کد خبر : 1063
تاریخ انتشار : یکشنبه 12 اردیبهشت 1395 - 11:40

حادثه خبر می کند؛ صدای پدران دل نگران را بشنویم!

حادثه خبر می کند؛ صدای پدران دل نگران را بشنویم!

دوست داری در زیر باران بهاری بدوی! حرص میزنی که همپای سمفونی باران با خنده و صدای شادیت دامن گلدار و سرسبز زمین را طراوت بخشی. دستانت را چون کودکی در آسمان بهاری خدا باز می‌کنی تا قطرات پاک و زلال باران را با تمام وجودت احساس کنی.

اقتصاد پرس:  تمام رگ‌ها و سلول‌های بدنت برای تنفس هوای بهاری شوقی بس عجیب دارند، اصلا گویی کودکی می‌شوی پر شوخ و شنگ و غافل از دغدغه‌ها و سرخوش از عطر دل‌انگیز باران و در زیر باران سراپایت خیس می‌شود از سخاوت و مهربانیش.

باران نیز گویی از شادی کودکانه‌ات بیشتر شوق باریدن می‌گیرد و دامن طبیعت از نوازش باران انگار که در برابر چشمان پر شوقت قد می‌کشد به آسمان خدا و لحظه به لحظه زیبایی رنگ‌هایش دو چندان جلوه‌گر می‌شود.

در کنار این تابلوی زیبا، در دامان زمین و در همین نزدیکی، کسی هست که از باریدن این زیبایی وصف نشدنی دلهره‌اش می‌گیرد و ترس و نگرانی برجانش چنگ می‌زند که مبادا باران پر طراوت و پر از زندگی وحیات، زندگی و کاشانه‌اش را آوار کرده و شادی، خانه گرم و پرآرامشش را برباید و چشمان پرشوق کودکش را گریان کند.

آری خانه‌های خشتی را می‌گویم، هنوز هم خانه‌های خشتی زیادی وجود دارند که با بارش هر بارانی دلهره را به جان پدران می ریزند.

آنگاه تو نیز از دیدن بقچه پر سخاوت ابر بهاری بر آسمان کاشانه‌ات دلشوره می‌گیری، یاد کاشانه‌های خشتی می‌افتی و می‌گویی ای کاش نبارد! اگر چه زمین تشنه است و محتاج دوای باران اما پدری هست که دلهره باریدن باران دارد و از ابر بهاری می‌ترسد.

اسدآباد از جمله شهرستان‌هایی است که هنوز هم بیش از نیمی از مساکن روستایی آن کم‌دوام و بی‌دوام بوده و ممکن است با تلنگر هر حادثه کوچک طبیعی چون سیل، زلزله و طوفان، کاشانه گرم روستائیان را به ویرانه تبدیل کند.

همین چندی پیش در فروردین ماه بر اثر بارش‌های بهاری به ۱۰۰ واحد مسکن روستایی در سطح این شهرستان خسارت وارد شد که اکثریت این مساکن روستایی خشتی و از قدمت ۳۰ و یا ۴۰ سال به بالا برخوردار بودند.

اما سوال این است که چرا با وجود ارتقاء و توسعه روستاها پس از انقلاب اسلامی به ویژه طی سال‌های اخیر هنوز هم در برخی از روستاها با وجود تسهیلات پرداختی توسط بنیاد مسکن از طریق بانک‌های عامل، مقاوم‌سازی مسکن روستایی صورت نگرفته و روستائیان به این امر توجه چندانی نکرده‌اند.

البته ناگفته نماند در بسیاری از روستاها با حمایت دولت و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تغییرات بسیاری محسوسی در ساخت‌وساز و مقاوم‌سازی مسکن در سطح روستاها انجام شده اما هنوز هم مساکنی وجود دارند که از مقاومت لازم برخوردار نبوده و بیم آن می‌رود که با هر حادثه طبیعی اتفاق ناخوشایندی رخ داده و صدمات مالی و جانی بسیاری را به خانواده‌های روستایی وارد کند.

مقاوم‌سازی تنها چهار هزار واحد مسکن روستایی اسدآباد

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان اسدآباد در این‌ زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: بر اساس آمار از ١٣ هزار و ٨۶۴ واحد مسکن روستایی متاسفانه تنها چهار هزار واحد مسکن روستایی مقاوم‌سازی شده است.

