کد خبر : 4343
تاریخ انتشار : دوشنبه 6 شهریور 1402 - 8:51

بازار مالی بورس کالا در مرداد ماه

بازار مالی بورس کالا در مرداد ماه
تعداد ۳۷ میلیون گواهی سپرده کالایی، ۷۴۳ میلیون واحد صندوق سرمایه گذاری و ۲۸ اوراق سلف موازی استاندارد به ارزش ۵.۲ همت در مرداد امسال در بازار مالی بورس کالا منعقد شد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ بازار مالی بورس کالا در مرداد امسال، انعقاد ۳۷ میلیون گواهی سپرده کالایی، ۷۴۳ میلیون واحد صندوق سرمایه گذاری و ۲۸ اوراق سلف موازی استاندارد به ارزش ۵٫۲ همت را ثبت کرد.

به این ترتیب حجم معاملات ماهانه بازار گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران در مرداد امسال به ۳۶ میلیون و ۹۸۰ هزار و ۳۳۳ ورقه بهادار مبتنی بر کالا بر پایه دارایی های تمام سکه طلا، شمش طلا، زعفران، شیشه و سیمان به ارزش بیش از ۲ هزار و ۲۳۸ میلیارد تومان رسید.

در معاملات ماهانه، عنوان برتر معاملات به لحاظ حجم به سیمان و به لحاظ ارزش به تمام سکه طلا تعلق گرفت. به عبارت دیگر، ۲۱ میلیون و ۴۶ هزار گواهی سپرده سیمان در حالی منعقد شد که این دارایی پایه با ثبت ارزش ۲۲٫۵ میلیارد تومان به لحاظ حجم صدرنشین شد.

شمش طلا فراتر از عدد ۶۶۳ میلیارد تومان

بعد از سیمان، زعفران به لحاظ حجمی با جابه‌جایی ۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۶۹۶ گواهی سپرده در جایگاه دوم قرار گرفت. ارزش معاملات این دارایی از ۴۰۳ میلیارد تومان شد این دارایی به لحاظ حجم دوم شد. اما از نظر ارزش بعد از تمام سکه و شمش طلا در جایگاه سوم ایستاد.

در مرداد امسال همچنین ۳ میلیون و ۴۰۴ هزار و ۹۰۰ گواهی سپرده تمام سکه طلا به ارزش ۹۵۶ میلیارد تومان معامله شد. دارایی پایه مذکور در پنجمین ماه از سال جاری از نظر حجم رتبه سوم و از نظر ارزش رتبه نخست معاملات را کسب کند.

ارزش معامله ۲ میلیون و ۱۲۶ هزار و ۵۷۴ گواهی سپرده شمش طلا نیز از عدد ۶۶۳ میلیارد تومان فراتر رفت. این دارایی از نظر حجم چهارم شد درحالی که به لحاظ ارزش معاملات جایگاه دوم را پس از سکه تمام به خود اختصاص داد.

ارزش معامله ۲۸ اوراق سلف موازی استاندارد

در ماه مورد بررسی همچنین شیشه شاهد ثبت معامله یک میلیون و ۴۶۹ هزار و ۱۶۳ گواهی به ارزش بیش از ۱۹۳ میلیارد تومان بود.

در مرداد ماه همچنین در ۱۳ صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس کالا ۷۴۳ میلیون و ۲۲۱ هزار و ۳۴۷ واحد به ارزش ۲٫۹۷ هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. ارزش معامله ۲۸ اوراق سلف موازی استاندارد در ماه مورد بررسی ۴٫۵ میلیون تومان گزارش شده است.

منبع: تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.