کد خبر : 11167
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 مهر 1402 - 8:39

مشارکت ایران در تولید افزایش نفت اوپک

مشارکت ایران در تولید افزایش نفت اوپک
نظرسنجی ماهانه رویترز نشان داد تولید نفت اوپک در سپتامبر، تحت تاثیر افزایش تولید ایران و نیجریه، برای دومین ماه متوالی افزایش پیدا کرده است.

به گزارش اقتصاد پرس؛ نظرسنجی ماهانه رویترز نشان داد سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در سپتامبر، ۲۷.۷۳ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۱۲۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با اوت افزایش داشت. تولید این گروه در اوت برای نخستین بار از فوریه افزایش یافت.

رشد تولید نفت اوپک در سپتامبر با افزایش تولید نیجریه روی داد که با دزدی نفت و ناامنی در منطقه تولید نفت خود مقابله می‌کند. ایران هم با وجود تحریم‌های آمریکا، نفت بیشتری تولید می‌کند و تولیدش به بالاترین میزان از سال ۲۰۱۸ رسیده است.

بر اساس آمار کشتیرانی و اظهارات منابع آگاه، نیجریه در سپتامبر موفق شد بدون اختلال بزرگ در ارسال محموله‌ها، صادرات خود را افزایش دهد و تولیدش را به میزان ۱۱۰ هزار بشکه در روز بالاتر ببرد. این کشور احیای بیشتر تولید تا سال میلادی آینده را هدف گرفته است.

دومین افزایش بزرگ تولید مربوط به ایران بود که تولیدش را به ۳.۱۵ میلیون بشکه در روز رساند. این بالاترین سطح تولید ایران از سال ۲۰۱۸ است که واشنگتن، تحریم‌ها علیه ایران را برگرداند.

تحلیلگران اظهار کردند: به نظر می‌رسد صادرات بالاتر نفت از سوی ایران، نتیجه موفقیت ایران در دور زدن تحریم‌های آمریکا است.

عراق و امارات تولیدشان را اندکی افزایش دادند

تولید ۱۰ کشور عضو اوپک که در توافق کاهش تولید اوپک پلاس مشارکت دارند، به میزان ۸۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت. عربستان سعودی و سایر اعضای اوپک در منطقه خلیج فارس، پایبندی بالا به محدودیت عرضه و کاهش تولید اضافی را حفظ کرده اند.

تولید عربستان سعودی در اوت و سپتامبر نزدیک به ۹ میلیون بشکه در روز بود. این کشور، کاهش تولید اضافی به میزان یک میلیون بشکه در روز را تا پایان سال ۲۰۲۳ تمدید کرده تا از بازار حمایت بیشتری به عمل آورد.

عراق و امارات عربی متحده، تولیدشان را اندکی افزایش دادند و همزمان، عرضه آنگولا ۵۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت که بزرگترین کاهش در میان اعضای اوپک بود و به دلیل کاهش صادرات روی داد.

تولید نفت اوپک حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز پایین‌تر از سقف تعیین شده است، زیرا نیجریه و آنگولا فاقد ظرفیت برای تولید به اندازه سطح توافق شده هستند.

نظرسنجی رویترز با هدف رصد عرضه به بازار نفت انجام می‌شود و بر اساس داده‌های فراهم شده توسط منابع خارجی، داده‌های رفینیتیو آیکان، اطلاعات شرکت‌های رصدکننده صادرات نفت شامل کپلر و پترولجستیک و اطلاعات ارائه شده توسط منابع شرکت‌های نفت، اوپک و مشاوران تهیه شده است.

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.