کد خبر : 2304
تاریخ انتشار : پنجشنبه 22 تیر 1402 - 9:22

حق کمیسیون مشاوران املاک چگونه محاسبه می‌شود؟

حق کمیسیون مشاوران املاک چگونه محاسبه می‌شود؟

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران درباره مبلغ حق کمیسیون مشاوران املاک گفت: حق‌الزحمه مشاوران املاک عدد مشخصی است و از وظایف صنفی مشاوران املاک این است که طبق نرخنامه، حق کمیسیون دریافت کنند.

اقتصاد پرس؛ به گفته نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک، حق‌الزحمه مشاوران املاک عدد مشخصی است و از وظایف صنفی مشاوران املاک این است که طبق نرخنامه، حق کمیسیون دریافت کنند.

به گزارش همشهری آنلاین، مهم‌ترین بخش‌های گفتگوی داوود بیگی‌نژاد را می‌خوانید:

مشاوران املاکی که بدون جواز فعالیت می‌کنند همانقدر که برای مردم مزاحمت ایجاد می‌کنند به مشاوران املاکی که طبق قانون رفتار می‌کنند هم آسیب می‌زنند و منافع آنها را به خطر می‌اندازند.
حق کمیسیون، حق قانونی‌ای است که مشاوران املاک دریافت می‌کنند و درواقع حقوق آنها محسوب می‌شود و هزینه‌های مشاوران املاک از محل دریافت حق کمیسیون تامین می‌شود اما تعرفه کمیسیون مشاوران املاک مشخص است و ما در این زمینه نرخنامه‌ای داریم که توسط اتحادیه محاسبه و اعلام شده و تمام مشاوران املاک موظف هستند نرخنامه را در جایی که به رویت طرفین قرارداد (مالک و مستاجر یا فروشنده و خریدار) برسد، نصب کنند.
این نرخنامه برای همه مناطق تهران ثابت است و حق کمیسیون و هزینه ثبت قرارداد باید در چارچوب نرخنامه محاسبه و دریافت شود و چنانچه مردم شاهد تخلف بنگاه‌های املاک در این زمینه باشند می‌توانند از واحد متخلف شکایت کنند.
مردم برای ثبت تخلفات بنگاه‌های املاک می‌توانند به اتحادیه صنف مشاوران املاک مراجعه کنند یا با شماره ۷۳۳۴ تماس بگیرند.

فرمول محاسبه حق کمیسیون مشاوران املاک در تهران برای اجاره ملک معادل نیم درصد رهن و یک‌چهارم یا ۲۵ درصد از مبلغ اجاره‌بهای ماهیانه از هر طرف به اضافه ۹ درصد ارزش افزوده است.

برای مثال، اگر رهن یک خانه ۳۰۰ میلیون تومان با اجاره‌بهای ماهیانه ۱۰ میلیون تومان باشد. مجموع حق کمیسیونی که مشاور املاک از طرفین این معامله دریافت می کند ۸ میلیون تومان به علاوه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده این حق کمیسیون است که ۷۲۰ هزار تومان می شود. به این ترتیب هر کدام از طرفین باید ۴ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان برای حق کمیسیون این قرارداد به مشاور املاک پرداخت کنند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.