کد خبر : 6755
تاریخ انتشار : شنبه 18 شهریور 1402 - 12:52

فروش و عرضه دخانیات در این فروشگاه‌ها ممنوع شد

فروش و عرضه دخانیات در این فروشگاه‌ها ممنوع شد
اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای به واحدهای صنفی تاکید کرده که فروش و عرضه محصولات دخانی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فرانچایز ممنوع است.

به گزارش اقتصاد پرس؛  اتاق اصناف ایران در این اطلاعیه با اشاره به اجرای برنامه پیشگیری و تشدید مبارزه با قاچاق کالاهای دخانیات مصوب ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ابلاغیه معاون پیشگیری ستاد و وزیر بهداشت و ستاد صنایع دخانی وزارت صمت، اعلام کرده که واحدهای بازرسی و نظارت اتاق‌های اصناف با محوریت دانشگاه‌های علوم پزشکی و سایر دستگاه‌های مرتبط در چارچوب قانون، با “فروش و عرضه سیگار الکترونیکی، قلیان الکترونیکی، ویپ و محصولات گرم کننده تنباکو (IQOS)” برخورد خواهند کرد.

همچنین در این اطلاعیه تاکید شده که فروش تمام محصولات دخانی در فروشگاه‌های زنجیره ای و فرانچایز ممنوع است.

گفتنی است وزارت صنعت، معدن و تجارت طرح مقابله با قاچاق در سطح عرضه را از ۱۵ فروردین سال قبل در حوزه لوازم یدکی خودرو آغاز کرد. لوازم یدکی خودرو، لوازم‌ خانگی، آرایشی و بهداشتی، پوشاک و دخانیات، پنج اولویت نخست اجرای طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با مبارزه با قاچاق کالاست. همچنین خردادماه سال قبل معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت، از آغاز مرحله سوم مقابله با کالای قاچاق و تقلبی با تمرکز بر بازار دخانیات خبر داده بود.

در حوزه دخانیات گزارش‌ها حاکی از این است که ۸۰ تا ۸۵ درصد بازار در دست برندها و تولید قانونی داخلی و ۱۵ تا ۲۰ درصد در اختیار قاچاق است. همچنین مصرف سیگار حدود ۸۰ میلیارد نخ برآورد شده است.

اما نکته قابل توجه این است که بر اساس آمارها، سیگار سهم بالایی در کالاهای قاچاق کشف شده دارد. به طوری که در سال گذشته ۵۷۴۸ فقره پرونده قاچاق کالا به ارزش بیش از ۹۰۰۰ میلیارد تومان تشکیل شده و بیشترین تعداد پرونده قاچاق مربوط به کالاهای دخانیات با ۳۷ درصد، مواد خوراکی با ۲۰ درصد، اقلام آرایشی با ۱۶ درصد و نهایتاً خودرو و لوازم یدکی با ۷ درصد سهم بوده است.

ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.