کد خبر : 4047
تاریخ انتشار : شنبه 4 شهریور 1402 - 12:16

مدیرعامل پتروشیمی شازند:

ارزش ۶۰ همتی سهام در حال واگذاری پتروشیمی شازند

ارزش ۶۰ همتی سهام در حال واگذاری پتروشیمی شازند

مدیرعامل پتروشیمی شازند گفت: بانک‌های کشور باید از بنگاه‌داری خارج شوند و بر این اساس بانک ملی ایران به عنوان سهامدار عمده شرکت پتروشیمی شازند تصمیم واگذاری دارد. حدود ۳۰ همت ارزش گذاری شده بود این درحالی است که ارزش این سهام در حال حاضر بیش از ۶۰ همت قیمت گذاری شده است.

اقتصاد پرس؛ جمعی از اصحاب رسانه استان مرکزی روز دوشنبه ۲۳ مرداد ماه ۱۴۰۲ ضمن حضور در مجتمع پتروشیمی شازند در نشست صمیمانه خبری با خلیلی‌نیا، مدیر پتروشیمی شازند شرکت کردند.
در ابتدای این نشست خبری که به منظور تجلیل از زحمات و تلاش های اهالی رسانه استان برگزار شد ، هندی مدیر روابط عمومی و امور بین الملل ضمن عرض خیرمقدم خدمت خبرنگاران حاضر ، هدف از برگزاری نشست خبری را تجلیل از مقام شامخ شهدای خبرنگار همچون شهید صارمی و سایر شهدای این عرصه مقدس همچنین قدردانی از خدمات ارزنده و تلاش های خستگی ناپذیر اصحاب رسانه استان مرکزی عنوان نمودند و بر استمرار و تقویت همکاری های دوجانبه تاکید کردند.
سپس خلیلی نیا نیز ضمن خوش آمدگویی به خبرنگاران حاضر طی سخنانی در ارتباط با رسالت خبرنگاران در حوزه خبررسانی و ارائه اطلاعات به آحاد جامعه گفت: خبرنگاران چشم بینا و زبان مردم هستند که همواره در کنار مسئولین خدمتگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با تعهد ، دلسوزی و سخت کوشی اخبار صحیح و اثرگذار را پوشش می دهند.
او عنوان کرد: امروز حلقه مفقوده صنعت کشور ، توسعه صنعت پتروشیمی و پالایشگاهی می باشد که توجه به این مهم ، قطعا نقش بسیار موثری در توسعه اقتصادی کشور ایفا خواهد کرد.

هدفگذاری ۳۰۰ میلیون دلاری صادرات شرکت پتروشیمی شازند در سال جاری

مدیرعامل پتروشیمی شازند به معرفی فعالیت های این شرکت پرداخته و اظهار داشت: شرکت پتروشیمی شازند نگین صنعت پتروشیمی کشور می باشد که با بهره مندی از توانمندی ها و تجربیات منحصر به فرد حدود ۴ هزار و ۲۰۰ نفر نیروی انسانی متخصص ، نیاز بیش از ۵ هزار صنایع مختلف پایین دستی در سطح داخل و خارج کشور را تامین می نماید و این مجتمع به عنوان متنوع ترین تولید کننده مواد اولیه و میانی پلیمری و شیمیایی ، نقش بسیار مهمی در ارزآوری کشور ایفا می نماید و باید بر این مهم تاکید داشت که این شرکت در سال گذشته بالغ بر ۲۵۰ میلیون دلار صادرات داشته و ان شاا… میزان صادرات امسال که بیش از ۳۰۰ میلیون دلار هدف گذاری شده است را محقق کنیم. ضمنا نگاه ویژه پتروشیمی شازند به موضوع صادرات سبب شده تا محصولات تولید شده این مجتمع صنعتی به اقصی نقاط دنیا صادر و همین امر باعث شده این شرکت در سال‌های متمادی به عنوان صادر کننده برتر استان مرکزی و کشور معرفی شود.