محمدکرم معصومی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ٩ هزار و ٨٠٠ واحد از مسکن‌های روستایی اسدآباد غیرمقاوم هستند، افزود: از چهار هزار مسکن روستایی مقاوم شده، سه هزار و ۵٠٠ واحد از تسهیلات پرداختی مقاوم‌سازی مسکن استفاده کرده‌اند.

وی افزود: با چنین آماری هر حادثه طبیعی همچون سیل، زلزله و طوفان، ممکن است مشکلات و تلفات و صدمات مالی و جانی جبران‌ناپذیری به خانواده‌های روستایی و دولت وارد کند چرا که این مساکن کم‌دوام و بی‌دوام استقامت لازم را در برابر حوادث طبیعی احتمالی نخواهد داشت.

معصومی با بیان اینکه دولت باید حمایت‌های لازم در راستای مقاوم‌سازی مساکن روستایی غیرمقاوم داشته باشد، تصریح کرد: مسوولان شهرستان از فرمانداری، بخشداری و ادارات مرتبط و ذیربط و دهیاران و شوراهای روستاها باید با برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی لازم روستائیان را نسبت به مقاوم‌سازی مسکن ملزم کرده و آنان را از حوادث احتمالی و پیشامدهای جبران‌ناپذیر آن آگاه کرده و با راهکارهای مناسب روستائیان را برای اقدام به مقاوم‌سازی مسکن ترغیب کنند.

وی با اشاره به تسهیلات مسکن روستایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به حمایت دولت و نظام جمهوری اسلامی تسهیلات مسکن روستایی به مبلغ ١۵میلیون تومان با نرخ پنج درصد سود و دوره بازپرداخت ١۵ساله در حال ارائه است که انتظار می‌رود روستائیان پای کار آمده و از این تسهیلات برای مقاوم‌سازی مسکن استفاده کنند.

سخت‌گیری‌های بانک‌ها در ارائه تسهیلات بانکی

معصومی در ادامه سخت‌گیری‌های بانک‌ها را یکی از علت‌های مهم عدم رغبت روستائیان در راستای مقاوم‌سازی مسکن عنوان کرد و گفت: وثیقه‌های سنگین و ضامن کارمند از جمله ضمانت‌هایی است که بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات مسکن از متقاضیان می‌طلبند که این سخت‌گیری‌ها موجبات دلسردی و عدم رغبت به مقاوم‌سازی مسکن را در روستائیان موجب شده است.

وی تصریح کرد: لازم است تا بانک‌ها نیز از سخت‌گیری‌های خود در ضمانت‌ها کاسته و با دید کمک و حمایت نه رفع تکلیف پای میدان بیایند.

از ١٣ هزار و ٨۶۴ واحد مسکن روستایی تنها چهار هزار واحد مقاوم‌سازی شده است/ بیش از ٩ هزار و ٨٠٠ واحد از مسکن‌های روستایی اسدآباد غیرمقاوم هستند

معصومی با تاکید مجدد بر دید مساعدتر بانک‌های عامل نسبت به پرداخت تسهیلات مسکن روستایی اضافه کرد: خوشبختانه تسهیلات مسکن در بخش مسکن توسط متقاضیان هزینه شده و کارشناسان بنیاد مسکن از این پروژه‌ها تا پایان احداث و مقاوم‌سازی چندین بار نظارت و بازدید به عمل می‌آورند و مالکان نیز علاوه بر استفاده از تسهیلات ۵٠ تا ۶٠ درصد نیز آورده شخصی خود را در این راستا هزینه می‌کنند.

وی افزایش قیمت مصالح را از دیگر دلایل عدم رغبت و استقبال روستائیان نسبت به مقاوم‌سازی مسکن روستایی برشمرد و گفت: لازم است همه ادارات ذیربط به کمک آمده و همه وظیفه را به عهده بنیاد مسکن نگذارند.

صدور ١١ هزار جلد سند مالکیت مساکن روستایی

معصومی در ادامه از صدور ١١ هزار جلد سند مالکیت مساکن روستایی در این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: تاکنون از ٨٩ روستای اسدآباد برای ٧١ روستای شهرستان سند مالکیت صادرشده است.

وی با اشاره به اینکه کل روستاهای این شهرستان دارای طرح هادی هستند، عنوان کرد: از ٨٣ روستای بالای ٢٠ خانوار تا کنون در ۴٧ روستا عملیات بهسازی و اجرای طرح هادی آغاز شده است.

