کد خبر : 2363
تاریخ انتشار : جمعه 23 تیر 1402 - 15:26

روند معکوس قیمت طلا و دلار / سکه گران شد؟

روند معکوس قیمت طلا و دلار / سکه گران شد؟

قیمت طلا و سکه امروز با وجود تعطیلی بازار و روند کاهشی قیمت دلار، صعودی بود. اما چرا؟

به گزارش اقتصاد پرس؛ امروز، جمعه ۲۳ تیر، بازار تعطیل است اما بر اساس گزارش برخی منایع، قیمت طلا و قیمت سکه روند افزایشی دارند. این در حالی است که قیمت دلار در آخرین روزهای کاری هفته کاهشی بود اما روند صعودی روزهای اخیر در بازار انس، بر قیمت طلا و سکه داخلی اثر گذاشته است.

امروز روند قیمت‌ها در سایت اتحادیه طلا و جواهر تهران، افزایشی است. این منبع در آخرین به روزرسانی خود بعد از ظهر امروز انجام شده، قیمت طلا را با حدود پنج هزار تومان افزایش، دو میلیون و ۳۵۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده است. این منبع قیمت سکه طرح جدید را نیز صعودی و ۲۸ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان دانسته. این نرخ حدود ۲۸ هزار تومان بیشتر از دیروز است.

قیمت سکه طرح قدیم هم افزایشی و ۲۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام شده است؛ حدود ۸۱ هزار تومان بیشتر از روز گذشته.

نوسان در قیمت طلا در بازارهای جهانی

این روزها قیمت جهانی طلا نوسان دارد. در حالی که در روزهای اخیر نرخ اونس افزایش شده بود امروز دوباره روندی کاهشی پیدا کرد. امروز جمعه، طلا در بازارهای جهانی ۰٫۱۸ درصد از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۱,۹۵۶٫۵۵ رسید. این در حالی است که بازدهی ماهانه انس پس از مدت‌ها در روزهای اخیر سبز شده است. حتی با وجود افت امروز در قیمت طلا، فلز گرانبها در یک ماه اخیر ۰٫۰۸ درصد رشد قیمت داشته است.

به طور کلی قیمت دلار بر بازار طلا و سکه ایران تاثیر بیشتر از نرخ انس دارد. به گونه‌ای که برخی کارشناسان نسبت این تاثیرگذاری را ۷۰ درصد (دلار) به ۳۰ درصد (انس)، می‌دانند. با وجود این، رکود در بازار ارز در روزهای گذشته باعث افزایش اثر نوسانات قیمت انس بر بازار داخلی شده است.

در این میان، هفته گذشته با نوسانات صعودی طلای جهانی در آرامش خبری آغاز شد. در ادامه هفته اما داده‌های مربوط به صورت‌جلسه فدرال رزرو منتشر شد که حاکی از افزایش تمایل سیاست‌گذاران نسبت به افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۲۳ بود.

انس جهانی طلا از روز پایانی هفته گذشته تا روز گذشته در روندی صعودی قرار داشت. این تغییر موضع در تقابل انس و دلار اما، به دلیل گزارش اداره آمار کار ایالات متحده پیرامون داده‌های مرتبط با اشتغال بخش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی (NFP) بود. این گزارش حاکی از افزایش کمتر از انتظار بود که باعث شد تا شاخص دلار تحت فشار قرار گیرد و به این ترتیب زمینه برای افزایش ارزش طلا فراهم شد.

پیش‌بینی قیمت طلا و سکه

با وجود نوسانات در روزهای اخیر، قیمت طلا و سکه طی سومین هفته تیرماه، بازدهی منفی ثبت کرد. اگرچه در پایان هفته به لطف جهش قیمت طلای جهانی، قیمت طلا و سکه هم افزایش جزئی داشت اما به نظر می‌رسد تا زمانی که قیمت دلار تحرکی نداشته باشد، بازار طلا و سکه هم راکد خواهد بود.

این روزها بازار ارز تحت تاثیر بی‌عملی دولت در مورد احیای برجام و مذاکرات هسته‌ای در رکود به سر می‌برد. به نظر می‌رسد معامله‌گران در نوعی انتظار به سر می‌برند و خرید و فروش چندانی انجام نمی‌دهند. در صورت ارسال سیگنال‌های محرک قوی (مثبت یا منفی) امکان نوسان قیمت دلار، بین ۴۳ هزار (کف) و ۵۵ هزار تومان (سقف) وجود دارد.

البته کارشناسان معتقدند هر نوع اثرگذاری سیگنال‌های سیاسی بر بازارهای مالی مقطعی و کوتاه‌مدت است و در نهایت شاخص‌های کلان اقتصادی هستند که آینده بازارها را مشخص می‌کنند. البته معامله‌گران طلا، باید نیم‌نگاهی نیز به نوسانات قیمت انس داشته باشند.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.