کد خبر : 6323
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 شهریور 1402 - 13:03

کاهش تولید عربستان و روسیه قیمت نفت را بالا برد

کاهش تولید عربستان و روسیه قیمت نفت را بالا برد
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۱ سنت معادل ۰.۰۱ درصد افزایش به ۹۰ دلار و ۵ سنت رسید.

به گزارش اقتصاد پرس؛ به نقل از رویترز، نگرانی بازار در مورد کمبود عرضه پس از تمدید کاهش تولید داوطلبانه عربستان و روسیه تا پایان سال جاری میلادی قیمت نفت را در اولین ساعت تجارت در روز چهارشنبه بالا برده است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۱ سنت معادل ۰٫۰۱ درصد افزایش به ۹۰ دلار و ۵ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۱ سنت معادل ۰٫۰۱ درصد افزایش ۸۶ دلار و ۷۰ سنت معامله می‌شود.

سرمایه‌گذاران انتظار داشتند عربستان و روسیه کاهش تولید داوطلبانه خود را در ماه اکتبر تمدید کنند اما تمدید سه ماهه این طرح غیرقابل انتظار بود.

تحلیلگران عقیده دارند این اقدام عربستان و روسیه بازارهای جهانی نفت را محدودتر کرده و تنها نتیجه آن بالا رفتن بیشتر قیمت نفت است.

تاثیر این کاهش تولیدها بر تورم و سیاست اقتصادی در غرب قابل پیش‌بینی نیست. اما بالا رفتن قیمت نفت احتمال سخت‌تر شدن سیاست‌های پولی مخصوصاً در آمریکا را جهت مهار تورم بیشتر می‌کند.

ریستاد انرژی تخمین می‌زند تقاضا برای نفت در دنیا در سه ماهه پایانی سال جاری میلادی حدود ۲٫۷ میلیون بشکه در روز بیشتر از عرضه خواهد بود.

طبق گفته یکی از مقامات وزارت انرژی عربستان، این کشور کاهش تولید داوطلبانه یک میلیون بشکه‌ای خود را ۳ ماه دیگر و تا پایان سال جاری میلادی تمدید می‌کند.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه هم طی بیانیه‌ای در روز سه‌شنبه اعلام کرد صادرات نفت این کشور ۳۰۰ هزار بشکه در روز تا پایان ۲۰۲۳ کاهش خواهد یافت.
کاهش تولید عربستان و روسیه علاوه بر کاهش تولید جمعی تولید کنندگان ائتلاف اوپک پلاس است که تا پایان ۲۰۲۴ تمدید شده بود.

هر دوی این کشورها قرار است تصمیم خود برای کاهش تولید را به صورت ماهانه بررسی کنند و در صورت لزوم و با توجه به شرایط بازار، کاهش بیشتر یا افزایش تولید اعمال کنند.

این تصمیم عربستان و روسیه نشان دهنده تاکید آنها بر تثبیت قیمت نفت در فضای پرچالش بازار است.

اما از طرف دیگر دوره سالانه تعمیرات و نگهداری پالایشگاه‌ها در آمریکا از سپتامبر تا اکتبر می‌تواند تقاضا برای نفت را محدود کرده و جلوی بالا رفتن بیشتر قیمت آن را بگیرد.

تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.