کد خبر : 22992
تاریخ انتشار : شنبه 19 اسفند 1402 - 11:19

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

ترکیه در عراق دارد به راحتی جایگزین بازار ایران در این کشور می‌شود!

ترکیه در عراق دارد به راحتی جایگزین بازار ایران در این کشور می‌شود!

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: اکنون ترکیه در عراق دارد به راحتی جایگزین ایران می‌شود و حتی عربستان در تولید محصولات کشاورزی بازارها را تصاحب می‌کند و این خطری جدی به شمار می‌آید.

محمدجواد عسگری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر کاهش صادرات محصولات کشاورزی کشور گفت: امروز حدود ۵۰۰ میلیون نفر از جمعیت پیرامونی کشور به صادرات محصولات کشاورزی علاقه‌مند هستند، بنابراین اگر فضای تشویقی ایجاد نشود، محصول خوب تولید نشود و بستر لازم به وجود نیاید، به یقین آن فضا از دست خواهد رفت.

به گزارش ایلنا، بخش هایی از گفت وگوی عسگری را در ادامه می خوانید:

سه ماه پیش به امارات، عراق و قطر سفر کردم و متوجه شدم فضا را به طور کامل در میان مصرف‌کنندگان از دست می‌دهیم، این اتفاق به طور خاص در مورد خشکبار و تره‌بار رخ می‌دهد.
در حوزه قانونگذاری من و همکارانم امور را جمع‌بندی کردیم و حتی از بخش خصوصی پیشنهاد گرفتیم و گفتیم که براساس پیشنهاد شما کار را به پیش می‌بریم.
مسیر به طور کامل سهل‌الوصول است اما یک تصمیم خلق‌الساعه به یکباره کل امور را بر هم می‌ریزد و حتی کسی که می‌خواهد در این حوزه سرمایه‌گذاری بکند را بی‌انگیزه می‌کند.
در قالب کارگو یارانه سوخت هواپیما تعریف کردیم اما هیچ اتفاقی نیفتاد یعنی دستگاه‌های متولی هیچ بستری برای صادرات محصولات کشاورزی در قالب کارگو ایجاد نکرده‌اند. در شرایطی که ایرلاین‌های قطری، ترکیه‌ای و غیره نیز اعلام آمادگی کردند.
سازمان امور مالیاتی در بخش‌هایی از صادرات محصولات کشاورزی خلاف عمل می‌کند و این امر به بی‌انگیزگی در صادرات محصولات کشاورزی می‌انجامد.
به دلیل بحران آب همه کشاورزان را به سمت محصولات گلخانه‌ای سوق داده‌ایم و با رعایت دوره کارِنس و ارگانیک بودن این محصولات سعی داریم بازارها را از دست ندهیم اما با شرایط پیش آمده بازارها دارد از دست می‌رود و دیگران جایگزین ما می‌شوند؛ اکنون ترکیه در عراق دارد به راحتی جایگزین ایران می‌شود و حتی عربستان در تولید محصولات کشاورزی بازارها را تصاحب می‌کند و این خطری جدی به شمار می‌آید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.