کد خبر : 17401
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 آبان 1402 - 11:37

دولت موظف به کنترل سلامت زنجیره تولید محصولات کشاورزی و دامپروری شد

دولت موظف به کنترل سلامت زنجیره تولید محصولات کشاورزی و دامپروری شد
نمایندگان مجلس در راستای ساماندهی، کنترل و ارزیابی سلامت محصولات زراعی و دامی، وزارتخانه های کشاورزی و بهداشت را موظف به نظام­مند کردن زنجیره تولید این محصولات کردند.

به گزارش اقتصاد پرس؛ نمایندگان در نشست علنی صبح امروز (سه شنبه، ۱۶ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند الحاقی ۴ ماده ۷۱ ارجاعی این لایحه با موضوع دارو و تجهیزات پزشکی که مورد اصلاح کمیسیون قرار گرفت با ۱۸۳ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۰ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

مجید نصیرائی نماینده مردم فردوس در مجلس در مخالفت با این بند الحاقی، آن را ساز و کاری جدید دانست که باعث می شود کشاورزان و دامداران با آئین نامه های تنظیم شده به واسطه این قانون گرفتاری بیشتری نسبت به قبل پیدا کنند.

عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی نیز در موافقت با بند الحاقی این ماده از لایحه، بحث تغذیه و بهداشت آن را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: مصرف سموم فلزی از جمله نیترات و داروهای دامی و همچنین استفاده بسیاری از آنتی بیوتیک ها در مرغداری ها و گاوداری ها نیازمند کنترل، سنجش و استانداردسازی بوده که برعهده وزارت بهداشت است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه این بند را موجب ایجاد تشکیلات جدید ندانست و اظهار کرد: این بند صرفا وظیفه ای را برعهده وزارتخانه های مربوطه می گذارد تا این موضوع نظام مند شده، قابلیت رهگیری داشته و ضمن ساماندهی، تضمینی برای سلامتی محصولات باشد.

اهمیت پرورش محصولات گلخانه ای

وی ادامه داد: گاهی شوینده هایی به دستگاه های لبنیاتی وعده می شود و این موضوع که آیا باقیمانده آن در این دستگاه ها وجود دارد یا خیر، بسیار مهم است همچنین این موضوع برای پرورش محصولات گلخانه ای نیز بسیار اهمیت دارد.

در این بخش دکتر قالیباف درباره وجود ابهام در این بند نسبت به وظایف وزارتخانه های بهداشت و جهاد کشاورزی که ممکن است باعث وجود اختلال در اقدامات آن ها شود از نماینده دولت طرح سوال کرد.

داود منظور به عنوان نماینده دولت در توضیح این بند، تاکید کرد: اگر می خواهیم سلامت مردم را تضمین کنیم باید به تغذیه آن ها توجه داشته باشیم که از مهم ترین آن موضوع سموم در محصولات دامی و کشاورزی و به خصوص وجود فلزات سنگین و باقیمانده داروهای دامی در آن است که باید شاخص های بهداشتی آن کنترل شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه در پاسخ به سوال رئیس مجلس، بیان داشت: با اضافه شدن عبارت تصویب آئین نامه اجرایی برای اجرای این قانون می توان از ایجاد اختلال در کار وزارتخانه ها جلوگیری کرد.

اختیارات سازمان استاندارد

محسن زنگنه به عنوان نماینده کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم در ادامه بررسی این بند تصریح کرد: در بند ارجاعی به کمیسیون، پاراگرافی وجود داشت که وزارت جهاد مکلف به رعایت موارد اعلامی وزارت بهداشت شده بود که ما این قسمت را حذف کردیم لذا تکلیف جدیدی برای وزارت جهاد قائل نشده ایم و صرفا تکالیفی برعهده وزارت بهداشت قرار داده شده است.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس اضافه کرد: همچنین از آن جایی که قانون استاندارد برای این موضوع وجود داشته، باید اختیارات سازمان استاندارد کشور نیز در این بند لحاظ شود.

دکتر محمدباقر قالیباف با اشاره به ضرورت اصلاحاتی در این بند اظهار کرد: در اینجا آمده که وزارت بهداشت موظف به انجام کاری شده و باید نتیجه را به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کند در حالی که دامپزشکی زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی در حال دنبال کردن این کار است.

همکاری وزارت جهاد با وزارت بهداشت

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سوی دیگر قانون تقویت و توسعه استاندارد وظایفی را برعهده سازمان استاندارد گذاشته است که آن نیز باید لحاظ شود.

به گزارش خانه ملت، از این رو بر اساس اظهارات رئیس مجلس اصلاحاتی به شکل زیر در این بند صورت گرفت.

در بند الحاقی ۴ اصلاح شده کمیسیون و صحن از ماده ۷۱ آمده است: وزارت جهاد کشاورزی با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است پس از ایجاد نظام رهگیری، ردیابی، بسته بندی و شناسنامه دارکردن و نشان (برند) سازی برای محصولات خام کشاورزی، دامی، طیور و آبزی از سطح مزرعه و دامداری، این محصولات را از نظر باقی مانده سموم کشاورزی، نیترات، فلزات سنگین و باقی مانده داروهای دامی در زنجیره تأمین، ارزیابی نماید و نتیجه را جهت هرگونه اقدام قانونی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام نماید. آئین نامه مربوط به این قانون با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان استاندارد تنظیم شده و به تصویب هیات وزیران می رسد.

خانه ملت

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.