تامین خوراک پایدار مجتمع پتروشیمی شازند

خلیلی‌نیا به مسئله تامین خوراک مورد نیاز مجتمع پتروشیمی شازند نیز اشاره کرد و گفت: طبق طراحی های اولیه، باید خوراک مورد نیاز این مجتمع از طریق خط لوله و توسط شرکت های پالایشگاهی امام خمینی (ره) شازند و اصفهان تامین شوذ که متاسفانه در ادوار گذشته به سبب برخی از مسائل همچنین اولویت های تولید بنزین در پالایشگاه های کشور، بخش عمده خوراک مورد نیاز این مجتمع که بالغ بر ۳ هزار تن در روز است ، از طریق مینی ریفاینری های مختلف در سطح کشور تامین می شد و این امر سبب بروز مشکلات فراوان خصوصا افزایش هزینه های ناشی از حمل و نقل زمینی ، خطرات جاده ای و لاست خوراک شد، به گونه ای که در گذشته و یا بدو ورود بنده میزان ذخیره سازی خوراک مجتمع پتروشیمی شازند تنها جوابگوی سه روز فعالیت های تولیدی این مجتمع بزرگ بوده ولی بحمدالله امروز با پیگیری های مستمر و تعاملات خوبی که میان شرکت پتروشیمی شازند با مدیران عامل پالایشگاه های شازند و اصفهان برقرار شده است ، تمامی خوراک مورد نیاز از طریق خط لوله و مطابق بر طراحی اولیه از سوی این دو شرکت است و خوراک از طریق خط لوله تامین می‌شود و این امر سبب کاهش میزان ۱۰ درصدی از ۸۲ درصد بهای قیمت تمام شده شرکت در بخش تامین خوراک در سرفصل هزینه های حمل و نقل خوراک شده است.

سود آوری تاریخی شاراک در سه ماه نخست سال ۱۴۰۲

او به وضعیت صورت های مالی و افزایش سود آوری شرکت پتروشیمی شازند اشاره و خاطر نشان کرد: سود سه ماهه نخست سال جاری شرکت پتروشیمی شازند هزار و ۱۶۶ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است، این افزایش نسبت به دو سال گذشته ۳۴ درصد و نسبت به سه سال گذشته ۳۰۰ درصد بوده است. همچنین در طول این مدت میزان فروش ۵ درصد، میزان سود ناخالص ۷ درصد و میزان تولیدات مجتمع ۱۰ درصد افزایش یافته است که این امر با مدیریت هوشمند شرکت در زمینه کنترل در خریدها و فروش محصولات بوده و شاهد آن هستیم با وجود افزایش نرخ مواد اولیه و افزایش نرخ حقوق و دستمزد در حالی در شرکت ما محقق شده که بسیاری از شرکت های پتروشیمی کشور با مشکلات عدیده ای مواجه هستند ، ولی شرکت پتروشیمی شازند موفق به کسب این افتخارات بسیار ارزشمند و رکوردهای تاریخی شده است.
در ادامه تعدادی از خبرنگاران حاضر در نشست خبری سوالات خود را مطرح و پاسخ های مرتبط از سوی خلیلی‌نیا به شرح ذیل ارائه شد.
مدیرعامل پتروشیمی شازند در خصوص بروز حادثه اخیر در بخش آتش نشانی مجتمع پتروشیمی شازند اعلام نمودند: متاسفانه بر اثر ترکیدگی سیلندر خاموش کننده پودری یکی از پرسنل خدوم این بخش فوت کردند که بلافاصله کمیته مدیریت بحران شرکت پتروشیمی شازند تشکیل و تاکنون نیز جلسات متعددی برگزار شده است و یک تیم کارشناسی خبره نیز در حال بررسی ابعاد حادثه هستند که انتظار می رود نتایج بررسی های بعمل آمده طی روزهای اخیر مشخص شود. در راستای همین موضوع مقرر شده بخشی از فعالیت های پر ریسک و یا حتی کم ریسک در بخش های مختلف مجتمع را می توان از طریق شرکت های واجد شرایط و یا مراکز معتبر خارج از شرکت واگذار و فعالیت های مرتبط را برون سپاری نمود. همچنین رعایت روش ها ، شیوه نامه ها و دستورالعمل های ایمنی به منظور کاهش خطرات ناشی از کار و حفظ سلامت و جان همکاران تلاشگر شرکت در حال تجدید نظر در اولویت اصلی ما قرار دارد و انتظار می رود سایر همکاران و بخش های دست اندرکار، بر رعایت مسائل ایمنی توجه ویژه ای نمایند و در صورت لزوم، بخشی از فرایندهای مرتبط با مباحث ایمنی اصلاح و بازنگری سخت گیرانه تر قرار گیرد.
او با یادآوری اولویت های اصلی فعالیت های کاری شرکت گفت: افزایش تولید، حمایت از شرکت های دانش بنیان، افزایش سود آوری شرکت در کنار توجه ویژه به موضوعات منابع انسانی مرتبط با همکاران شاغل در شرکت و تحقق هر چه بیشتر اقدامات در راستای مسئولیت های اجتماعی، از مهم ترین اهداف و برنامه های جاری شرکت پتروشیمی شازند است. لازم به ذکر است در خصوص موضوع منابع انسانی همواره توجه به پرسنل تلاشگر شرکت به منظور کسب رضایتمندی نسبی آنها جزء برنامه های اساسی شرکت است و در رابطه با رسالت مسئولیت های اجتماعی و ایفای نقش موثر در منطقه، پتروشیمی شازند یکی از پیشگامان این عرصه می باشد.

