کد خبر : 14934
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 آبان 1402 - 13:02

زمان انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث مشخص شد

زمان انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث مشخص شد
انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث، از چند روز آینده آغاز می‌شود.

به گزارش اقتصاد پرس؛  بیش از ۱۵ سال است که مساله سهام عدالت متوفیان بلاتکلیف بوده و خانواده های آنها منتظر بودند که به شکل سهل و ساده با کمترین دیوانسالاری اداری و اجرایی انتقال سهام متوفیان انجام گیرد.

لازم به ذکر است وزیر اقتصاد در نشست خبری روز جاری با اشاره به تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان گفت:   از روزهای آینده با اولویت بر روش های غیرحضوری کار را ساماندهی خواهیم کرد و نماینده وراث می توانند با مراجعه به سامانه ای که طی روزهای اتی معرفی خواهد شد، می توانند فرایند تعیین تکلیف سهام متوفیان را به انجام برسانند. با این اقدام، سهام عدالت  بیش از ۳٫۵ میلیون متوفی  تعیین تکلیف خواهد شد.

تا پیش از این حمیدرضا دانش کاظمی، عضو شورای عالی بورس در خصوص آخرین وضعیت تعیین تکلیف وراث سهام عدالت گفته بود: در آخرین جلسه شورای عالی بورس که در نخستین روزهای مهرماه برگزار شد، مصوبه تعیین تکلیف متوفیان سهام عدالت صادر شد.

وی به وجود موارد متعدد در زمینه تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان تاکید کرد و گفت: وراث باید درخواست خود را اعلام و برگه انحصار به وراثت را در اختیار داشته باشند.

دانش کاظمی به معضل موجود در زمینه سهام عدالت متوفیان تاکید کرد و ادامه داد: فرآیند سهام عدالت متوفیان از سال‌ها قبل بلاتکلیف مانده و مشکل اصلی این است که حتی شاید وراث هم فوت کرده باشند.

عضو شورای عالی بورس به دیگر مشکل حاکم در مسیر سهام عدالت متوفیان اشاره کرد و اظهار داشت: در ایران با ادیان و مذاهب مختلفی روبرو هستیم و این‌گونه نیست رفتار وراثتی کشور در خصوص مذهب شیعه با فرد مسیحی و زرتشتی یکسان باشد.

وی ادامه داد: اینکه چگونه بتوان سهام عدالت و سود این سهام را به دست وارث اصلی برسانیم، خود دارای یک فرآیند حقوقی است که باید آنها را طی کنیم.

دانش کاظمی افزود: از سوی دیگر طبق دستور رهبر معظم به قوه قضاییه، نباید هزینه ویژه‌ای برای امور سهام عدالت از سوی سهامداران پرداخت شود.

عضو شورای عالی بورس تاکید کرد: پس از تصمیمات اتخاذ شده از سوی شورای عالی بورس در نهایت مصوب شد تا دفاتر خدمات الکترونیک قضایی امکانی را فراهم کند که سهامداران بتوانند از طریق برگه انحصار وراثت، فرمی را به صورت رایگان از طریق سامانه‌ای که به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی متصل است، پر کنند.

وی اعلام کرد که با توجه به چنین اقدامی، وراث متوفیان سهام عدالت و نیز سهامی که باید به آنها اختصاص یابد؛ مشخص است.

تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.