کد خبر : 20881
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 دی 1402 - 10:45

تسنیم: نرخ بیکاری افزایش یافت

تسنیم: نرخ بیکاری افزایش یافت

جزئیات آمارها در بخش های کشاورزی,صنعت و خدمات بیانگر افزایش ۳۷۰هزار نفری شاغلان صنعت در تابستان ۱۴۰۲ است. مطابق آمار معاون اشتغال وزارت کارنیزمطابق تعهد اشتغال سال جاری۷استان به اشتغال‌زایی ۱۰۰درصدی رسیده اند.

تسنیم نوشت: آخرین آمارارائه شده از بازارکار مربوط به تابستان ۱۴۰۲از سوی مرکز آمار است. بررسی اشتغال در بخش های کشاورزی,‌صنعت و خدمات بیانگر افزایش ۳۷۰ هزار نفری شاغلان بخش صنعت است.

بررسی جزئیات نرخ بیکاری تابستان۱۴۰۲ نشان می‌دهد، سطح اشتغال در حوزه صنعت و خدمات بیشتر از سال ۱۳۹۸ و بیشتر از همه سا‌ل‌های قبل است اما کاهش سطح اشتغال در حوزه کشاورزی به‌خاطر خشکسالی‌های پی‌درپی در چند سال اخیر، عامل اصلی کاهش سطح اشتغال در حوزه کشاورزی بوده است. البته سال ۱۳۹۸یکی از سال‌های پربارش کشور بوده و میزان اشتغال در حوزه کشاورزی افزایش قابل توجهی داشته است.

سطح اشتغال در بخش صنعت در تابستان امسال با ۳۷۰هزار و ۵۰۳نفر افزایش به ۸میلیون و ۳۹۹هزار و ۸۱۶نفر رسیده است. این سطح اشتغال در بخش صنعت بالاترین سطح از ابتدای ورود صنعت به کشور تاکنون است. در دوره دولت سیزدهم میزان اشتغال در بخش صنعت بیش از ۴۹۲هزار افزایش یافته و در مقایسه با سال ۱۳۹۸، سطح اشتغال صنعت در تابستان امسال ۴۸۹هزار نفر بیشتر است.

تعداد افراد شاغل در حوزه خدمات هم به ۱۲میلیون و ۴۵۸هزار و ۸۲۸نفر رسیده که ۴۵۲هزار و ۷۴۷نفر بیشتر از تابستان سال گذشته و بالاترین سطح اشتغال نسبت به دوره‌های گذشته است.

سطح اشتغال حوزه کشاورزی در تابستان امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل ۵۸هزار و ۷۵۱نفر افزایش یافته که نشان‌دهنده توقف روند کاهشی سطح اشتغال در این حوزه است. همانطور که آمارها نشان می‌دهد، سطح اشتغال در حوزه کشاورزی پس از سال ۱۳۹۸که اوج اشتغال در این حوزه به‌دلیل افزایش سطح بارش‌ها بود، روند نزولی به‌خود گرفت و سال‌های ۹۹، ۱۴۰۰و ۱۴۰۱کاهش سطح اشتغال در این حوزه به ثبت رسید. به نظر می‌رسد مهمترین علل کاهش سطح اشتغال در حوزه کشاورزی چند سال خشکسالی پیاپی بوده است.

به گزارش تسنیم، محمود کریمی معاون اشتغال وزارت کار معتقد است که نرخ بیکاری کل اقتصاد کشور تقریباً یک درصد کاهشی بوده و از ۸٫۹ در تابستان ۱۴۰۰به ۷٫۹ در تابستان ۱۴۰۲رسیده است. نرخ مشارکت اقتصادی نیز به اندازه ۰٫۶ درصد افزایشی است که نشان از رونق کار است. خالص اشتغال ایجادی در یک سال منتهی به پایان تابستان ۱۴۰۲ عدد ۹۰۷ هزار بوده است.

وی با بیان اینکه نابرابری نرخ بیکاری میان‌ استان‌ها رو به کاهش است افزود: تعهد ایجاد اشتغال در سال ۱۴۰۲ حدود یک میلیون و ۸۸هزار شغل بوده است که مطابق آمار ارائه شده در سامانه رصد,۹۳۷هزار و ۹۳ثبت شده است. یعنی حدود ۸۶درصد از تعهدات ایجاد شده است.

معاون  اشتغال وزارت کار بیان کرد: استان های هرمزگان, مرکزی, سمنان, قزوین, خراسان جنوبی, بوشهر و ایلام به ۱۰۰درصد تعهد خود عمل ایجاد اشتغال خود کرده اند. استان هایی که کمترین تعهد خود عمل کرده اند استان های چهارمحل بختیاری, سیستان و بلوچستان,قم و اصفهان هستند.

وی تاکید کرد: برای رسیدن به هدف در این مسیر، تمام حاکمیت را نسبت به مساله اشتغال دغدغه‌مند و پاسخگو کردیم. هر دستگاهی باید برای ایجاد اشتغال برنامه بدهد و نتیجه را اعلام کند، تا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر آن نظارت کند.

کریمی بیرانوند بیان کرد: اکنون ۸۵ دستگاه در سامانه رصد حاضر هستند و گزارش کار خود را به وزارت تعاون ارائه می‌دهند. میزان همکاری در این بخش به حدی است که کمیته امداد نیز به‌عنوان نهاد غیر دولتی یکی از ارکان ایجاد اشتغال در کسب‌وکارهای خرد در کشور است. در حال حاضر نهادهایی برای اشتغال کار می‌کنند که اصلاً در گذشته کسی به آن فکر نمی‌کرده است.

معاون اشتغال وزیر کار ادامه داد: همین مسائل باعث شده آمارهای ما در حوزه نرخ بیکاری در بخش زنان و استانی قابل مقایسه با دولت‌های قبل نباشد. حالا سوال این است که آیا به نقطه پایدار و مطلوب رسیده‌ایم و وضعمان خوب است؟ آیا همه چیز مطلوب است؟ ما نمی‌گوییم چنین است؛ می‌گوئیم وقتی نرخ بیکاری کاهشی و آمارهای حوزه اشتغال روبه‌بهبود است، باید تلاش ما چند برابر شود تا به نقطه پایدار برسیم؛ این تفاوت رویکرد در دولت سیزدهم با دیگر دولت‌ها است.

اقتصاد پرس

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.