تاسیس باشگاه فرهنگی ورزشی پتروشیمی شازند

خلیلی‌نیا افزودند: یکی از موضوعات مرتبط با مسئولیت های اجتماعی صنایع نسبت به محیط پیرامونی خود، توجه به مقوله ورزش و ایجاد نشاط اجتماعی است. بدین منظور شرکت پتروشیمی شازند اقدام به تاسیس باشگاه فرهنگی ورزشی نموده که مراحل ثبت این باشگاه از طریق اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی و شهرستان شازند در حال پیگیری است که طبق آخرین پیگیری ها، این باشگاه ظرف هفته آینده به ثبت خواهد رسید.
مدیرعامل پتروشیمی شازند در خصوص نحوه فعالیت ها و زمینه های کاری باشگاه فرهنگی ورزشی این شرکت عنوان کرد: پیش بینی و برآورد بعمل آماده بر این اساس می باشد که باشگاه مذکور در رشته های مختلف ورزشی و با توجه به پتانسیل های موجود در شهرستان شازند در دو بخش ورزش همگانی و قهرمانی حضور چشمگیر در مسابقات و لیگ های مختلف داشته باشد. در بخش ورزش همگانی که به بهره مندی بیشتر پرسنل خدوم شرکت و خانواده های محترمشان و نیز ساکنین منطقه از اماکن ورزشی توجه شده است، فعالیت های مرتبط با توجه به امکانات ورزشی موجود در شهر مهاجران صورت می پذیرد که امور ورزش شرکت پتروشیمی شازند متولی آن خواهد بود و به منظور بهره مندی شایسته همکاران، دستور بازسازی و نوسازی اماکن ورزشی شرکت که نیازمند بودجه خاصی هم می باشد صادر و در مرحله اجرا است.
او گفت: در بخش ورزش قهرمانی هم بررسی های کارشناسی در حال پیگیری است و نحوه حضور تیم های مختلف در سطح لیگ دسته اول و یا لیگ های برتر کشور مورد بحث و بررسی تبادل نظر قرار خواهد گرفت و طبق هماهنگی های بعمل آمده با مسئولین محترم بانک ملی ایران و شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی به عنوان سهامداران عمده شرکت پتروشیمی شازند، اخذ مجوزهای مرتبط در حال پیگیری است و انتظار می رود در صورت تشکیل تیم فوتبال پتروشیمی شازند برای حضور در لیگ های قهرمانی کشور، بودجه ای بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال جهت باشگاه فرهنگی ورزشی تخصیص یابد.

