کد خبر : 3423
تاریخ انتشار : شنبه 21 مرداد 1402 - 7:35

پیش بینی بورس شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ / بازار سهام جان تازه خواهد گرفت؟

پیش بینی بورس شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ / بازار سهام جان تازه خواهد گرفت؟

فراز و فرود بازار سرمایه، سهامداران و اهالی آن را در شک‌ و تردید برای تصمیم به خرید سهام نگاه داشته است. انتظار می‌رود بازار سهام طی روزهای آتی تاثیر زیادی از اخباری که از فضای دیپلماتیک کشور مخابره می‌شود قرار گیرد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ جریان معاملات در هفته سوم از مردادماه به گونه‌ای پیش رفت که پرتفوی سهامداران نسبت به هفته گذشته با ارزشتر شد. با بالاگرفتن تب و تاب معاملات میدان فردوسی، موتور محرکه نماگر‌های تالار شیشه‌ای روشن شد.

به طوری که شاخص کل در این هفته توانست با رشد ۲٫۱۷ درصدی از ارتفاع یک میلیون و ۹۹۳ هزار واحد، کانال دو میلیون واحدی خود را بازپس گیرد. در نهایت این نماگر در ارتفاع دو میلیون و ۳۶ هزار واحد متوقف شد.

اما سهام شرکت‌های کوچک بازار مانند شرکت‌های بزرگ مورد استقبال نبودند؛ چرا که شاخص هم‌وزن در معاملات این هفته بازار سرمایه ۱٫۰۲ درصد رشد کرد و از تراز ۷۰۵ هزار و ۹۱۷ واحد به ارتفاع ۷۱۳ هزار و ۱۴۸ واحد رسید.
بورس تهران زیر ذره‌بین آمار و ارقام

گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را  در این روز ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون برگه سهم و ارزش معاملات این مقادیر چهار هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان نشان می‌دهد.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی نشان می‌دهد در روز پایانی هفته خروج پول حقیقی به کمترین میزان خود رسید.  به طوری که بررسی آمار و ارقام مالکیت حقیقی‌ها خروج ۹۲ میلیارد تومانی پول حقیقی را نشان می‌دهد.

بازار تحت تاثیر فضای دیپلماتیک

روز گذشته، دو خبر مبنی بر توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان و همچنین آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی به سرعت در فضای مجازی دست به دست شد. مبلغ ۶ میلیارد دلاری سرمایه ایران در کره جنوبی قرار است ابتدا به یورو تبدیل شده و سپس به حساب‌های قطر واریز شود.

به نظر می‌رسد تاثیر اصلی آزادسازی پول‌های بلوکه شده در کره جنوبی از دو هفته بعد بر بازار سرمایه نمایان شود چرا که فرآیند مذکور قطعا زمانبر خواهد بود. با این حال اما از همین لحظه انتظارات کاهشی در بازار ارز شکل گرفته است. فعالان این بازار معتقدند هفته آتی قیمت دلار کاهشی خواهد بود و این افت ارزش در کوتاه‌مدت ادامه خواهد داشت.

از آنجایی که از اسکناس آمریکایی به عنوان محرک اصلی بازار سرمایه یاد می‌شود، مسیر کاهشی دلار در کوتاه‌مدت احتمالا بر بازار سهام نیز تاثیر خواهد گذاشت و در این شرایط اقبال سرمایه‌گذاران به سمت سهامی که عملکرد بنیادین بهتری تا اینجای سال داشته‌اند، خواهد رفت. بنابراین می‌توان انتظار داشت راه سهام با چشم‌انداز بهتر در بخش سودآوری از سهامی که عملکرد نه چندان خوبی داشته‌اند، جدا خواهد شد.

چشم‌انداز تکنیکالی شاخص کل

افت شاخص در روز پایانی هفته معاملاتی، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای را در موقعیتی حساس از منظر تکنیکال قرار داده است. رشد ۴۰ هزار واحدی شنبه، شاخص را به بالای خط روند صعودی مهم خود بازگرداند. رشد روز یکشنبه و دوشنبه، هرچند اندک بود اما باعث حفظ شاخص کل بالای این خط روند شد. با این حال شاخص کل روز چهارشنبه زیر این خط داینامیک کندل خود را بست. بنابراین عملکرد شاخص در روز شنبه و یکشنبه از این جهت که آیا می‌تواند مجددا به بالای این خط نفوذ کند حائز اهمیت است.

در حال حاضر شاخص کل دو مقاومت مهم پیش روی خود دارد که در صورت عبور می‌تواند تایید کند که یا بازگشت به روند صعودی صورت گرفته است و یا حداقل به احتمال فراوان، فعالان بازار سرمایه کف پایین‌تری را طی روز‌های پیش رو شاهد نخواهند بود.

همان‌گونه که در تصویر شاخص کل مشخص است اولین محدوده مقاومتی (باکس قرمزرنگ) در اعداد بین دو میلیون و ۶۲۹ هزار و دو میلیون و ۷۸۷ هزار واحد است. شاخص کل در جریان آخرین روزهای صعودی در اردیبهشت‌ماه امسال پس از ایجاد گپ منفی در این محدوده، از آن عبور کرده بود. در حال حاضر که شاخص کل پایین‌تر از آن قرار گرفته است، از باکس مذکور می‌توان با دید مقاومت یاد کرد.

مقاومت بعدی خط روند نزولی قرمز رنگ است که از اتصال دو سویینگ سقف در جریان روند اصلاحی این نماگر به‌دست آمده است. شکست و تثبیت شاخص، بالاتر از این محدوده، می‌تواند چشم‌انداز مثبتی در ذهن اهالی بازار سرمایه تریسم کند.
پیش بینی بورس شنبه

انتظار می‌رود بازار سهام طی روزهای آتی تاثیر زیادی از اخباری که از فضای دیپلماتیک کشور مخابره می‌شود قرار گیرد. از این رو طبق سنتی قدیمی کاهش نرخ ارز موجب کاهش انتظارات صعودی در دیگر بازارها از جمله بازار سرمایه خواهد شد. از سوی دیگر واکنش دولت به اعتراض هیات تطبیق مصوبات با قوانین، اهمیت زیادی برای معاملات این هفته دارد.

در صورتی که مسیر اصلاح مصوبه افزایش نرخ خوراک هموار شود، تاثیر مثبت زیادی روی معاملات این هفته خواهد داشت. بر این اساس انتظار می‌رود تا مشخص شدن نوع واکنش دولت، ابهام در تصمیمات سهامداران، سایه سنگینی روی معاملات بازار سهام بیندازد.

از این کارشناسان معتقدند تا مشخص شدن عوامل یادشده بازار باری دیگر نوسانات رفت‌وبرگشتی خود را ادامه دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.