کد خبر : 17777
تاریخ انتشار : پنجشنبه 18 آبان 1402 - 19:28

تکلیف ” تعطیلی شنبه ” روشن می شود

تکلیف ” تعطیلی شنبه ” روشن می شود
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی آخرین وضعیت لایحه تعطیلی شنبه‌ها به جای پنجشنبه‌ها و کاهش ساعت کاری ادارات در هفته را تشریح کرد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در تشریح آخرین وضعیت لایحه تعطیلی شنبه‌ها به جای پنجشنبه‌ها و کاهش ساعت کاری ادارات در طول هفته، گفت: دولت یک لایحه عادی برای تغییر ساعت اداری کشور به مجلس ارسال کرد، این لایحه فوریتی نبود و به کمسیون اجتماعی ارجاع شد؛ اعضای کمیسیون جلسات مختلفی با حضور دولت و کارشناسان مرکز پژوهش‌ها داشتند و این لایحه را بررسی کردند.

وی با بیان اینکه علاوه بر این لایحه، آقای پیرهادی نماینده تهران طرحی مبنی بر تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه داشت، افزود: کمیسیون این لایحه و طرح را با هم ادغام کرد و خروجی جلسات با حضور مسئولانی از دولت این شد که ساعت کاری ادارات ۸ ساعت در روز و پنج روز در هفته باشد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه در نتیجه با مصوبه اعضای کمیسیون اجتماعی ساعت کاری ۴۰ ساعت در هفته می‌شود، ادامه داد: پیشنهاد دولت ۴۱ و نیم ساعت در هفته بود که اعضای کمسیون در مصوبه خود یک ساعت و نیم ساعت کاری را در هفته کم کردند.

اسماعیلی ادامه داد: البته از آنجایی که با مصوبه نمایندگان روزهای کاری در هفته برای سراسر کشور ۵ روز شد چرا که بیش از این فقط تهران در روزهای پنجشنبه تعطیل بود، در نتیجه بحث‌های مختلفی شد که ما در کمیسیون این را تصویب کردیم اما نقطه اختلافی اینجا بود که تعطیلی پنجشنبه‌ها را به کل کشور تسری دهیم یا اینکه با توجه به طرحی که در مجلس وجود داشت شنبه را به‌جای پنجشنبه تعطیل کنیم.

موافقت اعضای کمیسیون

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: برای بررسی موضوع مذکور از کارشناسان این حوزه و کارشناسان اتاق بازرگانی و بخش‌های مختلف برای حضور در کمیسیون دعوت کردیم که در نهایت بیشتر اعضای کمسیون اجتماعی با تعطیل شنبه‌ها به جای پنجشنبه‌ها موافقت کردند.

نماینده گرمی خاطر نشان کرد: استدلال اعضای کمیسیون که موافق تعطیلی شنبه‌ها بودن این بود که اگر پنجشنبه و جمعه در کشور تعطیل شود و از طرفی هم شنبه و یکشنبه سایر کشورها تعطیل هستند در نتیجه عملا کشور ۴ روز هیچ گونه مناسبات اقتصادی با دنیا ندارد و این موضوع قطعا بر تراز اقتصاد ما با سایر کشورها اثر منفی خواهد گذاشت.

اسماعیلی اضافه کرد: مخالفین هم می‌گفتند که اگر پنجشنبه را تعطیل کنیم برخی مناسبات عرفی و سنتی مردم تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: در نهایت گزارش کمیسیون نهایی و در سامانه بارگزاری و تحویل هیات رئیسه شد و با توجه به اهمیت موضوع ۱۵۳ تن از نمایندگان با استفاده از ظرفیت آیین‌نامه خواستار در اولویت قرار گرفتن این لایحه شدند؛ که بررسی این لایحه با برنامه هفتم تلاقی پیدا کرد که امیدوارم بعد از بررسی برنامه تا آغاز زمان بررسی بودجه سالانه با توجه به اهمیت موضوع در این لایحه در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی قرار گیرد و تعطیلی شنبه‌ها تعیین تکلیف شود.

فردای اقتصاد

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.