کد خبر : 2536
تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 تیر 1402 - 8:47

رویترز: آمریکا برای پرداخت بهای برق عراق به ایران، معافیت تحریمی صادر کرد

رویترز: آمریکا برای پرداخت بهای برق عراق به ایران، معافیت تحریمی صادر کرد

یک مقام آمریکایی اعلام کرد که آنتونی بلینکن وزیر خارجه دولت بایدن معافیت تحریمی جدیدی را برای پرداخت بهای برق عراق به ایران امضا کرده است که بر اساس این مجوز ۱۲۰ روزه، برای اولین بار دولت بغداد می تواند این وجوه را به حساب های بانکی غیرعراقی واریز کند.

خبرگزاری رویترز نوشت که برای اولین بار است که اجازه داده می‌شود چنین پرداخت هایی وارد حساب های بانکی غیرعراقی شود.

این مقام آمریکایی ادعا کرد: ایالات متحده امیدوار است این معافیت ۱۲۰ روزه، فشارهای ایران بر عراق را برای دسترسی به پول کاهش دهد؛ پول هایی که قبلا فقط می‌توانست به حساب‌های محدودی در عراق واریز شود.

به گزارش ایرنا، متیو میلر (مت میلر) سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ۱۹ تیرماه در پاسخ به سوالی درباره درخواست جریان سیاسی «ائتلاف چارچوب هماهنگی» عراق که خواستار عدم بهره برداری سیاسی واشنگتن از موضوع پرداخت بهای برق از سوی عراق به ایران شده بود، گفت: از سال ۲۰۱۸ تاکنون وزارت خارجه آمریکا چندین معافیت صادر کرده است که به عراق اجازه می دهد از ایران برق خریداری کند.

وی افزود: بدهی عراق به ایران در یک حساب بانکی با دسترسی محدود ذخیره می شود که ایران از آن برای خرید کالاهای غیر تحریمی مانند غذا و دارو استفاده می کند. در ماه مارس نوزدهمین معافیت صادر شد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه ما در موقعیتی نیستیم که تصمیم های آینده در خصوص این معافیت ها را توضیح دهیم، گفت: آمریکا از استقلال عراق در زمینه انرژی کاملا حمایت می کند و در حال همکاری با همکاران عراقی برای رسیدن این کشور به این هدف است. امروز عراق یک توافق انرژی با شرکت توتال به ارزش ۲۷ میلیارد دلار امضا کرد. ما معتقدیم این یک توافق مهم بود.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه‌های عراق، «ائتلاف چارچوب هماهنگی» عراق با صدور بیانیه‌ای و در واکنش به بحران برق در این کشور، از دولت «محمد شیاع السودانی» خواست تا با طرف آمریکایی برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده در یک بانک عراقی که برای پرداخت بدهی به ایران بابت واردات گاز اختصاص یافته، گفت وگو کند تا از این پرونده، بهره برداری سیاسی نکند.

این جریان سیاسی عراق در بیانیه خود افزود: به دلیل مشکل تامین برق، کشور شاهد بحرانی است که با توجه به شرایط سخت اقلیمی و افزایش درجه حرارت، بر دوش شهروندان عراقی سنگینی می‌کند.

پیشتر «احمد موسی العبادی» سخنگوی وزارت برق عراق در این باره به شبکه روسیا الیوم گفته بود که «وزارت برق تمام بدهی‌های عراق به ایران را برای واردات گاز پرداخت کرده است».

وی گفته بود که این بدهی‌ها در یک صندوق اعتباری به بانک تجارت عراق پرداخت شده اما این بانک به دلیل تحریم‌های آمریکا در انتقال آن به دولت ایران با مشکل مواجه است.

عراق از یک مشکل بزرگ در تامین برق رنج می‌برد و برق در بسیاری از شهرهای عراق به ویژه در تابستان که دمای هوا به ۵۰ درجه می‌رسد، به طور شبه دائمی قطع می‌شود.

پیشتر اوایل اسفند ماه گذشته، وزیران نفت ایران و عراق درباره افزایش صادرات گاز ایران به عراق و پرداخت بدهی گاز این کشور به ایران مذاکره کرده بودند.

عراق، سالانه به ۳۴ هزار مگاوات برق نیاز دارد این در حالی است که هر سال یک هزار و ۵۰۰ مگاوات نیز به این احتیاج افزوده می‌شود. عراق امسال ۴ هزار مگاوات به ظرفیت تولید خود خواهد افزود. همچنین قراردادهایی برای تولید ۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات از طریق انرژی خورشیدی امضا کرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.