کد خبر : 6752
تاریخ انتشار : شنبه 18 شهریور 1402 - 12:45

صادرات زعفران ۵۲ درصد رشد کرد

صادرات زعفران ۵۲ درصد رشد کرد
در پنج ماه نخست امسال ۸۱ هزار و ۵۲۱ کیلوگرم زعفران به ارزش ۸۸ میلیون دلار صادر شد که رشد 52 درصدی در ارزش داشته است.

به گزارش اقتصاد پرس؛ سید روح اله لطیفی گفت : از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه بیش از ۸۱ هزار و ۵۲۱ کیلوگرم انواع زعفران به ارزش ۸۷ میلیون و ۹۹۰ هزار دلار به ۴۷ کشور صادر شده که متوسط ارزش صادراتی این محصول به هزار و ۸۰ دلار رسیده است . صادرات این محصول نسبت به مدت مشابه ۶۶ درصد در وزن و ۵۲ درصد در ارزش رشد داشته است.

سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صمت ایران، افزود: مقصد اول صادرات زعفران ایران، در این مدت پنج ماهه کشور چین با خرید ۲۸ هزار و ۴۴۷ کیلوگرم به ارزش ۳۳ میلیون و ۳۲۷ هزار و ۶۹۱ دلار  بود.

سخنگوی سابق گمرک  درباره سایر مقاصد صادراتی طلای سرخ ایران؛ گفت: امارات با خرید ۱۹ هزار و ۱۱۶ کیلوگرم زعفران به ارزش ۲۱میلیون و ۳۳ هزار دلار ، اسپانیا با ۱۵ هزار و ۵۱۳ کیلوگرم به ارزش ۱۵ میلیون و ۹۲۵ هزار دلار، قطر با هفت هزار و ۱۲۳ کیلوگرم به ارزش ۷.۱ میلیون دلار و افغانستان با پنج هزار و ۵۸۳ کیلوگرم خرید زعفران به ارزش پنج  میلیون و ۳۴۸ هزار دلار ، مقاصد دوم تا پنجم صادرات زعفران ایران در. پنج ماه نخست امسال بودند.

لطیفی افزود: ایتالیا با خرید دو هزار و ۳۰۴ کیلوگرم به ارزش یک میلیون و ۷۹۱هزاردلار، عمان یک هزار ۸۲ کیلوگرم به ارزش یک میلیون و ۴۷۳ هزار دلار، فرانسه۹۰۷ کیلوگرم به ارزش  ۹۱۷ هزار دلار ، هند۶۹۶ کیلوگرم به ارزش  ۷۱۵ هزار دلار،کویت با ۶۲۹ کیلوگرم به ارزش ۶۴۳ هزار دلار  مقاصد ششم تا دهم صادرات زعفران ایرانی از ابتدای فروردین تا پایان مرداد ماه امسال بودند .

سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت معدن تجارت ایران در خصوص سایر مقاصد صادراتی زعفران در پنج ماه نخست امسال گفت: آلمان، هلند، انگلستان ، بلژیک، کانادا،بحرین، هنگ کنگ، استرالیا ، تایوان، سوئد، ترکیه،  مالزی، سوئیس، روسیه، قزاقستان، ویتنام، موریس، سنگاپور، تایلند، نروژ، رومانی، ژاپن، بنگلادش، اتریش، آفریقای جنوبی، پاکستان، فیلیپین، نیوزیلند، اردن، اندونزی، کرواسی، برزیل،ایرلند، دانمارک، کره، بوسنی و هرزگوین و گرجستان مقاصد یازدهم تا چهل و هفتم صادرات زعفران ایرانی بودند.

لطیفی اظهار داشت: عمده زعفران های صادراتی در بسته های کمتر از پنج گرم ، پنج گرم تا ده گرم ، ده گرم تا سی گرم و بالاتر از سی گرم و اندکی هم  به صورت پودر صادر شده است .

فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.