کد خبر : 11527
تاریخ انتشار : پنجشنبه 13 مهر 1402 - 8:31

تغییر تعطیلات پایان هفته به عمر مجلس یازدهم خواهد رسید؟

تغییر تعطیلات پایان هفته به عمر مجلس یازدهم خواهد رسید؟
نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به ارائه توضیحاتی درباره آخرین وضعیت لایحه کاهش ساعت کاری کارمندان دولت و تغییر تعطیلات پایان هفته پرداخت.

به گزارش اقتصاد پرس؛ پیش از این کمیسیون اجتماعی مجلس دهم شورای اسلامی هم در آبان ۱۳۹۸ اجرایی شدن طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در سراسر کشور را تصویب کرده بود که طبق آن برای جبران ساعت کاری روز پنج‌شنبه هم ساعت کاری سایر روزهای هفته مثلا از هشت ساعت به ۱۰ ساعت افزایش پیدا کند و اتفاقی در میزان ساعات کاری کارکنان در کل ماه رخ ندهد.

این طرح هرچند که به بررسی در عمر صحن علنی مجلس دهم نرسید، اما مخالفت دولت وقت را به دنبال داشت؛ چراکه اعضای دولت معتقد بودند طرح آثار مالی منفی بسیار زیادی داشت و منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی می‌شد.

با این حال با اصلاحیه‌ای بر لایحه دولت سیزدهم، پیگیری تعطیلی شنبه‌ها به جای پنجشنبه‌ها در مجلس یازدهم به نوعی دیگر در کمیسیون اجتماعی مجلس کلید خورد.

پیشنهاد دولت در لایحه ارائه شده ۴۲.۵ ساعت کار در هفته بود و در قانون فعلی ۴۴ ساعت است که کمیسیون اجتماعی تصویب کرد هر هفته ۴۰ ساعت و در هر روز ۸ ساعت کار باشد که از ساعت ۷ صبح تا ۳ بعد ازظهر می شود.

کاهش ساعت کار اداری

اواخر خرداد ۱۴۰۲ کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تعطیلی روزهای شنبه و کاهش ساعت کار اداری از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت در هفته موافقت کرد و با برداشتن اولین گام در این زمینه قرار شد که روز کاری از یکشنبه تا روز پنجشنبه باشد.

طراحان این مسئله معتقدند که ساماندهی تعطیلات پایان هفته موجب تنظیم بیشتر با بازارهای جهانی و منطقه‌ای، جلوگیری از فرصت‌سوزی تجاری و خسران کشور در این حوزه خواهد شد.

اختلاف نظرهایی هم در مورد انتخاب روز پنج‌شنبه یا شنبه به عنوان تعطیلات آخر هفته در کمیسیون اجتماعی بوده است، منتقدان مسائل شرعی و دینی را مانع می‌دانند و طراحان می‌گویند هیچ منع شرعی وجود ندارد.

البته گزارش کمیسیون اجتماعی در این زمینه به صحن علنی ارجاع شد تا نمایندگان درباره آن تصمیم گیری کنند و اگر به تصویب برسد، اختیار شیوه اجرای آن با دولت خواهد بود.

ساعت کاری پنج روز در هفته و هر روز هشت ساعت

این که آیا تغییر تعطیلات پایان هفته به عمر مجلس یازدهم می‌رسد یا نه هم هنوز معلوم نیست. نمایندگان در سال آخر دوره چهارساله نمایندگی در مجلس شورای اسلامی این روزها در دو نوبت صبح و بعد از ظهر در حال بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه هستند و بررسی بودجه ۱۴۰۲ را نیز تا پیش از پایان سال پیش رو دارند. انتخابات دور دوازدهم مجلس هم ۱۱ اسفند برگزار می‌شود.

عباس گودرزی نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کمیسیون اجتماعی لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری (کاهش ساعت کاری کارمندان) را تصویب کرد که به موجب آن ساعت کاری کارمندان به ۴۰ ساعت کاهش پیدا می‌کند این بدان معناست که ساعت کاری پنج روز در هفته و هر روز هشت ساعت می‌شود.

وی یادآور شد: دولت در لایحه خود میزان ساعت کاری در هفته را از ۴۴ ساعت به ۴۲.۵ ساعت کاهش داده بود که مجلس شورای اسلامی آن را به ۴۰ ساعت تقلیل داد.

بعد از بررسی لایحه هفتم توسعه به بررسی تعطیلات می پردازیم

وی همچنین اظهار کرد: در این لایحه دولت از مجلس اجازه تعطیلی دو روز در هفته را درخواست کرده بود و هیچ روز خاصی را برای تعطیلی مطرح نکرده بود اما کمیسیون اجتماعی در اصلاحات مشخصا تعطیلات پایان هفته را در روزهای جمعه و شنبه تعیین کرد.

گودرزی در عین حال گفت: بنده همان زمان در کمیسیون اجتماعی مخالفتم را ابراز کردم چون معتقدم که تعیین روز تعطیلی پایان هفته برعهده دولت است و تنها کافی است که مجلس شورای اسلامی اجازه تعطیلی دو روز در هفته را به دولت بدهد.

وی درباره این‌که اکنون این لایحه در چه مرحله‌ای قرار دارد تصریح کرد: کمیسیون گزارش بررسی‌ها را به هیات رئیسه قرار داده که امیدواریم بعد از پایان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه این موضوع در دستور صحن علنی قرار گیرد. انتظار ما این است که این لایحه تا پایان عمر مجلس یازدهم تعیین تکلیف شود.

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.