کد خبر : 16030
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 آبان 1402 - 19:12

پیش بینی بورس سه شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲ / بازگشت خریداران به صحنه معاملات

پیش بینی بورس سه شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲ / بازگشت خریداران به صحنه معاملات

بورس تهران، پس از لمس کف هشت ماهه ارزش دلاری بازار، با اهرم ارزندگی قیمت‌ها و تلاش‌های سازمان بورس برای حمایت از بازار، بازگشت. با این حال ارزش و حجم معاملات چندان دلخوش‌کننده نبود. بر همین اساس این سوال مطرح است که سرنوشت بازار سهام طی روزهای آتی چگونه خواهد بود؟

به گزارش اقتصاد پرس؛ کاهش پیاپی ارتفاع شاخص کل همزمان با افزایش تب و تاب در بازار ارز، منجر به آن شد که ارزش دلاری بازار سرمایه به سطح دومین هفته اسفند سال گذشته بازگردد. در حالی که ارزندگی کلیت بازار مورد بحث قرار می‌گرفت، همواره از ریسک‌های سیستماتیک به‌عنوان مانع مهم حرکت بازار نیز سخن به میان می‌آمد.

طی دو روز گذشته اما مسیر کاهشی معاملات میدان فردوسی، سیگنال کاهش ریسک‌های ژئوپلتیک را به بازار سهام ارسال کرده است. از این رو با کمرنگ شدن این دست از ریسک‌ها، بازار فرصت‌های مناسب خرید را شناسایی کرده است. بر همین اساس، خریداران حضور پررنگ‌تری در بازار روز دوشنبه داشتند؛ تا جایی که شاخص ورود سرمایه حقیقی‌ها، هرچند به میزان اندک اما با سبزفامی در تابلو معاملات به ثبت رسید.
عملکرد نماگرهای تالار شیشه‌ای

در پایان معاملات روز دوشنبه، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با رشد ۱٫۰۲ درصدی، معادل ۲۰ هزار و ۱۰۳ واحد از ارتفاع این شاخص، در پله یک میلیون و ۹۸۱ هزار واحدی قرار گرفت. رشد ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن، عملکردی موازی اما با شدت بیشتری را به ثبت رساند و با رشد ۱٫۶۸ درصدی معادل ۱۱ هزار و ۹۰ واحد، در ارتفاع ۶۷۰ هزار واحدی قرار گرفت.

شاخص‌ کل فرابورس نیز با رشد ۱٫۱۶ درصدی معادل ۲۷۹ واحد از ارتفاع این شاخص، در محدوده ۲۴ هزار و ۳۴۰ واحدی قرار گرفت.
بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) بورس را در روز میانی هفته، سه هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان نشان می‌داد. با وجود افزایش ارتفاع نماگرهای سهامی، قرارگیری ارزش معاملات در کانال سه هزار میلیارد تومانی هنوز برای حرکت به سوی پویایی بازار کافی نیست. به طور کلی تا زمانی که این شاخص ارزیابی بورس تهران، نتواند در محدوده‌های بالاتر از پنج همت تثبیت شود، از منظر تابلوخوانی نمی‌توان چشم‌انداز روشنی را پیش روی بازار سهام ترسیم کرد.

پیش بینی بورس سه شنبه

کارشناسان عقیده دارند پس از تجربه شوک آغاز جنگ، به نظر می‌رسد فاز اولیه آن در بازار سهام سپری شده است. اتفاقات ۲۳ روز اخیر سرد و گرم شرایط بحرانی را به بازار تحمیل کرد و پس از گذشت رفتار هیجانی، حاکم شدن منطق بیشتر بر جریان دادوستد‌های بازار محتمل به نظر می‌رسد.

سناریوی احتمالی از دید کارشناسان، جدا شدن راه سهام پرپتاسیل از کلیت بازار است. به بیانی دیگر نماد‌هایی با عملکرد مطلوب در ۶ ماهه نخست سال و اقدامات برخی از شرکت‌ها در افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی، فرصت‌های مناسبی را برای اهالی بازار سرمایه فراهم می‌کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.