کد خبر : 11054
تاریخ انتشار : دوشنبه 10 مهر 1402 - 13:49

راهکارهای موثر برای افزایش سرعت مودم وای‌فای خانگی

راهکارهای موثر برای افزایش سرعت مودم وای‌فای خانگی
سرعت اینترنت یکی از عمده‌ترین مشکلات کاربران است که به عوامل گوناگونی بستگی دارد؛ در این راستا با انجام چند راهکار مفید می‌توان سرعت مودم وای فای خانگی را افزایش داد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ همه‌ی کاربران معمولا اوقاتی را تجربه کرده‌اند که سرعت اینترنتشان کم شده و نمی‌دانستند باید چه کاری برای افزایش سرعت اینترنت انجام دهند. درواقع سرعت کم اینترنت یعنی آهسته پیش رفتن کارهایی که به آن وابسته هستند و هدر رفتن بخش زیادی از زمان! اما در بسیاری از مواقع، می‌شود با راهکارهایی کاربردی سرعت اینترنت را افزایش داد.

به عبارتی یکی از عمده‌ترین مشکلات کاربران، سرعت اینترنت است که پایین‌ بودن سرعت اینترنت به دو عامل مهم بستگی دارد؛ یکی سرویس‌دهنده‌ اینترنت و دوم، تنظیمات مودم بنابراین چند راهکار مفید برای افزایش سرعت مودم وای فای خانگی وجود دارد که در ادامه این گزارش به آن اشاره می‌شود.

مکان قرارگیری مودم: مکان قرارگیری مودم در خانه، بسیار مهم است که می‌تواند تاثیر زیادی روی سرعت اینترنت داشته باشد بنابراین سعی کنید مودم را در محلی قرار دهید که از تداخل با دستگاه‌ها و موانع فیزیکی دیگر مانند دیوارها، درها و سقف‌ها کم شود. همینطور ممکن است با تغییر مکان مودم به محلی با دسترسی بهتر به دستگاه‌ها، سرعت اینترنت‌  افزایش دهید.

 به‌روزرسانی نرم‌افزار و فریم‌ور Frimware: راه‌کار دوم این است که مطمئن شوید نرم‌افزار و فریم‌ور مودم شما به‌روز است. بررسی و اعمال به‌روزرسانی‌های ارائه‌شده توسط سازنده‌ مودم، می‌تواند بهبود سرعت و کارایی آن را فراهم کند. پس از این کار غافل نشوید.

 استفاده از باندهای فرکانسی مختلف: مودم‌ها دوباند دارند؛ ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز، شما می‌توانید آن‌ها را طوری تنظیم کنید تا از یک باند فرکانسی کم‌تداخل‌تر با بیش‌ترین سرعت استفاده کند. در باند ۲.۴ گیگاهرتز تداخل بیش‌تری است، اما این مودم برد بیش‌تری دارد. در باند ۵ گیگاهرتز، تداخل کمتر است و سرعت بیش‌تر، اما مودم برد کمتری دارد. انتخاب باند مناسب با توجه به نیازهای شما می‌تواند بهبود قابل توجهی در سرعت اینترنت‌تان ایجاد کند.

محدودیت تداخل‌های بی‌سیم: تداخل دستگاه‌ها و تجهیزات بی‌سیم دیگر می‌تواند سرعت اینترنت را تحت تاثیر قرار دهد. سعی کنید مودم‌تان را دور از دستگاه‌های الکترونیکی مانند میکروفرها، تلویزیون‌ها و دستگاه‌های بی‌سیم تعبیه کنید.

علاوه بر موارد ذکر شده پنهان‌ کردن نام شبکه وایرلس خانگی از جمله راهکارهای مفید برای افزایش سرعت مودم وای فای خانگی است. برای جلوگیری از استفاده غیرمجاز از شبکه وای‌فای خانگی و بهبود سرعت آن، شبکه خود را از دسترس عموم برای اتصال پنهان کنید در حقیقت باید SSID آن را پنهان کنید.

پنهان‌کردن SSID، به معنای عدم نمایش نام شبکه بی‌سیم شما در لیست شبکه‌های قابل‌ مشاهده است؛ این اقدام به صورت پیش‌فرض توسط بعضی مودم‌ها پشتیبانی می‌شود. با پنهان‌ کردن SSID، اسم شبکه بی‌سیم شما در لیست شبکه‌های در دسترس نمایش داده نمی‌شود و تنها افرادی که از اسم و رمز شبکه شما آگاه هستند، می توانند به آن متصل شوند.

در همین رابطه علی‌اصغر زارعی- مدرس دانشگاه و کارشناس ارشد مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی-مهندسی فناوری اطلاعات- به دیگر راهکارهای مفید برای افزایش سرعت مودم وای فای خانگی اشاره کرد و گفت: اگر امکانش برایتان وجود داشته باشد، برای اتصال دستگاه‌های خود به مودم، از کابل اترنت استفاده کنید. این روش سرعت و پایداری بیش‌تری را نسبت به اتصال بی‌سیم فراهم کند.

وی افزود: همچنین در صورتی که در منطقه شما تعداد زیادی شبکه وای‌فای وجود دارد، ممکن است این شبکه‌ها با هم تداخل داشته باشند و سرعت اینترنت شما را کاهش دهند. برای حل این مشکل، می‌توانید کانال مودم خود را تغییر دهید. علاوه بر موارد ذکر شده  استفاده از تکنولوژی‌های جدید مودم مانند AC، N و … باعث افزایش سرعت اینترنت شما خواهد شد.

تنظیم آنتن‌ روتر هم در کنار موارد گفته شده می تواند در افزایش سرعت مودم وای فای خانگی موثر باشد؛ اگر مودم شما آنتن‌های قابل تنظیم دارد، آن‌ها را بر مبنای نیازتان درست تنظیم کنید. این را بدانید که یک آنتن عمودی، سیگنال‌های وای‌فای را به صورت افقی ارسال می‌کند و بالعکس.

بنابراین، اگر نیاز دارید تا سیگنال‌های وای‌ را به چند طبقه انتقال دهید، تنظیم آنتن را به حالت افقی تغییر دهید که سیگنال‌های وای‌فای به صورت عمودی به بالا و پایین ارسال شوند و اگر هم نیاز به پوشش محدوده بیش‌تری دارید، آنتن را به حالت عمودی قرار دهید.

ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.