کد خبر : 14238
تاریخ انتشار : شنبه 29 مهر 1402 - 18:58

خریداران کدام بازار بیشتر سود کردند؛ ارز یا طلا؟!

خریداران کدام بازار بیشتر سود کردند؛ ارز یا طلا؟!

در شرایطی که انتظار می‌رفت سکه امامی با جهش اونس جهانی طلا در ابتدای هفته با افزایش همراه شود، تسلط بازارساز بر بازار ارز مانع شد و با کنترل دلار اثر افزایشی انس طلا خنثی شد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ انس جهانی طلا در هفته گذشته رشد کرد و باعث تقویت قیمت طلای آب شده شد، ولی ربع سکه تحت تأثیر کاهش هیجانات دلار عقب‌نشینی کرد و دارندگان آن زیان کردند. ربع سکه بیشتر تحت تأثیر دلار حرکت می‌کند و حباب بالایی دارد همین مسئله باعث زیان معامله‌گران ربع سکه شد.

در شرایطی که انتظار می‌رفت سکه امامی با جهش اونس جهانی طلا در ابتدای هفته با افزایش همراه شود، تسلط بازارساز بر بازار ارز مانع شد و با کنترل دلار اثر افزایشی انس طلا خنثی شد.

هرچند شرایط کنونی بدگمانی را افزایش داده و پیش بینی پذیری بازار را سخت کرده است، ولی رفتار بازار ارز نشان می‌دهد که بازارساز کنترل بازار را در دست دارد، زلزله هرات معاملات ارز در مرز شرقی کشور را تعطیل کرد و تحریم‌های موشکی شورای امنیت در تاریخ ۲۶ مهر ماه غروب کرد. تا یکی از ریسک‌های جدی از سر بازار ارز کم شود.

البته همزمان با این اتفاق شورای اروپا اعلام کرده که تحریم‌های موشکی را علیه ایران حفظ کرده است که همین مسئله همراه با تقاضای نمایندگان کنگره آمریکا برای فعالسازی مکانیسم ماشه همراه شد و دلار را در نیمه دوم هفته افزایشی کرد.

قیمت جهانی نفت در اثر جنگ اسرائیل روند صعودی به خود گرفته است و همین مسئله درآمد‌های نفتی ایران را افزایش داده و قدرت بازارساز برای کنترل بازار ارز را بالا می‌برد.

همزمان با بهبود چشم انداز درآمد‌های ایران صندوق بین‌المللی پول از بهبود ذخایر ارزی ایران گفت و پیش‌بینی کرد این وضعیت رو به بهبود تا سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت.

در نهایت هم در پایان هفته شورای امنیت سازمان ملل انقضای تحریم‌های موشکی ایران را تایید کرد که موجب عقب‌نشینی دلار و سکه در معاملات روز پنجشنبه شد.
دلار به کانال ۴۹ هزار تومانی نرسید

دلار در هفته گذشته در بازه ۵۱ هزار و ۵۰۰ تومان شروع به کار کرد تا کف ۵۱ هزار و ۲۵۰ تومان در روز دوشنبه کاهش یافت و در ادامه در قیمت ۵۱ هزار و ۱۰۰ تومان به کار خود پایان داد.

معامله گران در هفته قبل مدعی بودند که با توجه به شرایط موجود فعلا محدوده قیمتی ۴۹ هزار تومانی برای دلار در دسترس نیست که فعلا ادعای معامله‌گران درست از آب درآمده است. حرکت رفت و برگشتی دلار در این هفته باعث شد تا دلار آمریکا بازدهی خاصی نداشته باشد و معامله‌گران دلار در پایان هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل سود و زیانی کسب نکردند.
حباب درهم به کف رسید

معامله‌گران از دیرباز از حباب درهم در معاملات روز قبل برای قیمت‌گذاری دلار روز جاری استفاده می‌کردند، حباب درهم در روز پنجشنبه در محدوده ۲۶۵ تومان قرار گرفت که کمترین مقدار از تاریخ دوم مردادماه است در پایان هفته قبل هم حباب درهم کاهش محسوسی داشت که در کاهش قیمت دلار در روز شنبه بی تاثیر نبود.

حباب سکه کم شد

سکه امامی در هفته گذشته در بازه ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شروع به کار کرد در ادامه تا کف ۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان حرکت کرد و پایان هفته در محدوده ۲۸ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان معامله شد.

مقایسه سکه با مدت مشابه هفته قبل نشان میدهد که معامله گران سکه در این هفته بر خلاف هفته قبل سود و زیانی کسب نکردند و رفت برگشت سکه بازدهی آن را خنثی کرده است. حباب سکه امامی در پایان هفته قبل به کمترین سطح یک ماه گذشته رسید که ناشی از رشد انس طلای جهانی بوده است. معمولاً با افزایش قیمت سکه تحت تأثیر رشد دلار حباب سکه افزایشی می‌شود.

طلای آب شده تحت تأثیر افزایش ارزش انس جهانی طلا در این هفته رشد یک درصدی را ثبت کرد و در نقطه مقابل با کاهش حباب ربع سکه دارندگان ربع سکه در این هفته ۱.۸ درصد زیان کردند.

منبع: اکوایران

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.