ارزش ۶۰ همتی سهام در حال واگذاری شاراک

خلیلی‌نیا در خصوص واگذاری سهام شاراک یادآور شدند: بر اساس تصمیمات وزارت اقتصاد و امور دارایی، بانک های کشور باید از بنگاه داری خارج شوند و بر این اساس بانک ملی ایران به عنوان سهامدار عمده شرکت پتروشیمی شازند تمامی سهام خود را به فروش می رساند که در سال گذشته با توجه به نرخ ارز، ارزش سهام ۵۰،۴ درصدی بانک ملی ایران در شاراک، حدود ۳۰ همت ارزش گذاری شده بود که در سال جاری با توجه به افزایش نرخ ارز، اینجانب مجددا درخواست تجدید نظر در خصوص ارزش سهام در حال واگذاری را مطرح که با توجه به بررسی های مراجع ذی صلاح، ارزش این سهام در حال حاضر بیش از ۶۰ همت قیمت گذاری شده است.

افزایش میزان صادرات محصولات تولیدی پتروشیمی شازند

او به بازارهای صادراتی محصولات تولیدی مجتمع عظیم پتروشیمی شازند اشاره کرد و گفت: ما به دنبال افزایش صادرات محصولات تولیدی این شرکت به اقصی نقاط دنیا هستیم لازم به ذکر است که در گذشته میزان صادرات ۳۰ درصد نسبت به ۷۰ درصد فروش داخلی محصولات بوده که برنامه سال جاری ما ، افزایش حجم میزان صادرات به ۴۰ درصد می باشد. همچنین عمده محصولات شرکت به سه بخش: محصولات پلیمری، شیمیایی و برش های هیدروکربنی تقسیم می شود که در بازارهای داخلی و صادراتی با بالاترین کیفیت و استانداردهای بین المللی عرضه می شود.
خلیلی‌نیا به افزایش ظرفیت واحد اتیلن اکساید مجتمع پتروشیمی شازند نیز اشاره کرده و عنوان نمودند: عمده محصولات شیمیایی تولیدی در ناحیه سه بهره برداری این مجتمع جزء محصولات یونیک در کشور می باشد که تنها تولید کننده آن، شرکت پتروشیمی شازند است.

افزایش ۳ هزار میلیارد ریالی سود شرکت پتروشیمی شازند

یکی از واحدهای منحصر به فرد این مجتمع واحد اتیلن اکساید است که محصول تولیدی این واحد در صنایع مختلف داخلی کاربردهای فراوانی دارد. به منظور افزایش ظرفیت این واحد و در راستای اجرای پروژه های کوتاه مدت و زود بازده در شرکت، راه اندازی تاور ۴۱۱ در دستور کار قرار گرفت که بحمدالله با راه اندازی این تاور به صورت روزانه ظرفیت تولید محصول اتیلن اکساید ۲۵ تن افزایش یافت و با توجه به این میزان از افزایش تولید، سالانه حدود ۳ هزار میلیارد ریال سود آوری عائد شرکت می گردد. اجرای این پروژه نشان از توانمندی های کم نظیر کارکنان و مدیران تلاشگر و خبره شرکت پتروشیمی شازند دارد و موجب غرور افتخار است که امروز شاهد آن هستیم که بسیاری از مدیران عامل صنعت پتروشیمی کشور، از کارکنان و مدیران ارشد این شرکت بوده اند.

