کد خبر : 2151
تاریخ انتشار : یکشنبه 18 تیر 1402 - 9:53

زیر پوست وارادات خودروی کارکرده با ارز خودتون!

زیر پوست وارادات خودروی کارکرده با ارز خودتون!

خودرویی که چند سال کار کرده و سپس وارد کشور ما می‌شود هیچ ارزش و کیفیت قابل قبولی ندارد. من قطعا مخالف واردات خودرو‌های کارکرده هستم. آیا ما قصد داریم کشور را تبدیل به انبار ضایعات دیگر کشور‌ها کنیم؟

اقتصاد پرس؛ واردات خودرو‌های کارکرده، پس از مدت‌ها انتظار و پاسکاری بین مجلس و شورای نگهبان، در مجمع تشخیص به تصویب رسید. در کنار این موضوع، تغییر تعرفه گمرکی و ترخیص ۴۰۰۰ خودروی خارجی از گمرک نیز از دیگر خبر‌هایی بود که اخیرا در حوزه واردات خودرو مطرح شده است. در کنار این اخبار، سخنان یک نماینده مجلس نیز بازخورد فراوانی داشت.

لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع به تجارت نیوز گفت: «اگر فردی در خارج از کشور یا در منزل خود ارز دارد، می‌تواند اقدام به واردات کند؛ در حال حاضر مردم ایران در خانه‌های خود بیش از ۶۰ میلیارد دلار ارز وجود دارد؛ مردم می‌توانند با ارز موجود در خانه‌های خود، خودرو وارد کنند.». این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که کمی پیش‌تر مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته بود: «با واردات خودرو‌های کارکرده در زمان کوتاه و با ارز کمتر می‌توان تعادل مناسبی در قیمت‌های خودرو به ویژه خودرو‌های خارجی ایجاد کرد، در حال حاضر قیمت این خودرو‌ها بی‌دلیل ۴ تا ۵ برابر قیمت خودرو‌های مشابه در کشور‌های اطراف است.»

بیشتر بخوانید:

اظهارات عجیب نماینده مجلس: مردم با ارز موجود در خانه‌های خود، خودرو وارد کنند!

اکنون و در شرایط فعلی پرسش‌هایی مطرح است، از جمله این که چرا باید خودروی دست دوم وارد کرد و با شرایط موجود واردات خودروی کارکرده اقدام درستی است؟ مسعود دانشمند اقتصاددان و عضو اتاق بازرگانی به این پرسش‌ها پاسخ داده است:

مسعود دانشمند گفت: «ارز دولتی، مختص کالا‌هایی است که دولت وارداتشان را تصویب می‌کند. این سخنان نماینده مجلس که معتقد است مردم باید با ارز خودشان اقدام به خرید خودرو کنند به چه معناست؟ پاسخ این است که وقتی فشار برای واردات خودرو با این روش زیاد باشد طبیعی است که قیمت ارز تا ۶۰هزار تومان برود و تورم داخلی نیز، چند درصدی افزایش پیدا می‌کند. اگر بپذیریم که خودرو خارجی را وارد کنیم، باید این تبعات را نیز بپذیریم. اما اگر قرار باشد با ارز دولتی خودرو وارد کنیم نیز حقیت این است که اصلا ارزی نداریم که به این کار اختصاص دهیم؛ بنابراین بهترین راهکار این است که فعلا پرونده ورود خودرو‌های خارجی دست دوم را ببندیم و کنار بگذاریم، چون از هر طرف نگاه می‌کنیم، به زیان ملت است. به هیچ وجه این نوع واردات خودرو به سود ملت ایران نیست.»

وی افزود: «خودرویی که چند سال کار کرده و سپس وارد کشور ما می‌شود هیچ ارزش و کیفیت قابل قبولی ندارد. من قطعا مخالف واردات خودرو‌های کارکرده هستم. آیا ما قصد داریم کشور را تبدیل به انبار ضایعات دیگر کشور‌ها کنیم؟ اگر قرار باشد دویست الی سیصدهزار خودرو را وارد کنیم و هر یک از این خودرو‌ها نیز در روز حداقل ۲ لیتر بنزین مصرف کنند، در نهایت چیزی حدود نیم میلیون لیتر افزایش مصرف بنزین داخلی را رقم می‌زند. آیا کشور ما توان تامین دارد؟ بنابراین وقتی نه بنزین و نه ارز کافی داریم، چرا دست به واردات خودروی دست دوم و بی کیفیت خارجی می‌زنیم؟»

دانشمند در خصوص تعرفه گمرکی پلکانی خودرو‌های کارکرده گفت: «بحث تعرفه گمرکی این خودروها، که برخی مسئولان معتقدند بهتر است پلکانی شود، بحث ثانویه‌ای است که مطرح می‌شود، درواقع بحث اولیه این است که ما کمبود بنزین داخلی را حل کنیم که فشاری جدی و مضاعف وارد می‌کند و چه خودرو وارد شود و چه وارد نشود و خواه پلکانی تعرفه ببندیم و خواه عادی، فرقی نمی‌کند. شرایط در هر حالتی مساعد نیست. اگر قرار باشد ملت از ارز شخصی یا به عبارتی ارز بازار آزاد استفاده کنند، آثار تورمی جدی خواهد داشت. آثاری که در شرایط فعلی تورمی کشور، به یک بار اضافی برای اقتصادمان تبدیل خواهد شد. اگر هم قصد داشته باشیم ارز دولتی اعطا کنیم، چنین امکانی نداریم؛ بنابراین وقتی با چنین شرایط دو سر باختی رو به رو هستیم بهترین کار این است که پرونده واردات خودرو کارکرده را جمع کرده و کنار بگذاریم.»

/فرارو

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.