کد خبر : 471
تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 اردیبهشت 1395 - 11:50

رحمتی که بارید؛ مشکلی که پابرجاست

رحمتی که بارید؛ مشکلی که پابرجاست

بارندگی‌هایی اخیر گرچه توانست ۱٫۵ میلیارد مترمکعب به ذخیره آب کشور کمک کند، اما موفق نشد غول بزرگ بحران آبی کشور را شکست دهد و همچنان این بحران عظیم گریبان‌گیر کشور است و جز با یک بسیج همگانی قابل شکست نیست.

اقتصادپرس: هرچند سدهایی که تا کنون بارها مورد انتقاد قرار می‌گرفتند، در بارندگی‌های اخیر تاحدودی موفق به مهار سیلاب و کاهش خسارت ناشی از آن شدند، اما به گفته جهانگیری معاون اول رییس جمهور نباید تصور کنیم که دیگر مشکل آب نداریم چراکه مشکل کمبود آب در کشور کماکان جدی است.

وی یکی از کارهای خوب وزارت نیرو را سد سازی عنوان و اظهار کرد: وزارت نیرو در برنامه امسال خود شروع به کار ۱۴ سد مخزنی را دارد که در کنار آنها بیش از ۵۵ هزار هکتار شبکه آبیاری نیز افتتاح می شود.

جهانگیری با بیان اینکه یکی از مناطقی که برای آن در حوزه آب و کشاورزی برنامه جدی داریم، غرب کشور و استان کرمانشاه است، گفت: وزارت جهاد کشاورزی و مدیریت استان‌های غربی در این خصوص وظیفه سنگینی دارند و باید از منابع آبی که وارد این استان‌ها می‌شود، درست استفاده کنند.

وی گفت: استان‌های غربی و خصوصا استان‌های کرمانشاه و ایلام باید با بهره‌گیری از این منابع آبی از عدم توسعه یافتگی خارج شوند و با توجه‌به‌اینکه کشاورزی محور مهم توسعه در این استان‌هاست لذا از امسال مقام معظم رهبری مجوز گرفته‌ایم که علاوه بر بودجه‌های سالانه حدود هشت میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه این استان‌ها هزینه کنیم.

از سوی دیگر بسیاری از دست‌اندرکاران آبی معتقدند با توجه برداشت‌های غیرمجاز از منابع آب زیرزمینی باید محدودیت‌هایی در این زمینه صورت بگیرد و لازم است که هشدار‌ها و اخطار‌ها در این بین جدی تر باشد.

علاوه بر این نظر بر اینکه میزان برداشت آب از منابع زیرزمینی در شرایط فعلی بیش از حد معمول است به طوری که برخی دشت‌های حاصلخیز کشور خشک شده اند، لذا باید محدودیت جدی در زمینه برداشت غیرمجاز از منابع آب زیرزمینی ایجاد شود و با توجه‌به‌ اینکه درحال حاضر شهرهای مهمی از کشور با تنش آبی مواجه‌اند، لذا مصرف صحیح آب موضوع مشترک بین دولت و ملت است.

همچنین بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی صورت می‌گیرد، بنابراین باید بیشترین دقت در این بخش باشد تا بیشترین بازدهی را در تولید محصولات کشاورزی داشته باشیم و به‌نظر می‌رسد که در این بین وزارت جهاد کشاورزی موظف است الگوهای کشت درست را به کشاورزان معرفی کند.

مشکلات آبی کشور به‌راحتی قابل حل نیست و باید برای رفع این معظل برنامعه‌ریزی منسجم و اصولی صورت بگیرد در غیر این صورت نه تنها رشد بحران آب کاهش نمیابد بلکه دیگر در کشور آبی باقی نمی‌ماند لذا باتوجه به اهمیت این مساله باید هر فرد و سازمانی به نوبه خود در حل این مشکل پیش قدم شود.

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.