کد خبر : 8429
تاریخ انتشار : دوشنبه 27 شهریور 1402 - 16:46

توقف آمار‌ رسمی مسکن، فقط پاک کردن صورت مسئله است!

توقف آمار‌ رسمی مسکن، فقط پاک کردن صورت مسئله است!

انتشار گزارش تحولات بازار مسکن پایتخت از آذر پارسال متوقف شد. آمار‌های غیررسمی رشد ۴۰ درصدی قیمت خانه‌های تهران در این مدت را نشان می‌دهد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ بانک مرکزی باهدف کنترل اوضاع و آشفتگی‌های بازار مسکن، آذر پارسال از انتشار آمار‌های رسمی خودداری کرد. آن زمان رقم اعلامی بانک مرکزی (متری ۴۸ میلیون تومان) از متوسط قیمت خانه‌های تهران، از رشد ۴۰ درصدی قیمت مسکن در هشت ماه ابتدایی ۱۴۰۱ حکایت داشت و حالا اگر آمار‌های غیررسمی را ملاک قرار بدهیم، در عرض هشت ماه ۴۰ درصد دیگر به قیمت خانه‌های تهران اضافه شده است.

قیمت مسکن از منظر آمار‌های رسمی

متوسط قیمت خانه‌های تهران تا آذر ۱۴۰۱ در قالب گزارشی تحت‌عنوان تحولات بازار مسکن پایتخت توسط بانک مرکزی منتشر می‌شد. آن زمان بانک مرکزی میانگین قیمت خانه‌های تهران را براساس معاملاتی که به‌شکل رسمی خریدوفروش شدند، تقریبا متری ۴۸ میلیون تومان اعلام کرد. یعنی یک خانه ۱۰۰ متری در تهران به‌شکل میانگین آذر پارسال چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان ارزش داشته که این عدد طبق همان آمار‌های بانک مرکزی حدود ۴۰ درصد از فروردین ۱۴۰۱ بیشتر است.

متوسط قیمت مسکن در تهران فروردین پارسال متری ۳۴ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان بوده و این عدد با رشد ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزارتومانی در عرض هشت ماه به مرز متری ۴۸ میلیون تومان رسیده است. روند صعودی قیمت مسکن در هشت ماه ابتدایی پارسال به‌شکلی بوده که هر ماه حداقل یک و نهایتا هشت درصد به قیمت مسکن اضافه شده و نهایتا بانک مرکزی دست از انتشار آمار‌های رسمی برداشته است.

متوسط قیمت مسکن در تهران اردیبهشت پارسال با رشد تقریبا شش درصدی از مرز متری ۳۶ میلیون تومان عبور کرد. داده‌های بانک مرکزی مشخص می‌کند یک ماه بعد این عدد به متری ۳۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان ارتقا پیدا کرده و حدود هشت درصد بالا رفته است. با شروع تابستان متوسط قیمت مسکن در تهران به روند صعودی خودش ادامه داده و برای اولین بار از متری ۴۰ میلیون تومان عبور کرده. این عدد در تیرماه پارسال متری ۴۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ثبت رسیده و به‌معنی رشد تقریبا شش درصدی است.

افزایش قیمت مسکن در مرداد پارسال سرعت کمتری داشته و با رشد ۲.۵ درصدی به متری ۴۲ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان رسیده است. معاملات بازار مسکن تهران در شهریور از رشد قیمت تقریبا یک درصدی ارزش خریدوفروش‌ها حکایت دارد و آن موقع با متوسط قیمت متری ۴۳ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان سروکار داشتیم. در مهرماه پارسال خرید هر متری مربع آپارتمان مسکونی ۴۳ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان یعنی یک درصد بیشتر از شهریور خرج برمی‌داشته و در آبان و آذر متوسط قیمت مسکن در تهران به‌ترتیب متری ۴۶.۷ میلیون و ۴۸ میلیون تومان به‌ثبت رسیده است.

متوسط قیمت مسکن در تهران به‌این ترتیب براساس آمار‌های رسمی درعرض هشت ماه ابتدایی پارسال حول‌وحوش ۴۰ درصد رشد داشته و از متری ۳۴ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان به متری ۴۸ میلیون تومان رسید.
قیمت مسکن از منظر آمار‌های غیررسمی

متوسط قیمت خانه‌های تهران براساس آخرین بررسی پلتفرم‌های حوزه مسکن به متری ۶۶ میلیون تومان رسیده است. عددی که میانگین ارقام پیشنهادی همه‌جور خانه و فروشنده‌ای در تهران است و طبیعتا در ارزان‌ترین و گران‌ترین محله‌های پایتخت تفاوت زیادی با آن مشاهده می‌کنیم.

مثلا اگر سراغ منطقه یک که واقع در شمال پایتخت است و محله‌هایی مثل زعفرانیه، نیاوران و … را در خودش جای داده برویم، با متوسط قیمت متری ۱۳۴ میلیون تومان روبرو می‌شویم و این عدد در منطقه ۱۸ تهران به‌شکل میانگین حدود متری ۳۲ میلیون تومان برآورد می‌شود. اما برگردیم به همان عدد متری ۶۶ میلیون تومان.

متوسط قیمت مسکن در تهران درحالی به‌گواه پلتفرم‌های حوزه مسکن به متری ۶۶ میلیون تومان رسیده که این عدد دقیقا ۳۸ درصد نسبت به آذر پارسال رشد داشته است. یعنی زمانی که برای آخرین بار گزارش تحولات بازار مسکن از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شد. با این اوصاف در هشت ماهی که آمار‌های رسمی حوزه مسکن مسکوت مانده، حداقل روی کاغذ روند افزایش قیمت‌ها توقف نداشته و مثل همان زمان شاهد افزایش ارقام پیشنهادی فروشنده‌ها در پایتخت هستیم.

عدد متری ۶۶ میلیونی که پلتفرم‌های حوزه مسکن به‌عنوان متوسط قیمت خانه‌های تهران اعلام می‌کنند، نشان می‌دهد یک خانه ۵۰ متری در تهران سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان ارزش دارد و یک خانه ۱۰۰ متری و دوخوابه شش میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان می‌ارزد. همان خانه ۵۰ متری آذر پارسال از نظر بانک مرکزی به‌طور متوسط دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان خریدوفروش شده و ارزش آن خانه ۱۰۰ متری چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بوده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.