کد خبر : 12372
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 مهر 1402 - 9:00

میانجیگری اردوغان بین تل آویو و فلسطین

میانجیگری اردوغان بین تل آویو و فلسطین
رئیس‌جمهور ترکیه در حین تماس تلفنی با رئیس رژیم صهیونیستی گفت که تلاش برای حل‌وفصل درگیری میان این رژیم و فلسطین در غزه از طریق ابزارهای نظامی، صرفا درد و رنج انسانی را بیشتر خواهد کرد و به چرخه خشونت در این منطقه دامن می‌زند.

به گزارش اقتصاد پرس؛ رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در حین تماس تلفنی با اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی گفت: آنکارا از هر دو طرف اسرائیلی و فلسطینی می‌خواهد تا از خونریزی بیشتر جلوگیری کنند و تلاش‌های دیپلماتیکی را برای بازگشت آرامش به منطقه افزایش دهند.

رئیس‌جمهور ترکیه پس از تماس با هرتزوگ و چندین سران کشورهای عرب از جمله محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و نجیب میقاتی، نخست وزیر موقت لبنان بیانیه‌ای را در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) منتشر کرد و نوشت: ترکیه به هر شکلی ازجمله تبادل زندانیان البته اگر طرف‌ها درخواست بدهند، آماده میانجیگری است.

او تماس‌های روز دوشنبه را «بسیار مفید» خواند و افزود که آنکارا تماس دیپلماتیک خود را گسترش خواهد داد و برای پایان دادن به این درگیری تلاش خواهد کرد.

رسانه‌های عبری گزارش دادند که رئیس‌جمهور ترکیه به رئیس رژیم صهیونیستی درباره حملات علیه غزه و «اعمال مجازات دسته‌جمعی علیه تمامی فلسطینی‌ها» هشدار داده است.

اردوغان از رژیم صهیونیستی خواست بمباران علیه غزه را متوقف کند

اردوغان همچنین در ادامه بیانیه‌اش با اشاره به خشونت‌ها و جنایات اخیر رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها تصریح کرد: رویکرد اسرائیل که شامل آزار و اذیت مداوم مردم فلسطین است و امنیت و جان و مال آن‌ها را به خطر می‌اندازد، باعث تشدید درگیری‌ها شده و منجر به ناآرامی می‌شود که درنهایت امنیت هم فلسطینی‌ها و هم اسرائیلی‌ها را تهدید می‌کند.

رئیس‌جمهور ترکیه در پایان ضمن آنکه از رژیم صهیونیستی خواست تا بمباران علیه غزه را متوقف کند و از فلسطینی‌ها نیز خواست تا به حملات خود پایان دهند، گفت: ترکیه هم حملات به غیرنظامیان اسرائیلی و هم ظلم، کشتار غیرقانونی و تهدید جان و مال فلسطینی‌ها توسط مقامات اسرائیلی و شهرک نشینان غیرقانونی را محکوم می‌کند. همچنین تخریب نابجا در غزه و حملات به شهرهای اسرائیل را کاملا غیرقابل قبول می‌دانیم. هر دو طرف باید با منطق، خونسردی و وجدان انسانی رفتار کنند.

هنوز هیچ از یک طرف‌ها به درخواست رجب طیب اردوغان پاسخی نداده‌اند.

صبح روز شنبه، حملات سنگین راکتی و موشکی مقاومت، شهرک‌های صهیونیست‌نشین مجاور نوار غزه را هدف قرار دادند و «محمد الضیف» فرمانده گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش حماس، از آغاز عملیات «طوفان‌الاقصی» خبر داد.

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.