کد خبر : 8416
تاریخ انتشار : دوشنبه 27 شهریور 1402 - 12:48

زمان تکمیل شبکه ملی اطلاعات اعلام شد

زمان تکمیل شبکه ملی اطلاعات اعلام شد
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در کشورهایی به وسعت جمهوری اسلامی ایران، اجرای طرح شبکه ملی اطلاعات ۱۰ سال زمان نیاز دارد و قصد داریم این حجم از کار را تا پایان سال ۱۴۰۴ انجام دهیم و در این مسیر نیازمند همراهی شهرداری‌ها هستیم.

به گزارش اقتصاد پرس؛ شبکه ملی اطلاعات را می‌توان به نوعی یکی از شناسنامه‌های کاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در نظر گرفت. این پروژه چندین بار و در دوره‌های قبل مورد بررسی قرار گرفت و حتی اسماً راه‌اندازی شد اما نتوانست آنچه را که مد نظر مسؤولان بود، کاملاً به نمایش بگذارد. به گفته‌ی مسؤولان این حوزه، شبکه ملی اطلاعات شامل سه لایه زیرساخت، خدمات و محتوا می‌شود که مسؤولیت تکمیل هر یک از این لایه‌ها را بخش‌های مختلف بر عهده دارند.

زیرساخت شبکه ملی اطلاعات شامل تجهیزات فنی از جمله روتر، سوئیچ، فیبر نوری و لایه امنیت می‌شود که تأمین آن برعهده وزارت ارتباطات است، خدمات این شبکه که روی زیرساخت جاری می‌شود، شامل پیام‌رسان‌ها، نقشه، موتور جست‌وجو، ایمیل است و لایه‌ی محتوا هم بر عهده‌ی بخش‌های مختلف است و تقریباً تمامی دستگاه‌ها را درگیر می‌کند. بنابراین اگرچه بخش زیرساختی و اساس شبکه ملی اطلاعات باید توسط وزارت ارتباطات تأمین شود، اما درنهایت تکمیل شبکه ملی اطلاعات همکاری بخش‌های مختلف را می‌طلبد.

استفاده از شبکه ملی اطلاعات مزیت‌هایی داشته که از آن جمله می‌توان به افزایش کیفیت و کاهش نرخ استفاده از اینترنت داخلی در مقایسه با اینترنت خارجی اشاره کرد و از آنجایی که بخش اعظمی از استفاده کاربران اینترنتی مشاهده و دانلود فایل‌های ویدئویی است که با استفاده از شبکه ملی این بخش هم با کیفیت و سرعت بهتری ارائه می‌شود و افزایش استفاده کاربران از اینترنت ملی را هم در پی داشته است.

در طول سالها روستاها و مناطق دور افتاده‌ای که از دسترسی به اینترنت محروم بودند، به واسطه این پروژه و اقدامات دولت گذشته به اینترنت متصل شده‌اند اما در طول دو سال گذشته تعداد روستاهای متصل به شبکه ملی اطلاعات افزایش یافته است؛ درواقع از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم تاکنون قریب به ۵۰۰۰ روستای با جمعیت بیش از ۲۰ خانوار به اینترنت پرسرعت متصل شده‌اند و ۳۰۰۰ روستا باقی مانده است که این روستاها نیز تا پایان سال به اینترنت پر سرعت متصل خواهند شد.

عمده روستاهایی که پوشش اینترنت در آنها برقرار شده است، جزو روستاهایی هستند که از نظر وجود زیرساخت‌هایی مانند جاده، برق و زیرساخت شبکه که الزامات ایجاد پوشش اینترنت است، در مضیقه بوده‌اند که این موضوع هم سختی و هم هزینه اجرای پروژه را به طرز قابل توجهی افزایش داده است. در همین رابطه عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در سفر به استان قزوین اعلام کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی تا سال ۱۴۰۴ باید ۸۰ درصد خانوارها و ۱۰۰ درصد کسب‌وکارها با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت‌ برثانیه به اینترنت متصل شوند.

وی بیان کرد: شبکه ملی اطلاعات باید پرسرعت، باکیفیت و دارای محتوای بومی جذاب و متنوع باشد که مقرر شده تا پایان سال جاری پیشرفت این شبکه به ۷۵ درصد برسد و بخش قابل توجهی از مردم ایران به فیبر نوری متصل شوند.

زارع پور همچنین تأکید کرد در کشورهایی به وسعت جمهوری اسلامی اجرای طرح شبکه اطلاعات ۱۰ سال زمان نیاز دارد که قصد دارند این حجم از کار را تا پایان سال ۱۴۰۴ انجام دهند و در این مسیر نیازمند همراهی شهرداری‌ها هستند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.