کد خبر : 7800
تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 شهریور 1402 - 20:58

اگر تعریق شبانه دارید این مطلب را بخوانید

اگر تعریق شبانه دارید این مطلب را بخوانید
تعریق شبانه در شرایطی خاص ممکن است نشانه ای از نیاز بدن شما به چیزی اساسی باشد مانند ویتامین B۱۲ یا ویتامین D.

به گزارش اقتصاد پرس؛ تعریق شبانه بسیار رایج است، به ویژه در طول گرمای شدیدی که در حال حاضر همه جا را فرا گرفته است. عوامل زیادی می تواند منجر به تعریق شبانه می شود، از نوع لباس خواب گرفته تا استرس و بیماری و خوابیدن در کنار همسر.

این نوع تعریق معمولاً باعث نگرانی نمی شود، اما اگر به طور مداوم با ملحفه‌های خیس شده از خواب بیدار می‌شوید، حتی زمانی که هوا کاملا خنک‌ است، ممکن است نشانه مشکلات سلامتی گسترده‌تری باشد. به گفته یک متخصص، مشکلی که می تواند باعث تعریق شبانه شود، نشانه کمبود مواد مغذی است.

دکتر اِما دربی‌شایر، متخصص تغذیه سلامت عمومی و مکمل‌های غذایی، گفت:« تعریق شدید شبانه در افرادی که فاقد ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم هستند دیده شده است.»

چنین کمبودهایی می تواند مربوط به ویتامین B۱۲ باشد که به بدن در ترمیم زخم ها کمک می کند و همچنین برای جریان صحیح اکسیژن در بدن حیاتی است.

تعریق شبانه همچنین ممکن است ناشی از کمبود ویتامین D باشد که بسیار رایج است زیرا این ویتامین عمدتاً از نور خورشید تأمین می شود.

بسیاری از مردم کمبود ویتامین و مواد معدنی دارند

دکتر دربی شیر توضیح داد: «بسیاری از ما کمبود ویتامین ها و مواد معدنی داریم. ویتامین D به سختی از طریق رژیم غذایی به دست می آید، زیرا غذاهای کمی حاوی آن هستند و سبک زندگی شهری، ماندن داخل خانه و همچنین استفاده از کرم ضد آفتاب (که شدیدا ضروری است) می تواند منجر به کمبود ویتامین D شود.»

کمبود ویتامین نیز در افراد بالای ۵۰ سال و در افرادی که مصرف غذاهای حیوانی (گوشت و لبنیات) و ماهی را کاهش داده اند یا از مصرف آنها اجتناب می کنند، شایع است و می تواند باعث تعریق شبانه شود.

برای رفع هرگونه کمبود مواد مغذی، دکتر دربی شایر خوردن یک رژیم غذایی سالم از میوه‌ها، سبزیجات و پروتئین‌های بدون چربی را توصیه می‌کند. اگر این امکان پذیر نیست، او توصیه می کند به دنبال مکمل ها، به ویژه مکمل ویتامین D باشید.

او اضافه کرد: «اگر در طول زمستان ویتامین D مصرف نکرده‌اید، احتمالاً سطح این ویتامین در بدن شما پایین خواهد بود، بنابراین هم‌اکنون با یک مکمل با ۱۰ میکروگرم توصیه‌شده روزانه، ویتامینD خود را تکمیل کنید و همچنین مطمئن شوید که سطح B۱۲ خود را با یک مکمل افزایش دهید.

اضطراب و استرس می تواند باعث تعریق شبانه شود

این متخصص تغذیه تاکید کرد که تعریق شبانه می تواند ناشی از مسائل عاطفی نیز باشد که مصرف مواد مغذی بر آن تأثیر می گذارد.

مانند بسیاری از مشکلات خواب به طور کلی، تعریق در طول شب می تواند ناشی از افزایش استرس و اضطراب باشد.

دکتر دربی شایر گفت: «اضطراب، حملات پانیک و استرس نیز یکی از دلایل رایج تعریق شبانه هستند. عدم تعادل مواد معدنی در جایی که تعریق مکرر رخ می دهد امری رایج است و مشخص شده است که عرق حاوی غلظت بالایی از پتاسیم، سدیم، کلسیم، منیزیم و آهن است.»

به همین دلیل، متخصصان سلامت، خوردن غذاهای سرشار از پتاسیم از جمله موز، سیب زمینی، سبزی های برگ دار تیره و مرکبات را توصیه می کند.

غذاهای حاوی منیزیم عبارتند از:
•بادام
•بادام هندی
•اسفناج
•لوبیا
•تخمه کدو تنبل

در حالی که کلسیم نیز در شیر، ماست، بادام و کلم بروکلی و آهن در گوشت قرمز، غلات کامل و لوبیا وجود دارد و بهتر است در رژیم غذایی گنجانده شوند.

مشکلات هورمونی یا عدم تعادل هورمون ها

تعریق شبانه همچنین می تواند به دلیل مشکلات هورمونی یا عدم تعادل هورمون ها در بدن رخ دهد که می تواند به دلیل تعدادی از شرایط ایجاد شود.

دکتر دربی شایر توضیح داد: «مشکلات هورمونی ممکن است با تعریق شبانه مرتبط باشد؛ به عنوان مثال می توان به پرکاری تیروئید (سطح بالای هورمون های تیروئید)، دیابت و سطح بالای قند خون و تغییرات در هورمون های جنسی اشاره کرد.»

تنظیم دمای بدن توسط هیپوتالاموس انجام می شود که همچنین بخشی از سیستم هورمونی است. اختلال عملکرد هیپوتالاموس ممکن است یک مشکل اساسی مرتبط با مشکلات هورمونی باشد و همچنین می تواند باعث تعریق شبانه شود.

اگر نگران این هستید که تعریق شبانه ممکن است یک مشکل اساسی باشد، برای مشاوره بیشتر با پزشک عمومی خود صحبت کنید.

منبع: سلامت نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.