را سه برابر افزایش دهد.

ردپای جبهه پایداری در افزایش بودجه صدا و سیما

علی خضریان نماینده مجلس به رویداد۲۴ گفته افزایش بودجه صدا و سیما به پیشنهاد کمیسیون فرهنگی مجلس صورت گرفته است.

فهرست اعضای این کمیسیون به خوبی مبین چرایی رسیدن آن‌ها به چنین تصمیم غیر قابل قبولی است. مرتضی آقا تهرانی دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و بیژن نباوه وطن عضو جبهه پایداری نایب رئیس اول این کمیسیون هستند.

سالهاست که جبهه پایداری بر بخش‌های مختلف صدا و سیما تسلط پیدا کرده است. چندی پیش منصور حقیقت‌پور، مشاور علی لاریجانی گفته بود جبهه پایداری بدون خونریزی صدا و سیما را گرفته است.

افزایش چشم گیر بودجه صدا و سیما در مجلس دینی است که آقاتهرانی در روز‌های پایانی کار مجلس یازدهم به جریان متبوع خود در صدا و سیما ادا کرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.