لزوم حمایت همه جانبه از جامعه خبری

شرکت پتروشیمی شازند به همت واحد روابط عمومی و اموربین الملل امسال هم به شکل ویژه این برنامه تجلیل از مقام شامخ خبرنگار را با حضور تلاشگران عرصه خبر و رسانه برگزار نمود تا ضمن قدردانی از زحمات شما عزیزان زمینه تعامل بیشتر و درجهت پوشش اخبار فعالیت ها و دستاوردهای این مجتمع عظیم صنعتی باب ارتباط و با رسانه را مستحکم تر نماید و جا دارد ضمن عرض تقدیر از تلاشهای یکایک شما عزیزان عرض کنم با محوریت واحد روابط عمومی و امور بین الملل می توان جهت نتویر افکار اخبار امیدوارکننده و موفقیت آمیز را برای جامعه یمخاطبین این صنعت انتشار داد.
مدیرعامل پتروشیمی شازند در راستای تکریم و حمایت از خبرنگاران و اصحاب رسانه بر این مهم تاکید کرد: خبرنگاران با ذوق و علاقه وافر نقش بسیار مهمی را در انتشار و انعکاس اخبار و به تصویر کشاندن دستاوردهای بزرگ در صنایع مختلف ایفا می نمایند به همین دلیل شرکت پتروشیمی شازند امسال به شکل ویژه ضمن قدردانی از تلاش های موثر این قشر فرهیخته که پوشش اخبار را بعهده داشته اند به همت واحد روابط عمومی و اموربین الملل از فعالیت ها و دستاوردهای این مجتمع عظیم صنعتی تاکید می نماید و متقابلا نیز این شرکت با محوریت واحد روابط عمومی و امور بین الملل لازم است از خدمات شایسته اهالی رسانه به نحو احسن حمایت و قدردانی کند.

ساخت بیمارستان ۱۲۰ تختخوابی شازند، مصوبه سفر استانی هیات دولت

خلیلی نیا به مشارکت شرکت پتروشیمی شازند در ساخت بیمارستان ۱۲۰ تختخوابی شازند نیز اشاره و یادآور شدند: در سفر استانی ریاست محترم جمهور به استان مرکزی ، مصوبه ساخت این بیمارستان به تایید هیات محترم دولت رسید و طبق مصوبات جلسات مختلف وظایف شرکت و سایر مجموعه های مرتبط مشخص و معین شده به طوریکه هزینه ساخت بیمارستان بر عهده شرکت پتروشیمی شازند ، تامین زمین بر عهده شهرداری شازند و نیز تجهیز و تامین نیروی انسانی و امکانات پزشکی و درمانی این بیمارستان بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی می باشد. باید بر این مهم نیز تاکید نمود که با توجه به پیش بینی های بعمل آمده از هزینه ساخت بیمارستان که مبلغی بالغ بر ۵ تا ۶ هزار میلیارد ریال می باشد، پتروشیمی شازند بسته های متنوع سرمایه گذاری را تعریف عملیاتی خواهد نموده تا ضمن جبران بخشی از هزینه های ساخت و همچنین با جذب سرمایه گذاری های پیش بینی شده ، منافع سایر سهامداران شاراک را هم مراقبت کند.

۱۶ پروژه مهم زیست محیطی در دستور کار پتروشیمی شازند

مدیرعامل پتروشیمی شازند به موضوع حائز اهمیت محیط زیست اشاره کرد و یادآور شد: توجه به تمامی جنبه های زیست محیطی باید از اهم فعالیت ها و اولویت های صنایع باشد و بحمدالله پتروشیمی شازند به عنوان یک صنعت سبز اهمیت ویژه ای برای صیانت از تمامی جنبه های مهم زیست محیطی قائل می باشد. این شرکت ۱۶ پروژه مهم مرتبط با فعالیت ها و جنبه های محیط زیستی را در دستور کار خود قرار داده که از مهمترین این پروژه ها می توان به: هماهنگی با شرکت آبفای استان مرکزی به منظور دریافت پساب شهر مهاجران در راستای کاهش بهره برداری از منابع آبی زیرزمینی با توجه به قابلیت های تخصصی استقرار سیستم تصفیه پساب بسیار پیشرفته در مجتمع ، اجرای طرح توسعه پروژه EDR به منظور بازیافت آب مصرفی و برگشت آن به چرخه استفاده مجدد به منظور کاهش مصرف آب، پروژه استحصال بنزن از برش C6 و . . . اشاره نمود جهت اطلاع باید گفت که تمامی پروژه های در دست اقدام و برنامه ریزی شده تماما در راستای مسئولیت های اجتماعی شرکت پتروشیمی شازند به عنوان یک صنعت پیشگام و سرآمد در حوزه حفاظت از محیط زیست و در کمیته تخصصی محیط زیست این شرکت طرح و بعضا عملیاتی و یا در حال عملیاتی است.
یادآور می شود ایشان بر این مهم نیز تاکید نمودند که بر اساس دستورالعمل ها و بخشنامه های جدید ابلاغی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، لازم است اقدامات مرتبط با کاهش آلایندگی های ناشی از فلرهای صنایع در دستور کار قرار گرفته و با توجه به اهمیت موضوع، پتروشیمی شازند از گذشته بر نوع عملکرد مشعل های مجتمع فلرها به صورت آنلاین نظارت داشته ولی با این وجود به دنبال آن هستیم تا کلیه فلرهای موجود در مجتمع پتروشیمی شازند را بیشتر از گذشته مدیریت نمایید تا حدی که ارسال گازها به سمت مشعل ها کاملا قطع گردد و بدین منظور بودجه مورد نیاز نیز تامین و پیش بینی شده است که امیدواریم این پروژه هم به نتیجه ختم شود.

