کد خبر : 17598
تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 آبان 1402 - 12:01

زمان انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث اعلام شد + جدول زمانبندی

زمان انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث اعلام شد + جدول زمانبندی
​آمارهای رسمی نشان می‌دهد از ابتدای تخصیص سهام عدالت به عموم مردم در سال 1384 تا کنون، بیش از سه میلیون و 700 هزار سهامدار سهام عدالت فوت کرده‌اند. طی این سال‌ها وضعیت انتقال این سهام به وراث متوفیان بلاتکلیف مانده بود اما به‌تازگی، سازمان بورس زیرساخت‌های لازم برای تعیین تکلیف انتقال سهام سهام عدالت متوفیان را فراهم کرده است.

به گزارش اقتصاد پرس؛ آمارهای رسمی نشان می‌دهد از ابتدای تخصیص سهام عدالت به عموم مردم در سال ۱۳۸۴ تا کنون، بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار سهامدار سهام عدالت فوت کرده‌اند. طی این سال‌ها وضعیت انتقال این سهام به وراث متوفیان بلاتکلیف مانده بود اما به‌تازگی، سازمان بورس زیرساخت‌های لازم برای تعیین تکلیف انتقال سهام سهام عدالت متوفیان را فراهم کرده است.

طی روزهای اخیر، سازمان بورس و اوراق بهادار از سامانه میراث به‌عنوان درگاه نقل و انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث آنها رونمایی کرده است. به گفته مجید عشقی، رئیس سازمان بورس، دستگاه‌های مختلف به این سازمان کمک کرده‌اند تا به صورت الکترونیک بتوان سهام عدالت متوفیان را بدون دریافت کارمزد، به وراث آنها انتقال داد. بر این اساس فقط لازم است یکی از وراث با مدارک لازم به یکی از کارگزاری ها مراجعه کند.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد از ابتدای تخصیص سهام عدالت به عموم مردم در سال ۱۳۸۴ تا کنون، بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار سهامدار سهام عدالت فوت کرده‌اند. طی این سال‌ها وضعیت انتقال این سهام به وراث متوفیان بلاتکلیف مانده بود اما به‌تازگی، سازمان بورس زیرساخت‌های لازم برای تعیین تکلیف انتقال سهام سهام عدالت متوفیان را فراهم کرده است.

سازمان بورس در درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه به نشانی https://ddn.csdiran.ir، فهرست کاملی از کارگزاری‌های عامل در این طرح را منتشر کرده است. در همین حال، این درگاه، با انتشار یک جدول زمان‌بندی، اعلام کرده است که وراث متوفیان کدام سال‌ها باید در چه تاریخی برای تشکیل پرونده اقدام کنند.

گام به گام انتقال سهام عدالت متوفیان

اولین قدم برای ورود به مسیر انتقال سهام عدالت متوفیان، انجام انحصار وراثت و داشتن برگه معتبر و رسمی آن است. در ادامه این مسیر، باید مشخص شود که آیا زمان تشکیل پرونده متوفی فرار سیده است یا خیر. برای این کار، یکی از وراثی که سجامی شده است باید با ورود به درگاه ذی‌نفعان بازار سرمایه، کد ملی، تاریخ تولد و تاریخ فوت متوفی را در بخش «استعلام نوبت پرونده قهری» در درگاه یکپارچه ذی‌نفعان، وارد کند.

در صورتی که زمان تشکیل پرونده تایید شده باشد، متقاضی باید با مراجعه به یکی از دفاتر کارگزاری‌های منتخب نسبت به ارائه یک سری مدارک اقدام کند. همان‌طور که اشاره شد، سازمان بورس در جدولی مشخص کرده است که وراث متوفیان کدام سال‌ها در چه تاریخی برای تشکیل پرونده اقدام کنند.

آن طور که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرده است، متقاضی باید در زمان مراجعه به کارگزاری، تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه متوفی، اصل یا تصویر برابر با اصل کارت ملی و صفحه اول شناسنامه تمامی وراث تعیینی در گواهی حصر وراثت و اصل یا تصویر برابر با اصل گواهی حصر وراثت متوفی را به همراه داشته باشد.

البته بر اساس اعلام سمات، رسید متقاضی کارت ملی و یا گواهی شماره ملی ممهور به مهر سازمان ثبت احوال می‌تواند جایگزین کارت ملی باشد. همچنین اگر متوفی دارای وصیت‌نامه رسمی باشد که در گواهی حصر وراثت نیز به آن اشاره شده است، ارائه اصل یا تصویر برابر با اصل وصیت نامه هم ضروری است.

در همین حال جدول زمان‌بندی مراجعه متقاضیان هم منتشر شده و طبق آن وراث متوفیان سال ۸۴ تا ۱۴۰۰ باید براساس تاریخ های اعلامی، وارد درگاه ذی‌نفعان بازار سرمایه شوند و نسبت به تعیین وضعیت زمان تشکیل پرونده برای آغاز فرایند انتقال سهام اقدام کنند.

اقتصاد پرس

تجارت نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.