کد خبر : 17881
تاریخ انتشار : جمعه 19 آبان 1402 - 20:29

تمام محصولات کشاورزی شناسه‌دار می‌شوند

تمام محصولات کشاورزی شناسه‌دار می‌شوند
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بر اساس لایحه دولت باید در طول برنامه هفتم تمام محصولات تولیدی شناسه‌دار شوند.

به گزارش اقتصاد پرس؛ در میز اقتصادی در خصوص طرح شناسه دار کردن محصولات کشاورزی با حضور  مسئولان نکاتی مطرح شد.

پیشه ور، رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران در خصوص جزئیات طرح شناسه دار کردن محصولات کشاورزی گفت: یکی از دغدغه‌های کشاورزان نداشتن آمار دقیق قابل اتکا بود. بر اساس وظیفه ای که جهاد بر دوش ما گذاشت این طرح مطرح شد. هر کشاورزی که محصول تولید می کند قبل از شکل گیری تولید باید شناسنامه بگیرد.  بعد از اقدامات مربوطه و بارگزاری اطلاعات کارشناس، پروانه محصول برای کشاورز قبل از کاشت صادر می شود. بعد از کاشت هم موارد توسط کارشناسان بررسی و اطلاعات وارد سامانه ها می شود. دولت در قانون اعلام کرده که خدمات را به کشاورزانی می دهد که دارای کد شناسه باشند. در این شناسه تمام اطلاعات از جمله اطلاعات کود، شیب زمین و… مشخص است.

در ادامه برومندی، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص سازوکارهای این طرح بیان کرد: مسئله سلامت غذایی یکی از مهم ترین دغدغه‌هاست. بر این اساس در اسناد بالادستی نسبت به شناسه دار کردن تولید ورود کردیم. به همین سبب یکی از برنامه های مهم ما همین طرح است. ۵۲ هزار و ۱۸۰ بهره بردار در سامانه ثبت نام کردند و در کل حدود ۳ میلیون هکتار باغ در کشور است که باید شناسه دار شوند. در این اقدام باید از بسترهای تولید صیانت شود. برای همه بسترهای تولید شناسه صادر می شود اما به معنی مالکیت نیست.

برومندی گفت: بهره‌مند اصلی از این اطلاعات خود کشاورزان هستند. ما سالانه ۸ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی را به ۲۰۰ نقطه دنیا صادر می کنیم. متوسط مصرف سم ایران یک چهارم مصرف جهانی است و برای کود از جمله کشورهای کم مصرف هستیم. به همین سبب است که به ۲۰۰ کشور دنیا محصولات کشاورزی را صادر می کنیم. بر اساس لایحه دولت باید در طول برنامه هفتم تمام محصولات تولیدی شناسه دار شوند.

در ادامه هم محمد جواد خاکزاد، معاون فناوری های وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سامانه سَبک ثبت نام اطلاعات انجام می شود البته کشاورزان می توانند در سامانه دولت هوشمند هم وارد شوند.

پیشه ور گفت: طرح تازه شروع شده و هفته های آینده استان های مانده اضافه می شوند. همه ارکان باید به پای این طرح وارد شوند. هزینه ها برای کشاورزان حداکثر ۵۰۰ هزار تومان است.

همچنین برومندی در خصوص تکمیل اتصالات هم گفت: محصول کیوی در گیلان و مازندران به کشورهای هدف صادراتی با شناسه تولید و گواهی سلامت صادر می‌شوند.

در نهایت هم بابک مومنی، سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران گفت: طرح شناسه دار کردن باغات با توجه به رویکردی که دنبال می کند از سال ۱۴۰۱ شروع شده و ۹ هزار هکتار از اراضی باغی ما ملحق شدند و ۱۱ هزار هکتار منتظر هستند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.