پتروشیمی شازند، پترو پالایش می شود

دکتر خلیلی نیا در ادامه سخنانشان به ظرفیت های کم نظیر صنایع بالادستی و پایین دستی وزارت نفت اشاره نموده و خاطر نشان ساختند: خوشبختانه ظرفیت های بسیار موفق و کم نظیری در مجموعه وزارت نفت وجود دارد که با بهره مندی از این ظرفیت ها می توان شاهد تاثیرات چمشگیری در رشد اقتصادی کشور و تولید ملی باشیم. یکی از دغدغه های اصلی صنایع پتروشیمی کشور موضوع تامین خوراک پایدار است. در حال حاضر شاهد هستیم که نرخ خوراک مصرفی پتروشیمی های گاز سوز که عمده شرکت های پتروشیمی کشور را شامل می شود افزایش چشمگیری داشته است، بدین منظور مجتمع پتروشیمی شازند در راستای تامین پایدار خوراک خود، طرح مطالعاتی تبدیل این مجتمع عظیم صنعتی به یک شرکت پتروپالایشگاهی را در دستور کار خود قرار داده که با احداث یک واحدی مینی ریفاینری در این مجموعه، می توانیم از ظرفیت های بالقوه موجود نهایت بهره مندی را ببریم.

تولید دانش بنیان، سرلوحه فعالیت های کاری شرکت پتروشیمی شازند

مدیرعامل پتروشیمی شازند در پایان سخنانشان بر این مهم تاکید داشتند که فرمایشات حکیمانه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) همواره سرلوحه فعالیت های کاری شرکت پتروشیمی شازند است، به همین جهت بر اساس منویات معظم له، این شرکت در جهت داخلی سازی گام های بسیار مهم و موثری برداشته است و علاوه بر قطعات، بسیار از تجهیزات حساس واحدهای تولیدی مجتمع با توانمندی های متخصصین پتروشیمی شازند و شرکت های دانش بنیان داخلی، بومی سازی شده است که از مهمترین این اقدامات می توان به بومی سازی تجهیز بسیار مهم توربو اکسپندر واحد الفین و دستیابی به دانش فنی آن اشاره کرد که قیمت تجهیز مذکور بالغ بر ۱۰ میلیون دلار می باشد که تلاشگران پتروشیمی شازند توانستند با ۴۰۰ هزار دلار آن را بومی سازی نمایند.
بومی سازی اکسترودر واحد LLDPE به منظور تبدیل پودر به گرانول در این واحد از اقدامات ارزشمند در دست اقدام متخصصین شرکت پتروشیمی شازند می باشد که دانش فنی آن در اختیار یک شرکت معتبر ژاپنی می باشد و بحمدالله این مورد تجهیز نیز در آینده نزدیک در مدار تولید مجتمع قرار خواهد گرفت. بومی سازی اتمر ۱۶۳، ساخت کاتالیست روپک واحد ۲EH و راه اندازی و تاسیس واحد تولید کاتالیست به منظور بومی سازی کاتالیست های مورد نیاز واحدهای تولیدی مجتمع از دیگر اقدامات شایان توجه در شرکت پتروشیمی شازند می باشد که تمامی این اقدامات ماندگار تبلوری عینی از شعار “ما می توانیم” است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.