وی تصریح کرد: روستاهای بالای ٢٠ خانوار شهرستان نیز دارای طرح هادی بوده و روستاهای زیر ٢٠ خانوار هم تعیین محدوده شده‌اند که این امر برنامه و مسیر را برای دستگاه‌های خدمات‌رسان و صدور پروانه و انشعابات آب، برق و گاز مشخص کرده است.

معصومی اضافه کرد: از ۴٧ روستای بهسازی شده در ١۵ روستا عملیات بهسازی پایان یافته و مابقی نیمه‌تمام هستند که با تخصیص اعتبارات و توجه دولت و مسئولان این پروژه‌ها نیز به بهره‌برداری خواهند رسید.

تحقق تنها ۱۷۰ میلیون تومان از اعتبار دو میلیارد تومانی مصوب سال ٩۴ بنیاد مسکن اسدآباد

مدیر بنیاد مسکن شهرستان اسدآباد در ادامه گفت: سهم اعتبارات بنیاد مسکن از محل اعتبارات تملک داریی‌ها تنها هشت درصد است که این میزان اعتبار پاسخگوی اقدامات بنیاد مسکن در سطح روستاها نبوده و انتظار است دولت و مسئولان سهم بهسازی و اجرای طرح هادی را بیش از این میزان افزایش دهند.

وی میزان اعتبار مصوب شده سال ٩۴ بنیاد مسکن شهرستان را دو میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از این میزان اعتبار مصوب تنها ١۶٩ میلیون تومان آن تخصیص یافته است.

معصومی در رابطه با میزان تسهیلات مسکن روستایی نیز اظهار کرد: پیش از این میزان تسهیلات در این راستا ١٢ میلیون و ۵٠٠ هزار تومان بود که با پیگیری‌ها شورای سیاست‌گذاری بانک‌ها تسهیلات مقاوم‌سازی را تا سقف ١۵ میلیون تومان افزایش داده و با بیش از این مبلغ موافقت نکرد.

روستائیان، ناتوان از بازپرداخت وام مسکن/ تحقق کمتر از ۱۰ درصد بودجه مصوب سال ٩۴ بنیاد مسکن اسدآباد

مشکلی در پرداخت وام نیست بلکه بازپرداخت وام مشکل بانک‌هاست

رئیس شعبه بانک صادرات شهرستان اسدآباد نیز به عنوان یکی از بانک‌های عامل پرداخت تسهیلات مقاوم‌سازی مسکن روستایی به خبرنگار ایسنا گفت: از مهمترین علل سخت‌گیری‌های بانک‌ها در رابطه با این تسهیلات عدم پیگیری بازپرداخت وام توسط برخی وام‌گیرندگان و مشتریان است.

“علی کامرانی” با بیان اینکه مشکلی در پرداخت وام نیست بلکه بازپرداخت وام مشکل بانک‌هاست، خاطرنشان کرد: اعتبارات بانک‌ها سند روستایی را قبول نداشته و در صورت وجود وام‌های معوقه مشتری، بانک‌ها نمی‌توانند در رابطه با سند روستایی اقدامی انجام دهند چرا که خریداری برای خرید با توجه به بافت روستایی و رابطه خویشاوندی موجود در روستاها وجود ندارد.

آمار بدهکاران تسهیلات مسکن روستایی در شهرستان بالاست

وی با بیان اینکه منفعت بانک ایجاب به سخت‌گیری می‌کند، تصریح کرد: در سنوات گذشته ضمانت‌های زنجیره‌ای و عدم بازپرداخت وام‌ها نیز موجب سخت‌گیری بیشتری در این راستا شد تا بانک‌ها برای بازگشت وام ضمانت‌های معتبرتری را قرار دهند.

کامرانی یادآور شد: برخی وام‌گیرنده‌ها با وجود پیگیری بانک و بنیاد مسکن در زمینه بازپرداخت اقساط خود اقدام مثمر ثمری انجام نمی‌دهند و بانک نیز برای منفعت خود و بازگشت پول‌های بیت‌المال مجبور به سخت‌گیری است.

وی عدم‌بازپرداخت از سوی وام‌گیرنده و ضامن معتبر قابل قبول را از مشکلات اصلی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات عنوان کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از ضامن‌ها بیش از چند بار در بانک‌های مختلف ضامن شده‌اند که این امر نیز مشکل را دو چندان کرده است.

کامرانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر متاسفانه آمار بدهکاران تسهیلات مسکن روستایی در شهرستان بالاست که این امر مجموعه بانک‌های عامل را آزار می‌دهد.

۷۰ درصد مساکن روستایی اسدآباد کم‌دوام و بی‌دوام است

فرماندار شهرستان اسدآباد نیز در گفت‌وگو با ایسنا از کم‌دوام و بی‌دوام و غیرمقاوم بودن ٧٠ درصد مساکن روستایی شهرستان اسدآباد خبر داد و اظهارکرد: تنها ٣٠ درصد از مساکن روستایی این شهرستان مقاوم هستند.

“مسعود بکایی” از تخریب ١٠٠ واحد مسکونی روستایی از ١٠ تا ۱۰۰ درصد خسارت در این شهرستان بر اثر بارندگی‌های اخیر در فرودین‌ماه امسال خبر داد و افزود: طبق برآوردهای اولیه در بخش مسکن و راه و معابر شهری و روستایی تا کنون ۶٠٠ میلیون تومان خسارت وارد شده است.

وی با بیان اینکه اکثریت این منازل روستایی گلی و یا خشتی با قدمت ٣٠ یا ۴٠ ساله بوده‌اند، ادامه داد: در سطح روستاهای اسدآباد تنها ٣٠ درصد مساکن روستایی بهسازی و مقاوم‌سازی شده‌اند.

تخریب ۱۰۰ واحد مسکونی روستایی در بارندگی‌های فروردین!

وی تصریح کرد: در حال حاضر ٧٠ درصد مساکن روستایی به علت عدم استحکام بنا احتمال آسیب‌دیدگی در جریان زلزله، باران و حوادث شدید نسبت به آنها متصور است.

بکایی با تاکید بر تشویق روستائیان بر مقاوم‌سازی مسکن اظهار کرد: در حال حاضر دولت با همکاری بنیاد مسکن تسهیلات مناسبی را در راستای مقاوم‌سازی به روستائیان ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به سقف ١۵میلیون تومانی تسهیلات مقاوم‌سازی روستایی با نرخ سود پنج درصد گفت: روستائیان تحت پوشش نهادهای کمیته امداد و بهزیستی علاوه بر این تسهیلات هفت تا ١٠میلیون تومان نیز کمک بلاعوض از طرف این موسسات حمایتی برای ساخت مسکن و مقاوم‌سازی می‌توانند دریافت کنند.

نقش تسهیلات ویژه در ماندگاری روستائیان در روستاها

بکایی با بیان اینکه این تسهیلات ویژه در ماندگاری روستائیان و عدم مهاجرت آنان به شهرها از نقش موثری برخوردار است، تصریح کرد: بانک‌ها برای پرداخت این تسهیلات قواعد و مقرراتی دارند که لازمه آن وثایق و ضمانت‌های سنگین برای این تسهیلات است.

وی افزود: از دلایل اصلی این سخت‌گیرهای بانک‌های عامل در راستای پرداخت تسهیلات تعداد زیادی از افراد است که در دوره‌های قبل اقدام به اخذ وام کرده و نسبت به باز پرداخت تسهیلات و عمل به تعهدات توجهی نکرده‌اند که این امر موجب استقبال کمرنگ بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مقاوم‌سازی روستایی شده است.

وی با تاکید بر مساعدت بانک‌ها در راستای همکاری با روستائیان در پرداخت تسهیلات مقاوم‌سازی یادآور شد: عدم ایفای تعهدات برخی از افراد نباید موجب تعمیم آن به سایر روستائیان شده و آنان را از این تسهیلات ویژه محروم کرد.

بکایی با بیان اینکه این برنامه یک مسئولیت ملی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت و روستائیان را به این برنامه تشویق و ترغیب کرد، گفت: نوسازی و بهسازی مساکن روستایی مانع مهاجرت‌های روستایی شده و از عوارض ناشی از مهاجرت روستائیان به شهرها خواهد کاست.

بانک‌ها از برنامه دولت حمایت کنند

وی با اشاره به اینکه بانک‌ها از این برنامه دولت باید حمایت کنند، تصریح کرد: بانک‌های عامل می‌توانند تسهیلات را تا سقف مشخصی به روستائیان ارائه داده و بخشی از تسهیلات را نیز در مدت معین دیگر به متقاضیان پرداخت کنند و تذکرات لازم را نیز به وام‌گیرندگان بدهند.

