کد خبر : 2476
تاریخ انتشار : دوشنبه 26 تیر 1402 - 13:37

جولان دلالان در بازار گندم؛ کشاورزان گندم خود را به دولت نمی‌دهند

جولان دلالان در بازار گندم؛ کشاورزان گندم خود را به دولت نمی‌دهند

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران با بیان اینکه بلاتکلیفی قیمت گندم و زیان کشاورزان از قیمت فعلی باعث شده آن‌ها در برخی مناطق گندم را تحویل ندهند، گفت: اکنون دولت با مبنای علی‌الحساب ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به کشاورز پرداخت می‌کند، اما با توجه به نیاز کشاورز به نقدینگی، دلالان در برخی نقاط میدان دار شدند و حتی با قیمتی که مورد قبول کشاورزان هم نیست از آن‌ها خرید می‌کنند.

به گزارش اقتصاد پرس؛ جدال برای تعیین قیمت گندم، بیش از پنج ماه است که بین کشاورزان و دولت برقرار است و حالا به نظر می‌رسد کارد به استخوان کشاورزان رسیده و حتی بخشی از آن‌ها دیگر حاضر به تحویل گندم نباشند.

همچنین این موضوع باعث شد تا کارشناسان ضمن ارائه هشدار نسبت به تهدید امنیت غذایی شهروندان، اعلام کنند که احتمالاً با این قیمت‌ها گندم تولیدی در داخل سر از دامداری‌ها درآورد و خوراک دام شود و یا با قاچاق آن به دیگر کشورها با قیمت‌های روز جهان به دست متقاضیان برسد.

۱۷ اردیبهشت‌ امسال شورای قیمت‌گذاری قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم را ۱۵ هزار تومان اعلام کرد. بر این اساس قیمت پایه گندم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان، یارانه کاشت (تأمین بخشی از هزینه‌های کود و بذر) ۱۵۰۰ تومان و مبلغ ۲۰۰۰ تومان نیز به ازای هر کیلوگرم گندم تحویلی به عنوان «جایزه تحویل گندم» تعیین شد.

اما اتاق اصناف کشاورزی، بنیاد ملی گندمکاران و کشاورزان با قیمت تعیین‌شده برای گندم موافقت نکردند و در مقابل قیمت ۱۷ هزار تومان را پیشنهاد دادند. هرچند اسفند سال قبل پیشنهاد گندم‌کاران قیمت ۲۰ هزار تا ۲۵ هزار تومان بود. در اصل گندم‌کاران معتقدند قیمت اعلام‌شده تناسبی با تورم و هزینه‌های تمام‌شده تولید برای آن‌ها ندارد.

در پی اعتراضات گندمکاران به نرخ خرید تضمینی گندم، رئیس‌جمهور بیش از یک ماه پیش دستور اصلاح قیمت را داد. اما در عمل مشخص شد که دولت حتی همان ۱۵ هزار تومان را نیز برای خرید هر کیلو گندم پرداخت نکرده است. رقم پرداختی به کشاورزان برای خرید گندم تا کنون هر کیلو ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.
بی‌توجهی به دستور رئیسی برای اصلاح قیمت گندم

عطاءا… هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران، در گفتگو با تجارت‌نیوز با بیان اینکه حدود شش ماه است گندم‌کاران تقاضای تشکیل جلسه برای تعیین قیمت کرده‌اند، اما هنوز تعیین تکلیف نشده است، گفت: از بهمن ماه به دنبال تعیین تکلیف قیمت گندم بودیم. اعتقاد ما این بود با توجه به تولید خوب گندم، اگر قیمت و نحوه خرید خوب باشد می‌توانیم بیش از هشت میلیون تن خرید گندم داشته باشیم.

اما به گفته وی با وجود دستور رئیس دولت، جلسه تجدید نظر برای قیمت گندم برگزار نشده است. کشاورزان هم به این قیمت ۱۵ هزار تومان معترض هستند، آن‌ها در زیان هستند و احتمالا میزان خرید آن‌ها به سطح مورد نظر نرسد و گندم صرف خوراک دام و طیور یا قاچاق شود‌.

هاشمی با بیان اینکه بلاتکلیفی کشاورزان را کلافه کرده، تصریح کرد: در حال حاضر پرداخت بر مبنای نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است.

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران همچنین با بیان اینکه مجموع این شرایط باعث شده کشاورزان در برخی مناطق گندم را تحویل ندهند و دست دلالان باز شده، گفت: الآن دولت با مبنای علی الحساب ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به کشاورز پرداخت می‌کند، اما با توجه به نیاز کشاورز به نقدینگی، دلالان در برخی نقاط میدان دار شدند و حتی با قیمتی که مورد قبول کشاورزان هم نیست از آن‌ها خرید می‌کنند.

وی با بیان اینکه این چرخه باطل است، ابراز امیدواری کرد که با برگزاری جلسه با وزیر جهاد کشاورزی و همچنین تحقق وعده مجلس برای تعیین اعتبار افزایش قیمت گندم، کشاورزان و دولت به توافق برسند.

به گفته رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران قیمت واقعی از نظر کشاورزان ۱۶ هزار تومان بعلاوه یک است که در جلسه اردیبهشت ماه در شورای قیمت گذاری تصویب شد، اما با کم لطفی سرپرست وقت وزارت جهاد کشاورزی، این موضوع ابلاغ نشد و بعد هم کان لم یکن تلقی کردند و این وضعیت ایجاد شده است. با نرخ ۱۷ هزار تومان کشاورز هزینه تولید خود را با درصد مشخصی سود دریافت می‌کند و کم‌تر از آن کشاورز متضرر خواهد شد.

/تجارت نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.