کد خبر : 6192
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 شهریور 1402 - 20:43

نماینده سازمان ملل در ایران عنوان کرد؛

ایران در زمینه گرد و غبار نقش خوبی در منطقه ایفا کرده است

ایران  در زمینه گرد و غبار نقش خوبی در منطقه ایفا کرده است
نماینده سازمان ملل متحد در ایران گفت: در چند سال اخیر ایران نقش محوری در اهمیت دادن به موضوع طوفان‌های گرد و غبار داشته است و کشور پیشرو در این زمینه است.

به گزارش اقتصاد پرس؛ بعدازظهر امروز کنفرانس خبری همایش بین‌المللی توفان‌های گرد و غبار با حضور علی سلاجقه؛ معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، اشتفان پریزنر؛ نماینده  سازمان ملل در ایران و نمایندگانی از کشورهای مختلف جهان برگزار شد.

در این نشست، اشتفان پریزنر، نماینده سازمان ملل متحد در ایران ضمن تقدیر از شخص دکتر سلاجقه و سازمان حفاظت محیط زیست در جهت برگزاری نشست بین‌المللی گرد و غبار، اظهار کرد: ما خیلی خوشحالیم که از این نشست پشتیبانی می‌کنیم. طوفان گرد و غبار یک معضل جهانی در حال پیشرفت است که محصول دست بشر است و تاثیری زیادی را بر تمام منابع آب، خاک و هوا دارد.

وی ادامه داد: از دیدگاه سازمان ملل، جهان با بحرانی متشکل از تغییر اقلیم، فرسایش تنوع زیستی و‌.‌‌.. روبه‌رو است که دولت جمهوری اسلامی ایران در مقابله با این پدیده‌ نقش پیشگامی دارد.

حمایت سازمان ملل از کنفرانس گرد و غبار

نماینده سازمان ملل متحد در ایران گفت: گرد و غبار نقش زیادی بر سلامتی، اقتصاد، کشاورزی، حمل و نقل و توسعه دارد و مقابله با آن الزامی است. به همین دلیل با حمایت سازمان ملل کنفرانس جهانی گرد و غبار برگزار خواهد شد و ارزیابی بحث ریزگردها توسط آژانس‌های مختلف سازمان انجام شده است.

پریزنر تاکید کرد: بسیار خوشحالیم که کارشناسان عالی‌رتبه از سازمان های مختلف در این کنفرانس حضور پیدا خواهند کرد. ۱۲ آژانس مختلف سازمان ملل متحد برا ارائه حمایت‌های فنی در این نشست حضور پیدا خواهند کرد.

وی ادامه داد: آقای آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز پیامی را برای این کنفرانس ارسال می‌کند تا تاکیدی بر این کنفرانس داشته باشد. همچنین معاون دبیرکل و مدیر آژانس بحث بحران‌های آسیا و اقیانوسه سازمان ملل متحد نیز شخصاً در کنفرانس حضور پیدا خواهد کرد. مشارکت و حضور سازمان ملل در این کنفرانس گویای اهمیت ما برای این نشست است.

نماینده سازمان ملل اظهار کرد: برخی از حوزه‌های همکاری ما با ایران شامل محافطت و بازتوانی تالاب‌های مهم، بازتوانی مناطق خشک، حمایت از ایران در اقدامات علیه تغییر اقلیم هستند.

در زمینه تامین حقابه سازمان ملل میتواند میانجیگری کند

پریزنر درباره اختلافات حقابه رودخانه‌های مرزی میان کشورهای منطقه توضیح داد: اگر دو کشوری که در زمینه تامین حقابه مشکل دارند از سازمان ملل متحد بخواهند، این سازمان می‌تواند به عنوان میانجی وارد شود.

وی با اشاره به نقش افغانستان در رقم خوردن شرایط  تالاب هامون گفت: کاملاً به مسائل هامون در ایران واقف هستیم اما نکته این است که تصمیم گیرندگان اصلی آن باید با هم وارد نشست و مذاکره شوند و با گفت و گو مسئله را برطرف کنند.

نماینده سازمان ملل متحد در ایران ادامه داد: بحث حقابه در بالادست یا پایین دست یک مشکل کلاسیک است و اهمیت زیادی دارد. اگر کشورها از سازمان ملل بخواهند می‌تواند نقش میانجیگری را ایفا کند.

پریزنر درباره دریاچه ارومیه نیز گفت: در موضوع احیای دریاچه ارومیه همکاری طولانی مدتی با ایران داشتیم و از برنامه‌های نجات آن حمایت و پشتیبانی می‌کنیم چون مسئله بسیار پیچیده و چالش برانگیز است. در راستای نجات دریاچه ارومیه بحث آبخیزداری، معیشت جایگزین و مدیریت منابع آبی مطرح بود که سازمان ملل در این زمینه با نهادهای محلی همکاری‌های خوبی داشت. از طرف ما برای همکاری تعهد کامل وجود دارد اما تامین منابع مالی به علت تحریم‌ها مشکل است.

تحریم‌ها ایران را از دسترسی به حمایت‌ها در بحث محیط زیست محروم کرده است

وی با بیان اینکه ایران کشور پیشرو در زمینه مقابله با گرد و غبار است، اظهار کرد: ایران در زمینه گرد و غبار نقش خوبی در منطقه ایفا کرده که از جمله آن برگزاری اجلاس بین‌المللی گرد و غبار است که ۱۸ تا ۱۹ شهریور برگزار می‌شود.

نماینده سازمان ملل متحد در ایران با اشاره به اینکه تحریم‌ها ایران را از دسترسی به حمایت‌ها در بحث محیط زیست محروم کرده است، گفت: سازمان ملل به دنبال مباحث چندجانبه‌گرایانه است که این مسئله(تحریم‌های محیط زیستی ایران) نیز مستلزم همکاری چند جانبه است. تمرکز ما بر مسائل بشردوستانه و مباحث محیط زیستی است که مسائل مشترک جهانی هستند و همواره نسبت به این مسائل مطالبه‌گر هستیم.

نماینده سازمان ملل در ایران تاکید کرد: در چند سال اخیر ایران نقش محوری در اهمیت دادن به موضوع طوفان‌های گرد و غبار داشته است و سازمان ملل هم همکاری‌های خوبی از گذشته با ایران داشته و تلاش می‌کنیم تا اقدامات حفاظتی درباره محیط زیست انجام شود.

پریزنر ادامه داد: اخیرا هم در زمینه توسعه پایدار سندی به امضای ایران و برخی کشورهای دیگر و سازمان ملل متحد رسید و این سازمان به سابقه طولانی و تخصصی ایران در حوزه محیط زیست اذعان دارد، آن را به رسمیت می‌شناسد و از آن تقدیر می‌کند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.