کد خبر : 11604
تاریخ انتشار : پنجشنبه 13 مهر 1402 - 16:05

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد؛

برای تسهیل حضور گردشگران کشورهای عضو اکو در حال مذاکره حذف روادید هستیم

برای تسهیل حضور گردشگران کشورهای عضو اکو در حال مذاکره حذف روادید هستیم
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: به دنبال تسهیل حضور گردشگران کشورهای عضو اکو هستیم و در این زمینه برای حذف روادید، مذاکراتی را با وزارت امورخارجه داشتیم.

به گزارش اقتصاد پرس؛ سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ در پنجمین نشست وزرای گردشگری کشورهای عضو اکو که در نگارخانه خطایی واقع در مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی با حضور دبیرکل اکو برگزار شد، ضمن خیر مقدم به اعضای گردشگری کشورهای اقتصادی اکو، گفت: امسال از سوی سازمان جهانی گردشگری به عنوان گردشگری سبز نامگذاری شده است. گردشگری و محیط‌زیست مانند دو بال برای انسان‌ها و جوامع هستند.

وزیر میراث‌فرهنگی افزود: در ایران بالاترین سطح برای همکاری بین گردشگری و حفظ محیط‌زیست وجود دارد و در این زمینه کارهایی انجام داده‌ایم. میراث‌فرهنگی، معماری و سازه‌های ایران در طول تاریخ برای حفظ طبیعت و محیط‌زیست بوده است. مجموعه باغ‌های ایرانی که به ثبت‌جهانی رسیده، بیانگر این موضوع هستند و از شما دعوت می‌کنم از این ۹ باغ بازدید کنید. ببینید که در گذشته مردم ایران چگونه محیط زیست خود را حفظ کردند. همچنین مجموعه قنات‌های ما که ثبت جهانی شده و کیلومترها برای حفظ آب ساخته شدند همه موید این موضوع هستند.

ضرغامی تصریح کرد: جنگل‌ها و دریا و سازه‌هایی که در طول تاریخ داشتیم مانند بادگیر، آب انبار، یخچال و زیرزمین‌های عمیق حاکی از آن است ایرانیان از هزاران سال پیش نگاه ویژه‌ای به طبیعت داشتند.

وی در ادامه افزود: امروز محیط‌زیست در خطر است. کشورهایی که سال ها با گازهای گلخانه‌ای، خود را اداره کردند و می‌کنند باید مورد خطاب ما باشند. باید از آنها بخواهیم محیط زیست و طبیعت را حفاظت کنند.

گردشگری سبز برای حفظ محیط زیست

وزیر میراث‌فرهنگی گفت: برخی بر این باورند وجود گردشگران زیاد موجب آسیب رساندن به محیط‌زیست می‌شود؛ برخی مواقع این چنین است. اگر برنامه‌ریزی درست نباشد و بی‌رویه سرمایه‌گذاری شود به محیط زیست و منابع ملی آسیب می‌زند. اما اگر به درستی برنامه‌ریزی انجام شود گردشگری می‌تواند مقوم محیط‌زیست باشد. ما در گردشگری سبز باید محیط‌زیست را حفظ کنیم.

ضرغامی اظهار کرد: کشورهای عضو اکو حدود ۵۰۰ میلیون نفر را در برمی‌گیرند. امکانات تاریخی، اقتصادی و فرهنگی که همه این‌ها برای گردشگری دارند، موهبت بزرگی است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: ما در کشورمان حرکتی را آغاز کردیم که حضور گردشگران کشورهای عضو اکو را تسهیل کنیم. یکی از این اقدام‌ها حذف روادید است. در این زمینه با وزارت امورخارجه مذاکرات خوبی انجام دادیم. از اعضای محترم تقاضا دارم در برخی مواقع که روابط سیاسی دچار سوتفاهم می‌شود، سعی کنند گردشگری را حفظ کنند.

ضرغامی در ادامه گفت: گردشگری حق همه مردم و خواست جهان است. گردشگری پیشران است و همه بخش‌های اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی را در بر می‌گیرد. من از دبیرخانه و دبیرکل اکو درخواست دارم این موارد را بررسی کنند.

وی در پایان گفت: امیدوارم از اردبیل زیبا بازدید کرده باشید. آب و هوا و میراث طبیعی و تاریخی اردبیل این استان را به عنوان قطب گردشگری جهانی تبدیل کرده است. امیدوارم سفیران خوبی برای اردبیل باشید.

منبع: فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.