بکایی با بیان اینکه ابتدا باید در تشویق و رغبت بیشتر روستائیان به نوسازی و بهسازی مسکن این برنامه را بانک‌های عامل با پرداخت تسهیلات نه به صورت سخت‌گیرانه آغاز کنند، افزود: با توجه به بحران آب و خشکسالی در چند سال اخیر و به علت کاهش بارندگی و افت منابع آب‌های زیرمینی کشاورزی شهرستان خسارت‌های بسیاری دید که اکثریت وام‌گیرندگان وام‌های مقاوم‌سازی نیز کشاورزان بوده‌اند که نسبت به بازپرداخت تسهیلات خود در چند سال اخیر با مشکل مواجه شده‌ و نتوانسته‌اند نسبت به پرداخت وام خود اقدام کنند.

وی اظهار کرد: باید بانک‌ها با توجه به مشکل خشکسالی بیشتر ملاحظات کشاورزان و روستائیان را کرده و با پرداخت این تسهیلات انگیزه روستائیان را در ماندگاری روستاها و عدم مهاجرت افزایش دهند.

بکایی اضافه کرد: ماندگاری روستائیان در روستاها و عدم مهاجرت آنان منوط به ایجاد محیط مناسب روستایی در امر بهسازی است که باید با همکاری و حمایت تمامی دستگاه‌ها و مسئولان در ایجاد زیرساخت‌ها و زندگی روستایی تلاش کرده و به مسائل فرهنگی، اجتماعی ، رفاه و بهداشت و خدمات دیگر چون راه، آب، برق و گاز روستائیان توجه ویژه‌ای شود.

فرماندار اسدآباد در ادامه گفت: در حال حاضر از ٨٣ روستای بالای ٢٠ خانوار شهرستان ۴۵ روستا بهسازی شده‌اند.

شاخص بهسازی روستایی در اسدآباد ۵۷ درصد است

بکایی با بیان اینکه شهرستان اسدآباد بیشترین درصد بهره‌مندی بهسازی در استان و کل کشور را دارد، خاطرنشان کرد: شاخص بهسازی روستایی در کل کشور ٣۵ درصد، در استان همدان ۴۵ درصد و در شهرستان اسدآباد ۵٧ درصد است که این بهسازی‌ها در برخی روستاها در یک مرحله و در برخی دیگر در دو مرحله انجام گرفته است.

در گفت‌وگو با برخی روستائیان برای مقاوم‌سازی مسکن، این افراد مشکلات اقتصادی را ازدلایل عدم استفاده از تسهیلات مقاوم‌سازی عنوان کردند.

اکثریت این روستائیان خشکسالی را موجب مشکلات اقتصادی در اشتغال خود برشمردند که تا حد بسیاری شغل کشاورزی را تحت تاثیر قرار داده و حتی برخی کشاورزان را به بانک‌ها مقروض کرده است.

در پایان اینکه بانک‌ها با اندکی تعامل لازم و کاستن از سخت‌گیری‌ها اگرچه حق با آنان است، می‌توانند در امر خداپسندانه‌ای شرکت کنند که چون عبادت محسوب شده و از ثوابی بس عظیم برخوردار است.

بانک‌ها می‌توانند با برگزاری جلسه‌ای چهره به چهره و دعوت از بدهکاران بانکی خود در حضور فرمانداری یا بخشداری با اندکی به خرج دادن صبوری آنان را در بازپرداخت وام‌های معوقه یاری دهند و دیگر روستائیان را نیز در خانه‌دار شدن با ارائه تسهیلات لازم کمک کنند.

یادمان باشد این بدهکاران به بانک همان پدران زحمت‌کشی هستند که برای لقمه‌ای نان حلال شبانه‌روز در زیر تیغ داغ خورشید و یا در سرمای برف و باران در تلاشند تا کودک دلبندشان با دسترنج حلال و زحمت قد بکشد و به ثمر رسد. او نیز از این معوقات و وام‌های پرداخت نشده‌اش دل نگران است و می‌داند که حق مومن را باید به جا آورد و بیت‌المال را باید بازگرداند. پس هوای آنان را نیز داشته باشیم و با مهلتی دوباره یاریشان دهیم و در این بین پدران دل نگران از باریدن باران را نیز فراموش نکنیم.

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.