کد خبر : 13521
تاریخ انتشار : دوشنبه 24 مهر 1402 - 18:47

آشتی بانک‌ها با بازار دولتی؟

آشتی بانک‌ها با بازار دولتی؟

داده های بانک مرکزی در هفته اخیر نشان می‌دهد که ۱٫۴ همت از اوراق دولتی به حراج گذاشته شده و ۶ همت هم در بورس به شکل مستقیم به افراد حقیقی عرضه شده است. بر اساس بررسی ها سهم بانک ها از خرید اوراق بدهی دولتی پس از پنج هفته از حال صفر خارج شده است.

به گزارش اقتصاد پرس؛ نهمین حراج اوراق بهادار دولتی در هفته منتهی به ۴ شهریور سال جاری رقم خورده است. گزارش‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که بخشی بزرگی از مجموع اوراق فروش رفته در هفته گذشته، بر اساس عرضه این اوراق در پذیره‌نویسی بوده و توسط فعالان بازار سرمایه خریداری شده است.
انتشار اوراق بهادار یکی از روش‌های دولت‌ها برای تامین منابع مالی است. چند سال است که این روش تامین مالی، مورد استقبال واقع شده و بخش زیادی از کسری بودجه را پوشش داده است. در این روش دولت اوراق بهادار خود را به حراج می‌گذارد که توسط افراد حقیقی یا حقوقی خریداری می‌شود. در ازای خرید این اوراق، سود مشخصی تعریف شده که در بازه‌های زمانی مشخص به علت مشارکت خریداران در پروژه، پرداخت می‌شود. سپس در پایان سررسید نیز مابقی سود و قیمت اصل اوراق باید به خریداران بازگردانده شود.

اقتصاد پرس

در مقایسه با هفته‌های گذشته که فعالیت بانک‌ها در این بازار شدیدا کاهش پیدا کرده و تقریبا به صفر رسیده بود، مشارکت هفته اخیر این دسته از مشتریان چشمگیر بوده است.
اولین پذیره‌نویسی اوراق بهادار دولتی سال جاری در ۲۹ شهریور

بر اساس گزارش بانک مرکزی، در تاریخ ۲۹ شهریور اولین پذیره نویسی اوراق بهادار دولتی آغاز شد. اوراق پذیره نویسی شده نوعی اوراق هستند که افراد حقیقی می‌توانند اوراق دولتی را از طریق بورس کالا و بدون واسطه تهیه کنند. این اوراق پس از کشف قیمت و عرضه اولیه در بورس، قابل خرید و فروش می‌شوند. اصطلاحا به این بخش از اوراق بهادار فروش رفته دولت که قابل مبادله هستند، اوراق بهادار نقدی نیز گفته می‌شود.

فروش رفته در پذیره‌نویسی در تاریخ مذکور ۶ همت به ثبت رسیده است. با توجه به اینکه ارزش کل اوراق فروش رفته در حراج نهم نیز تقریبا ۱٫۴ همت رقم خورده است، مجموع ارزش اوراق فروش رفته در حراج و در پذیره‌نویسی به ۷٫۴ همت می‌رسد.

به عبارت دیگر در هفته گذشته ۱۲ درصد از کل اوراق فروش رفته دولتی توسط بانک‌ها، کمتر از ۸ درصد توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورسی و تقریبا ۸۰ درصد آن توسط فعالان بازار سرمایه خریداری شده است.

شایان ذکر است پیش از این حجم پذیره نویسی اوراق بدهی دولتی در گزارش وزارت اقتصاد در مرحله هشتم به آن پرداخته شده بود. این در حالی است که بانک مرکزی این اقدام را در هفته جاری ثبت کرده است.

/اکوایران

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.