کد خبر : 14905
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 آبان 1402 - 10:34

روز فرزند خواندگی در تقویم کشور تعیین می شود

روز فرزند خواندگی در تقویم کشور تعیین می شود
مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه امیدواریم سال آینده روز فرزندخواندگی رسمیت کامل پیدا کند، گفت: ما پیگیر این مسأله هستیم.

به گزارش اقتصاد پرس؛ مهری سادات موسوی معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در میزگرد فرزندخواندگی از دیروز تا فردا با معرفی چالش های احصا شده در بررسی قانون حمایت از حقوق کودکان بد سرپرست و بی سرپرست گفت:ساماندهی وضعیت مراقبت غیر قانونی کودکان، بهره مندی فرزندخوانده از حقوق پدران و مادران زیستی، توجه قانون گذار به نظرات تخصصی و کارشناسی قبل و حین فرزند پذیری، مشکلات و چالش های اخذ شناسنامه، فرهنگ سازی در خصوص پذیرش کودکان معلول و در سنین بالاتر از سن شیرخوارگی و یا ۲ و ۵ سال، فرهنگ سازی در خصوص عدم کتمان فرزند پذیری و… را از موارد مهم اصلاح و بررسی در قانون حاضر دانست.

وی همچنین موضوع راهکارهای ایجاد محرمیت و پیگیری موضوع در جلسات برگزار شده با حوزه علمیه و دفاتر مراجع عظام، طولانی بودن فرایند اعطای مجوز قضایی و… را از دیگر موارد قابل بررسی دانست.

موسوی با اشاره به راه اندازی سامانه فرزند خواندگی بهزیستی از سال ۱۳۹۹، گفت:از ابتدای راه اندازی این سامانه تا به امروز ۳۱ هزار و ۹۲۳ هزار متقاضی فرزند خواندگی در این سامانه ثبت نام کرده اند که از این تعداد، ۵۶ درصد متقاضی فرزند دختر، ۲۱ درصد متقاضی فرزند پسر و مابقی افراد متقاضی هر دو جنس بوده اند. همچنین ۵ درصد متقاضیان درخواست فرزند بیمار و ۲ درصد متقاضیان درخواست فرزند دارای معلولیت داشته اند.

گفتنی است در حال حاضر ۸ هزار خانواده متقاضی فرزند خواندگی در انتظار فرزند هستند.

پیگیری تعیین روز ملی فرزند خواندگی در تقویم رسمی کشور

سعید بابایی مدیر کل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی در جلسه فرزندخواندگی از دیروز تا فردا افزود: بعد از قانون ۱۳۵۳ محوریت مباحث قیمومیت و فرزندخواندگی تصویب شد. در سال ۱۳۹۲ این قانون دوباره با رفع موانع قانونی تصویب و ابلاغ شد. هرچند این قانون ارتقا پیدا کرد اما همچنان نیازهایی داشت برای حوزه فرزندخواندگی از عنوان تا موارد دیگر که در اجرا کمبودها و نیاز به اصلاح مشاهده شد.

وی ادامه داد: برخی بندها از نظر اجرایی مسدود ماند و برخی بندها عملی نشد چون تفسیرهای متفاوتی از آن شد. از سال گذشته دنبال آن بودیم که روز ملی فرزندخواندگی در کشور تصویب شود برای اینکه بتوانیم به این بهانه اصولی تر بحث فرزندخواندگی را دنبال کنیم. بحث فرزندخواندگی در ایران تفاوت هایی با گذشته دارد. اول و دوم آبان ماه قانون فرزندخواندگی ابلاغ شده بود به سراسر کشور و به این بهانه در این روزها از خانواده های فرزندپذیر دارای بیماری و معلولیت و سنین بالاتر تقدیر شد.

وی با اشاره به برنامه آغوش سیمرغ برای فرزندخواندگی گفت: امیدواریم سال آینده روز فرزندخواندگی رسمیت کامل پیدا کرده باشد که پیگیر آن هستیم. به بهانه دهمین سالگرد تصویب قانون فرزندخواندگی بنا داریم سلسله جلساتی برای بررسی و نقد اساسی این قانون چه در متن و چه در اجرا، برگزار کنیم.

منبع: فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.