کد خبر : 15506
تاریخ انتشار : جمعه 5 آبان 1402 - 20:38

وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با رادیو ملی آمریکا عنوان کرد؛

ارسال تسلیحات از ایران به حماس را تکذیب می کنید؟

ارسال تسلیحات از ایران به حماس را تکذیب می کنید؟
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگویی با رادیو ملی آمریکا عنوان کرد که وی با « رهبران مقاومت در لبنان و همچنین گروه‌های فلسطینی» دیدار داشته و شنیده است که آن‌ها برنامه‌هایی دارند که «از هر آنچه که شاهدش بودید، قوی‌تر و عمیق‌تر هستند».

به گزارش اقتصاد پرس؛ وزیر خارجه کشورمان در این گفت‌وگو تصریح کرد که ایران تنها «حمایت سیاسی» به حماس ارائه می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ارسال تسلیحات توسط ایران به حماس را تکذیب می‌کند، گفت که وی تنها به «وضع موجود» اشاره داشته و حماس تسلیحات کافی برای نبرد کنونی خود در اختیار دارد.

این مقام ارشد دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث حمایت ایران از افزایش این درگیری خواهد شد، گفت: ما نمی‌خواهیم درگیری گسترش پیدا کند. در واقع ما به همه توصیه و آن‌ها را ترغیب می‌کنیم تا در اسرع وقت جنایات جنگی را کنار بگذارند. با این حال شرایط همچنان پیچیده است. برای منطقه ما تحمل اینکه ۷۰۰۰ غیرنظامی در نتیجه بمباران‌های رژیم اسرائیل کشته شده‌اند، سخت است.

وی در پاسخ به اینکه آیا ایران از طرفین می‌خواهد که از خود خویشتن‌داری نشان بدهند، گفت: آن‌ها برای خود تصمیم‌گیری می‌کنند. در هر لحظه هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. ما آمریکا را ترغیب می‌کنیم که حمایت کامل خود از رژیم اسرائیل را رها کند. مطابق با اطلاعاتی که در منطقه داریم، سیستم‌های سیاسی و امنیتی اسرائیل به طور کامل از کار افتاده‌اند. اسرائیلی‌ها هیچ اعتمادی به نتانیاهو و سیستم سیاسی و امنیتی وی ندارند.

هدایت جنگ توسط آمریکا

امیرعبداللهیان بیان کرد: هم‌اکنون تنها ماشین جنگ اسرائیل درحال فعالیت است و آن نیز توسط آمریکا هدایت و کنترل می‌شود. راستش را بخواهید نتانیاهو هم نقش خود را در این مسئله ایفا می‌کند چراکه اگر حملات و این جنگ متوقف شود، او در عرض کمتر از ۲ روز سقوط خواهد کرد.

وزیر خارجه ایران در ادامه سخنان خود گفت: دو هفته پیش با برخی رهبران کشورهای منطقه، رهبران مقاومت در لبنان و همچنین گروه‌های فلسطینی دیدار کردم. من از نقشه‌های آن‌ها متوجه شدم که انگشت آن‌ها بر روی ماشه است. این نقشه‌ها بسیار قوی‌تر و عمیق‌تر از هر آنچه هستند که تا به حال شاهدش بودید.

وی افزود: اگر شرایط ادامه پیدا کند و زنان و کودکان و غیرنظامیان در غزه و کرانه باختری همچنان کشته شوند، هرچیزی امکان‌پذیر خواهد بود. به همین خاطر باور داریم که که اگر این شرایط در منطقه ادامه پیدا کند و زنان و کودکان و غیرنظامیان در غزه و کرانه باختری همچنان کشته شوند، هرچیزی امکان‌پذیر خواهد بود. بنابراین آن‌ها خود محاسبات در رابطه با امنیت‌شان را انجام می‌دهند و همانطور که گفتم آن‌ها برای خود تصمیم‌گیری می‌کنند.

حماس، جنبش آزادی بخش فلسطین

این مقام ارشد کشورمان در پاسخ به اینکه حماس حمایت ایران از عملیات خود را انکار نکرده، گفت: ما حماس را به عنوان جنبش آزادی فلسطین در نظر داریم. آن‌ها در حال نبرد با اشغالگران هستند و من نیز در سخنرانی‌ام در مجمع عمومی سازمان ملل ذکر کردم که آن‌ها براساس قوانین بین‌المللی فعالیت می‌کنند. ایران هیچ‌گاه موافق کشته شدن غیرنظامیان نبوده اما ما به طور سیاسی از جنبش آزادی حمایت می‌کنیم تا اراضی اشغالی آزاد شوند. به همین خاطر حمایت ما تنها سیاسی است. امروز آن‌ها موشک‌، راکت و پهپادهای کافی دارند و می‌توانند به راحتی آن‌ها را از هرجا تهیه کنند. آن‌ها همه چیزهای لازم برای تولید این تسلیحات را در اختیار دارند و تمرینات خود را انجام می‌دهند، به همین خاطر تصمیم به آغاز این عملیات گرفتند.

امیرعبداللهیان در رابطه با اشخاص به اسارت گرفته شده توسط حماس گفت: چندین روز پیش با اسماعیل هنیه در دوحه دیدار کردم. وی گفت که برای نبرد نظامی با ارتش اسرائیل برای مدت طولانی آمادگی دارد. وی گفت که با اسرائیل به توافق رسیده‌اند تا غیرنظامیان را از این درگیری دور نگه دارندآن‌ها به پایگاه‌های نظامی یکدیگر حمله خواهند کرد. این درگیری میان نظامیان ادامه خواهد داشت و غیرنظامیان از آن‌ خارج خواهند شد. ما گفت‌وگوهایی با مقامات قطری داشتیم تا زندانیان غیرنظامی آزاد شوند. من این مسئله رابا آقای اسماعیل هنیه مطرح کردم. او گفت که ما هیچ انگیزه یا دلیلی برای نگه داشتن زندانیان غیرنظامی نداریم و به محض اینکه آتش‌بس برقرار شود، آن‌ها را احراز هویت کرده و با جدایی نظامیان از غیرنظامیان، آن‌ها را آزاد می‌کنیم.

وزیر خارجه ایران در پاسخ به این سوال که چراکه آزادی اسرای غیرنظامی منوط به آتش‌بس است، عنوان کرد: شما می‌دانید که اسرائیل درحال کشتن شمار زیادی از مردم است؟ شما انتظار دارید که این افراد را آزاد کنند، دست اسرائیل را در کشتن باز کنند و دست خودشان را ببندند؟ این منطقی نیست. شما چرا با این سوال از تداوم این جنگ حمایت می‌کنید؟ چرا به دنبال آتش‌بس نیستید؟ وقتی که زمان آزادی زندانیان نظامی فرابرسد نباید فراموش کنید که ۶۰۰۰ فلسطینی توسط اسرائیل اسیر هستند. درحال حاضر آنچه که مهم است، آزادی کسانی است که عضو بدنه نظامی نیستند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.