کد خبر : 8521
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 شهریور 1402 - 0:03

شاخص فلاکت افزایش یافت

شاخص فلاکت افزایش یافت
محاسبات نشان می‌دهد به طور کلی کانال شاخص فلاکت استان‌ها در نخستین فصل سال جاری نسبت به سال گذشته حدود 1.7 واحد درصد جابه‌جا شده و افزایش یافته است.

به گزارش اقتصاد پرس؛ استان لرستان بالاترین ن رخ فلاکت را در بهار امسال ثبت کرده است. این شاخص از مجموع بیکاری و تورم سالانه به دست می‌آید و در این استان به مرز ۷۰ درصد رسیده است. این در حالی است که این شاخص در پایتخت کمترین سطح را در مقایسه با سایر استان‌ها داشته است.

پایین‌ترین نرخ بیکاری در دو استان تهران و بوشهر رقم خورده است. استان‌هایی که در سال ۱۴۰۱ جزو ۳ استان با کمترین میزان شاخص فلاکت بوده‌اند.

محاسبات نشان می‌دهد به طور کلی کانال شاخص فلاکت استان‌ها در نخستین فصل سال جاری نسبت به سال گذشته حدود ۱٫۷ واحد درصد جابه‌جا شده و افزایش یافته است.

شاخص فلاکت چیست و چگونه به دست می آید؟

شاخص فلاکت متغیری است که از جمع نرخ بیکاری فصلی و تورم سالانه به دست می‌آید. برخی از کارشناسان اقتصادی عقیده دارند این شاخص می‌تواند میزان رکود تورمی در یک اقتصاد را بسنجد. برخی نیز در اهیمت ارزیابی این شاخص عنوان کرده‌اند شاخص فلاکت رابطه مستقیمی با میزان جرم و جنایت و آمار خودکشی دارد.

در این گزارش بر اساس آمارهای منتشر شده از مرکز آمار، تورم سالانه در هر فصل به دست آمده و سپس از جمع نرخ بیکاری فصلی و تورم سالانه در هر فصل شاخص فلاکت محاسبه شده است.

بالا بودن شاخص فلاکت به معنای بالا بودن تورم و بیکاری یا حداقل یکی از آن‌هاست. بنابراین برای بررسی رکود تورمی در یک اقتصاد از این شاخص باید با احتیاط و با دقت استفاده شود.

استان لرستان در صدر جدول

بررسی شاخص فلاکت در بهار ۱۴۰۲ با نرخ ۶۰٫۴ درصد نشان می‌دهد که این شاخص نسبت به زمستان ۱۴۰۱ دچار ۱٫۲ واحد افزایش شده است.

بااین‌حال مطالعات نشان می‌دهد شاخص فلاکت در ۱۴ استان در بهار ۱۴۰۲ بیش از متوسط کل کشوری به ثبت رسیده است. در این میان استان لرستان با نرخ بیکاری ۱۲٫۸ درصد و تورم ۵۷٫۱ درصدی، صدرنشین جدول شاخص فلاکت بوده است.

منبع: اکو ایران

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.