کد خبر : 15857
تاریخ انتشار : یکشنبه 7 آبان 1402 - 21:58

تمام سیگارهای برندهای معروف در کشور، تولید داخل است

تمام سیگارهای برندهای معروف در کشور، تولید داخل است
رئیس انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی گفت: ۵۰ واحد تولیدی در کردستان عراق با هدف ارسال محصولات خود به ایران و ترکیه اقدام به تولید سیگار با برندهای معروف اما جعلی کرده‌اند و با دستگاه های خانگی در مکان‌های نامناسب و مواد اولیه بی‌کیفیت محصولات مخربی را در سطح کشور به فروش می‌رسانند.

به گزارش اقتصاد پرس؛  «محمدرضا تاجدار» در نشستی خبری اظهار داشت: در ۶ ماهه اول امسال ۳۳ میلیارد و ۴۴۰ میلیون نخ سیگار تولید شده که در مقایسه با میزان ۳۶ میلیارد و ۱۹۰ میلیون نخ در مدت مشابه سال گذشته شاهد کاهش هشت درصدی در تولیدات این بخش بودیم.

وی افزود: در نیمه نخست امسال یک هزار و ۴۰۰ تن تنباکوی معسل تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که دو هزار و ۵۶ تن تولید انجام شد، ۳۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

تاجدار با بیان اینکه توتون با هدف استفاده در تنباکوی معسل و سیگار تولید می شود، تصریح کرد: شرکت دخانیات ایران ۲۰ درصد از توتون داخلی را برای تولید سیگار مورد استفاده قرار می دهد و ۸۰ درصد آن از طریق واردات انجام می شود زیرا کلر محصول ایرانی بالاتر است.

وی خاطرنشان کرد: شرکت های بین المللی در ایران طی چند سال سرمایه گذاری کردند و با خرید ۳۰ درصد محصولات داخلی و ۷۰ درصد وارداتی تنباکوی معسل تولید می کردند و این روند برای شرکت های داخلی برعکس انجام می گرفت اما طی سال های اخیر به دلیل افزایش عوارض و مالیات برای تولیدات دخانی، شرکت های خارجی تعطیل کردند که به همین در حال حاضر در این زمینه تولید و واردات رسمی وجود ندارد.

تاجدار تاکید کرد: تولیدکنندگان داخلی تنباکوی معسل نیز به دلیل افزایش عوارض و مالیات بخش زیادی از تولید را متوقف کردند، غیر شفاف عمل می کنند و آمار را به صورت رسمی اعلام نمی کنند.

وی افزود: در این شرایط توتون داخلی با قیمت های بسیار بالا از کشاورز خریداری می شود و اقدام به تولید محصولات جعلی و تقلبی کرده و روانه بازار می‌کنند زیرا با توجه به اینکه برای هر ۵۰ گرم تنباکو ۲۰ هزار تومان مالیات پرداخت می‌شود هر ساله این رقم ۲۵ درصد افزایش می یابد به صورت غیرقانونی در مکان های نامتعارف تولید و به دست مصرف کننده می‌رسد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی با بیان اینکه سالیانه ۱۲ هزار تن تنباکوی معسل در کشور مصرف می شود، اظهار داشت: این آمارها نشان می دهد تولید غیررسمی و قاچاق بسیار زیاد است، در حالی که تولیدکننده داخلی با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: سیگار تولید داخل با نشان های ایرانی بیش از ۲۰ درصد کاهش داشته اما شرکت های بین المللی افزایش تولید داشتند که مجموع این روند موجب کاهش هشت درصدی تولید سیگار در کشور شده است.

تاجدار گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۵۰ واحد تولیدی در کردستان عراق با هدف ارسال محصولات خود به ایران و ترکیه اقدام به تولید سیگار با برندهای معروف اما جعلی کرده اند و با دستگاه های خانگی در مکان‌های نامناسب و مواد اولیه بی کیفیت محصولات مخربی را در سطح کشور به فروش می‌رسانند.

وی با بیان اینکه سال گذشته صنایع دخانی کشور بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد واریزی به خزانه کشور داشته است، تصریح کرد: بیش از ۶۰ هزار نفر در این صنعت فعالیت می کنند اما شرایط به گونه ای است کوچک کردن این بخش، گرفتاری های این صنعت را برای کشور اضافه می کند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی با بیان اینکه ۱۲ میلیون نفر محصولات دخانی را مصرف می کنند، اظهار داشت: به تازگی ارز نیمایی مشمول محصولات دخانی نمی شود که این موجب افزایش حدود چهار هزارتومانی واردات مواد اولیه می شود.

وی افزود: سال گذشته برای تولید ۷۰ میلیارد نخ سیگار سالانه ۳۰۰ میلیون دلار ارز تخصیص داده شد این در حالی است که بر اساس اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آمار رسمی خروج ۴۵۰ میلیون دلار ارز برای واردات غیر رسمی ۹ میلیارد نخ سیگار را اعلام کرده است.

تاجدار با بیان اینکه از هر ۱۰ نفر یک فرد میل به ترک سیگار دارد، تاکید کرد: بر اساس تحقیقات سیگار های حرارتی و الکترونیکی آسیب کمتری به مصرف کننده وارد می کند، در حالی که این کالاها به صورت قانونی اجازه ورود به کشور را ندارد و تولید نیز نمی شوند اما به وفور در کشور قابل دسترس هستند که نشان از قاچاق بالای آن دارد.

وی با تاکید براینکه بازار ۸۰ میلیونی ایران در اختیار قاچاق قرار گرفته است، گفت: براساس آمارهای سازمان امور مالیاتی پرداختی بخش دخانی کشور حدود سه هزار میلیارد تومان است، در حالی که بزرگترین شرکت کشور در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده است که در این شرایط صنعت دخانی کشور بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده است

رئیس انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی تصریح کرد: بر اساس اعلام های رسمی ۱۰ میلیارد نخ واردات شامل ۱۰ درصد کل بازار در اختیار قاچاق است اما مشاهدات میدانی حاکی از واردات ۱۶ میلیارد نخ شامل ۲۰ درصد کل بوده است.

ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.